Dragon Quest är en spelserie med anor – det första spelet släpptes redan 1986 till Nintendos första konsol. Nu är det dags för en remake av seriens tredje del, som ursprungligen kom ut 1988. Denna nytolkning bjuder på uppdaterad grafik och tillägg av röster i vissa dialoger. Men frågan är: kan ett 36 år gammalt spel fortfarande locka dagens spelare? Det återstår att se.
Efter framgångsrika nyutgåvor av klassiska spel som Live A Live och Octopath Traveler II, som imponerade med sin distinkta HD-2D-grafik, får vi nu se den första remaken i den klassiska Dragon Quest-serien. Den här gången är det det tredje spelet i serien som får nytt liv, medan en remake-samling av det första och andra spelet planeras att lanseras 2025.
Men om vi först hoppar in på vad spelets historia är, det är en väldigt enkel sådan. Vi intar rollen som sonen/dottern (du får välja vilket kön du vill spela som) till den legendariske krigaren Ortega. Ortega försvann när han begav sig för att besegra den ondskefulla Baramos som hotar med att förstöra världen. Ingen har sett till honom sedan dess, och de tror att han dog i en vulkan.
Nu på din 16-årsdag är det upp till dig att ta upp din faders mantel och fullfölja hans uppdrag i att stoppa Baramos innan världen går under. Till din hjälp får du med dig tre kompanjoner som följer med dig och strider vid din sida. Dessa kompanjoner kan du välja vad de ska göra i striderna, eller så kan du välja att de själva ska välja vad de ska göra i striderna.
Striderna följer ett klassiskt upplägg där våra fyra hjältar syns längst ner på skärmen, medan fienderna intar positionen ovanför. När striden väl börjar försvinner dock våra karaktärer från skärmen, och endast fienderna syns. Stridssystemet är enkelt att komma in i, och från start är det inställt så att dina kompanjoner agerar självmant. Du slipper alltså göra individuella val åt dem varje gång.
För de som föredrar större kontroll går det att ändra inställningarna via menyn så att kompanjonerna följer dina direkta kommandon. Detta ger spelaren flexibilitet att anpassa hur striderna ska utspelas. Du kan även välja olika taktiker för dina kompanjoner, såsom att prioritera försvar, följa dina instruktioner, fokusera på attacker, använda specialförmågor, eller helt enkelt skydda sig själva. Trots spelets enkelhet erbjuder stridssystemet ett överraskande djup.
I spelets början möter du enklare fiender, men utmaningarna växer snabbt när du lämnar din startö och stöter på starkare motstånd. För mig blev lösningen att hitta en plats nära en stad där jag kunde grinda nivåer. När hälsa och magi tog slut var det bara att återvända till staden, sova på värdshuset och fortsätta äventyret med fulla resurser.
Fienderna syns inte på kartan, utan strider triggas oväntat genom klassiska random encounters, en välbekant mekanik för spel från denna era. Det kan dock vara frustrerande för vissa – ibland kan det kännas som om striderna kommer för sällan när du vill levla, medan de inträffar för ofta när du bara vill nå ett mål. Det är charmen (och förbannelsen) med random encounters – du vet aldrig när nästa strid väntar.
Om du har svårt att komma ihåg vad som sagts, vart du ska eller vad du ska göra, erbjuder spelet ett praktiskt system där samtal sparas automatiskt. Du kan när som helst öppna menyn för att läsa dialogen igen och påminna dig om viktiga detaljer. För de som ändå tycker det är krångligt att leta i dialogerna finns ytterligare hjälpmedel. I menyerna kan du aktivera en funktion som markerar ditt mål på huvudkartan. Om du befinner dig i en stad visas en cirkel som tydligt markerar vart du ska gå. Spelet balanserar mellan att ge frihet och att erbjuda hjälp för den som behöver. Du kan välja att spela utan handhållning för en mer utmanande upplevelse, eller använda hjälpmedlen för att undvika att känna dig vilse.
När din karaktär går upp i nivå fylls allt liv och din magi upp igen, här finns det inget val för vad du ska förbättra utan det är redan satta nivåer som du kommer gå upp på styrka, magi, försvar ect etc. Det är inget mer du som spelare behöver tänka på, utan bara fortsätta strida och gå upp i nivå för att bli starkare. Men vad du behöver kolla över är vad du har på dig. I de olika städer finner vi vapen- och rustnings-handlare där du kan köpa till dig nya starkare vapen eller rustning som skyddar dig mot fiendernas attacker. I butiken när du tittar på t.ex. ett svärd kan du se vem av dina gubbar som kan använda det och om det är starkare än vad du använder just nu, så väldigt enkelt att få överblick på vilka vapen eller rustningar du bör köpa.
Spelet utspelar sig på de områdena som du har klivit in i t.ex. en stad där du ser staden på din karta och kan kliva omkring och interagera med de olika npc:er som finns där. När du kliver ur staden kommer du ut på en överkarta där du inte ser fiender som finns runtomkring och chansen finns att två steg ut och du hamnar i en strid direkt från start. Det finns hemligheter att finna om du tar dig tid att kliva runt i världen, vissa är enkla att se då det glimmar om dem, medan andra kanske är en trädformation som sticker ut från omgivningen. I dessa hemliga ställen kan du hitta kistor som kan ge dig rustningar, vapen eller helande salvor.
Det finns mycket att utforska och hitta om du tar dig tid, men det kommer betyda många strider som kan kännas frustrerande om du har dåligt med liv och inga helande salvor med dig. Så kliv in i de affärer som finns och handla på dig så att du klarar dig.
Men om vi ska kolla på vad denna HD-2D remake gör för nytt är det mest uppenbara ljud och bild. Vi får här precis som i Octopath Traveler II en högupplöst 3D-bakgrund medan alla karaktärer och djur på skärmen är pixel-sprites, dvs. de är platta utan att ha gjorts om till 3D-modeller. Jag gillar och uppskattar denna stil som har kommit att användas av flera spel som vill köra på pixelgrafik, men ändå ha lite djup i omgivningarna. I originalet såg vi mer eller mindre rakt ner ovanifrån på allt, medan här har utvecklarna sänkt kameravinkeln för att ge ett större djup och bred på det vi ser på.
Med detta HD-2D känns och ser världen större ut än vad den gjorde i originalet, ni kan se vad jag menar med de bilder som har jämförelse mellan remaken och originalet. Samt att det gör att nya och gamla spelare kan uppskatta vad vi får se utan att det känns supergammalt för nya spelare och en klar uppdatering för de som har spelat originalet. Om du ska göra en remake av spel som är såhär gamla känner jag att det här är den rätta vägen att ta.
Men vad vi också får här är ett uppdaterat soundtrack, det är nu en orkestral version vi får lyssna på medan vi spelar istället för det blippiga midi-ljudbilden vi hade i originalet. Jag måste säga att jag verkligen gillade musiken som vi får höra i spelet, den är väldigt passande, du får lugna melodier när du är ute och vandrar på världskartan och mystiska melodier medan du utforskar grottor, samt att stridsmusiken för mig skriker klassisk stridsmusik, likaså som Final Fantasy har sin klassiska stridsmusik som känns igen och används än idag är den här fortfarande riktigt bra.
Sedan har vi även tillägget av röster i spelet, nu bör det sägas att det är bara vid större mellansekvenser eller viktigare delar som det har lagts till. Majoriteten av spelet kommer du sitta och klicka igenom en mängd textrutor, men när det väl kommer till rösterna tycker jag att de överlag har gjort ett bra jobb. Men som vanligt har jag inställningen gör röst på all dialog eller skippa helt, om jag ändå kommer klicka mig igenom textrutor utan röst så kan jag skippa det helt och hållet då det känns hafsigt att bara göra på vissa delar och sen inget mer.
Allt detta gör att spelet känns lite modernare och som om det skulle kunna ha tillverkats av någon som var passionerad för de äldre JRPG-spelen vi fått under årens gång. För mig som har ett par år på nacken är detta en väldigt uppskattad remake, då det här är ett spel som har likaså väldigt många år på nacken och gör sig värdig att få en Remake och inte ett spel som är t.ex. tre till fyra år gamla.
Om vi kan få se fler klassiska spel som är över 20-30 år gamla få liknande denna uppdatering i stil, ljud och röstskådespeleri (även om jag har problem med hur lite det är) så skulle vi kunna få tillgång till spelserier som formade de spel vi spelar idag. Jag uppskattar väldigt mycket att vi börjar se några äldre spel få ordentliga remakes och inte bara en enkel HD-remastrad som känns onödigt och som utvecklare bara vill få ut snabbt.
Jag tror att det kan vara av intresse för de yngre spelarna att testa på ett spel som detta för att se vart JRPG-spelserien kom ifrån och vart vi har kommit till idag. För oss äldre rävar är det här ett perfekt tillfälle att återigen kunna få spela spelet igen (om du inte äger ett NES med original spelet), fast nu uppdaterad och som flyter på riktigt bra på datorn. När jag tänker på alla gamla spel är det såhär jag tänker på dem med mina nostalgi-glasögon, bättre än hur de faktiskt såg ut… Men det är så nostalgi-glasögonen fungerar. Jag kan ge spelet en varm rekommendation till både nya och gamla spelare, då det är ett spel som skapat för båda läger.
Denna recension baseras på PC versionen.
DRAGON QUEST III HD-2D Remake. Lägsta pris 529 kronor enligt Prisjakt.nu 2024-11-20.
Recensionsex tillhandahållet av Square Enix.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
i samarbete med PriceRunner