Patapon-serien är rytm-spel som gavs ut på Sonys gamla handkonsol PSP. Efter en lång tystnad kring Patapon-serien har de äntligen återuppstått i rampljuset till många gamla fans häpnad. Även om det inte handlar om sprillans nya Patapon-spel, så är det ändå något att hurra över nu när de gamla spelen ska få en remaster- version till Playstation 4. Först ut är såklart den allra första titeln; Patapon Remastered.
Inte mycket har förändrats i Patapon Remastered. Det enda som riktigt har ändrats är att det nu finns till Playstation 4. För gamla fans av serien kan detta bara vara en besvikelse eller en lättnads suck. För ibland är det helt enkelt bäst att följa det gamla receptet till punkt och pricka, även fast du har ett sprillans nytt kök.
Först och främst: Patapon är ett God game i form av ett rytmspel med en mix av RPG-element och realtidsstrategi. Ja, det har helt enkelt lite av allt! Du intar rollen som Almighty, en gud som styr sina undersåtar, Patapons, med hjälp av fyra trummor: Pata, Pon, Chaka och Don. Dessa är bundna till de fyra knapparna på din PS4-kontroller. Genom olika kombinationer med trummorna så kan du få dina små Patapons att utföra olika handlingar när du avancerar genom spelets olika nivåer och därmed hjälpa dem att återta sitt förlorade land. Dina Patapons kan hitta föremål och Ka-ching (spelets valuta) från bemästrade fiender som sen kan användas till att utrusta din armé, mixa ihop för att skapa nya Patapons eller offra för att förhoppningsvis få nya items som passar dig bäst.
Patapon Remastered har ett gameplay som kan kännas simpelt, då det enbart använder fyra knappar. Men trots detta så är det ändå ett utmanande spel. Det krävs koncentration, speciellt för oss som är lite sämre på att hålla rytmen eller komma ihåg i vilken ordning knapparna ska tryckas på när man ligger under press. Det gäller att trumma i takt, att ha tålamod samt att även försöka planera dina nästa drag. Varje gång du lyckats att trumma rätt så adderar du till din kombo; lyckats du att hålla rytmen upp till tio kombos så når du Fever Mode där dina följare blir starkare och snabbare. Dock gäller det att hålla rytmen, annars får du börja om från början och samla in kombos igen!
Patapons grafik må vara simpel och men oerhört stilren. Jag tycker det påminner lite om World of Goo, vilket är en charmig typ av grafik som ofta tilltalar mig. Ibland kan det vara svårt att se vad det är som sker på skärmen, men detta tror jag är ett av spelets sätt att utmana spelaren. Samtidigt har man även använt sig av det visuella för att skapa ett hjälpmedel. Ramen av skärmen blinkar alltid i spelets takt så att man enkelt kan komma tillbaka in i rytmen ifall man tappar den. Musiken håller ett bra tempo i samklang med den rytm som krävs för att knappa ihop dina direktiv till de små Patapon-trupperna. Varje gång du har lyckats med en kombination så kommer dina undersåtar svara dig genom att ropa tillbaka det kommando du gett dem. Spelaren ska alltså både lyssna, se och vänta tålmodigt för att hålla igång takten och här lyckas Patapon exemplariskt i sitt användande av musik, ljud och bild.
Med charmig grafik och medryckande musik kan jag se mig själv att i framtiden spela om det, trots att jag inte alls är mycket till rytmspel. Jag förstår dock fascinationen av Patapon och förkärleken folk hade till dess spelserie under PSP-konsolens glänsande dagar. Någon som dock tåls att nämna är att det finns ett visst input lag, som enkelt kan fixas genom att koppla in PS4-kontrollen via USB.
Denna recension baseras på Playstation 4-versionen.
Recensionskod tillhandahållen av Sony.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.