Jorden slås samman med Shōnen Jump universumet och Jorden invaderas av hjärntvättade Venoms ledda av Kane och Galena. För att hejda invasionsstyrka skapas Jump Force beståendes av olika hjältar olika Anime serier. Med avstamp i detta ska vi ta idag ta en titt på Jump Force!
Spelupplägg
Detta 3D fighting spel använder sig av ett tag-team system där ditt lag består av tre karaktärer som man kan byta emellan under stridens gång. Karaktärerna har en blandning av attacker, bland annat lätta och hårda slag, grep och unika specialattacker som kommer vara bekanta för fans av de olika karaktärernas serier. Karaktärerna kan även blockera slag samt stegra åt sidan. Skulle din motståndare befinna sig för långt bort för ditt tycke kan man även flyga efter dem. Systemet är i sin helhet väldigt simpelt och handlar mångt och mycket att hålla sig i rörelse, kombinera sina olika attacker utan att bli repetitiv och förutsägbar.
Spelet utanför fighterna utspelar sig i en hub-värld där man hittar uppdrag, leaderboards, andra spelare, träningsläge mm. När superskurken Freiza invaderar Jorden blir din spelbara karaktär skadad i korselden och hjältarna från Dragon Ball ger din karaktär superkrafter och du får möjlighet att modifiera fightingstil och utseende.
Personliga tankar
En stor utmaning som utvecklarna ställer sig inför är att översätta Anime karaktärer från 2D till 3D. Spike Chunsoft har lyckats rätt bra med vissa karaktärer, så som Goku, Vegeta och Trunks från Dragon Ball. Medan Luffy och Sabo från One Piece ser rätt skeva ut i sin tredimensionella form. Grafiken överlag är färgglad och förlitar sig mycket på sin estetik. Men detaljrikedomen är låg och och speciellt animationerna i mellansekvenserna är väldigt styltiga och synkar inte bra med röstskådespeleriet.
Uppdrag, leaderboards och hub-världar i all ära. Men hur ligger det till med ”fightingen” som är själva kärnan i spelet? Kort sagt finner vi mer stil än substans. Karaktärerna är snabba, kan flyga efter sina motståndare och utföra visuellt imponerande specialattacker. Men så fort den initiala charmen försvinner kvarstår mycket frustration i mitt tycke. Någon mån av kombo-attacker finns det inte och tala om utan de räcker med att spamma X/fyrkant och så kommer din karaktär stränga ihop en kombo åt dig. Karaktärerna kan blockera alla normala attacker och de enklaste sättet att bryta din motståndare block är att istället greppa tag i dem. Men motståndaren blir tillbakaknuffad precis utanför dina grepps räckvidd så det finns inget följsamt sätt att gå från en lätt attack till ett grepp utan att stanna upp helt.
Många karaktärers specialattacker triggar små mellansekvenser. Detta innebär dock att det i många fall inte finns någon form har förvarning som ger dig chans att slinka undan. Detta har skapat stora irritationsmoment under spelets gång då man inte ges någon som helst chans att undvika att ta skada.
När man spelar mot datorstyrda fiender kan svårighetsgraden variera något enormt. Det har hänt flertalet gånger att jag fullkomligt kvaddat en fiende första runda för att sedan får storstyrk i nästa runda. Jag har aldrig tackat nej till lite utmaning i tillvaron, men ska ett spel vara svårt får det gärna gradvis öka svårighetsgraden. Detta kombinerat men de tidigare nämnda irritationsmomenten har gjort Jump Force till de spelet som jag dödat med Alt-F4 flest gånger hittills i år.
Denna recension baseras på PC versionen.
Namn på produkt/spel. Lägsta pris 579 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-02-26
Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.