Hem RecensionerSpelrecensionerNintendo Buildings Have Feelings Too!
Utvald

Buildings Have Feelings Too!

av Gabriella Ragnarsson

Samhället förändras hela tiden, det går inte att komma ifrån. Restaurera och anpassa stadsdelarna för att ge dem en chans att blomma.


Som barn var jag helt hundra på att även föremål hade känslor. Om jag blivit arg och sparkat på en mur, kunde jag få dåligt samvete över att jag gjort den illa. Uppenbarligen var jag inte ensam om dessa tankar. Utvecklarna av Buildings Have Feelings Too! tar fram just den aspekten, att byggnader inte är själlösa ting. Man kan se byggnaderna som kroppen och verksamheterna som personligheterna.

Det här är ett annorlunda spel där ditt uppdrag är att lyfta nedbrutna stadsdelar och återge dem sin forna glans. De olika byggnaderna ger dig uppdrag och erbjuder tips till vad som kan tänkas behövas för att utveckla, genom att bygga nya och restaurera de som låtits förfalla. Med tiden och med rätt grannar kan du uppgradera verksamheter och fabriker för att tillslut även låsa upp nya. Precis som vi människor är det inte alla verksamheter som kommer överens med varandra och då gäller det att vara snabb på att anpassa miljön och arrangera om byggnaderna så att alla är nöjda. En försummad byggnad stänger ner sin verksamhet och kräver reparation för att kunna frodas igen. Värt att tänka på är att om en byggnad tillåts förfalla för mycket, finns det tillslut ingen annan utväg än att riva och bygga nytt.

Byggnaderna delar med sig av sina erfarenheter och funderingar.

En fördel med spelets simpla gränssnitt är att skärmen är inte är nerklottrad av mängder med symboler eller liknande. I grunden ser du det du behöver se, för mer information behöver du aktivt välja att visa den information du söker, vilket jag personligen ser som ett stort plus.

Det finns vissa begränsningar i möjligheten att placera byggnader beroende på exempelvis storleken eller om det står en byggnad som ej är flyttbar. Eftersom spelet bygger på att tillfredsställa behoven hos de olika byggnaderna så krävs en hel del lyhördhet, samt hjärnverksamhet för att på bästa sätt uppnå de krav som ställs för att nå en viss nöjdhet. Ibland blir det en hel del flyttande av redan existerande byggnader bara för att kunna uppgradera verksamheterna, detta innebär ett idogt panorerande fram och tillbaka längs stadsdelarnas långa gator.

Den grafiska stilen beskrivs enklast som detaljerade byggnader sammansmälta med streckgubbar i en miljö med dämpade färger. Det speglar en enkelhet utan att det känns halvdant. Fokuset hos spelaren ligger då inte på karaktärernas design utan på uppgifterna.

Musiken i spelet är till viss del förtjusande, en symbios av ljud som associeras till muntert byggande, levande hus med starka personligheter. Därtill hörs sorlet från människor på gatan och ljudet från världen, vilket ger ett djup samt skapar en känsla av här och nu. Den mindre förtjusande aspekten av musiken är enligt mig de instrumentala tonerna. Jag hade föredragit om musiken hade ackompanjerats av endast de “naturliga” ljuden och skapat melodier utifrån dessa.

Olika stadsdelar.

Enkla och tydligt förmedlade kontroller i det stora hela gör att man kan fokusera på det man gör istället för att behöva lägga energi på att memorera komplicerade knappkombinationer. De fåtal tillfällen just kombinationskommandon krävs är för att undvika att exempelvis av misstag råka riva byggnader.

Som jag delgav tidigare så är det en hel del strategi inblandat. Vissa gånger puttrar irritationen inom mig eftersom jag inte kan hitta vad som hindrar en uppgradering. Efter en paus kan jag komma på mig själv att skratta åt hur enkel lösningen egentligen är, problemet jag då flertal gånger stöter på är att om jag bara varit inaktiv och låtit konsolen gå in i viloläge utan att stänga av spelet så vägrar det att lyda mina kommandon och jag får snällt starta om spelet. Det gör dock inte så jättemycket eftersom spelet kontinuerligt sparas automatiskt och därmed är det sällan jag förlorar några större framsteg.

Tills sist kommer här ett par sammanfattande meningar om Buildings Have Feelings Too! Min nyfikenhet tilltalades av just den aspekten att även döda ting kan känna. I en aningen mer magisk värld än den vi är vana vid får vi bevittna just detta. Ett simpelt och rakt sidscrollande spel, för spelare som söker strategiska utmaningar och inte har något emot upprepade aktiviteter.


Specifikation

Denna recension baseras på Xbox One versionen.
Spelet finns även till Playstation 4, PC och Nintendo Switch.

Buildings Have Feelings Too! Lägsta pris 93 kronor enligt Prisjakt.nu 2021-05-10.

Recensionsex tillhandahållet av Merge Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar