I ett Cyberpunk inspirerat spel med starka vibbar av Blade Runner, där även Rutger Hauer lånar ut sitt utseende och röst till huvudkaraktären kan det väl inte gå helt fel. Följ med mig till framtida Krakow, där vi ska se om vi kan lösa alla mysterier i ett byggnadskomplex och se om spelet kan hålla oss intresserade ända ut till slutet.
I ett framtida Krakow, där människor uppgraderar sig med cyberimplantat och förbättrade kroppsdelar får vi möta vår protagonist Daniel Lazarski. Lazarski är en del av en specialstyrka som kallas för ”Observer”, de undersöker brott genom att hacka sig in i människors implantat, där för att hitta ledtrådar eller annan information som kan leda dem fram till sanningen och lösa brotten som de arbetar på.
När vi får stöta på Lazarski så sitter han och sover i sin bil – det man kan se runtomkring ser precis ut som det skulle varit tagit direkt ifrån Blade Runner. Under ett samtal över intercom med centralen så hackas samtalet och blir avbrutet av vad som låter som Lazarskis son som han inte har sett på många år. Samtalet bryts och Lazarski använder sin dator för att spåra signalen, vilket leder honom till ett byggnadskomplex där han beger sig in för att hitta sin son. Efter att ha frågat ut den väldigt modifierade värden, så får han ett rumsnummer och blir insläppt. Efter att ha letat sig fram till rätt rum i det virrvarr som byggnaden är, hittar han i rummet en kropp utan huvud. Är det hans son eller bara någon annan som låtsas vara hans son – detta blir då ett av spelets huvudspår som vi kommer få styra Lazarski igenom.
Mycket av spelet kommer gå ut på att vandra omkring i byggnaden som är nerslitet och i förfall, ringa på alla dörrar du kan hitta för att fråga ut de inneboende om de har någon information som kan hjälpa en framåt. När man pratar med folk så kommer man ibland att få upp olika dialogval att svara med – men om det gör någon skillnad vad man väljer i dessa val är inget jag märkt av. En del boende kan ge mer information om världen man bor i (krigen som varit och de epidemier som härjar bland de som har implantat) eller om de andra boende i komplexet. Man stöter på alltfler mysterier och gåtor ju mer man vandrar runt och undersöker de olika våningarna.
När man stöter på en kropp, så kan man skanna den med två olika ”filter”. Det ena är ett bio filter som skannar blodtyp, sår, organiska massor etc. etc. Det andra filtret skannar efter elektroniska saker som t.ex. datorer, chipp eller implantat. Tack vare dessa så kan man få ut en massa information om vad som hänt och Lazarski kan därefter bilda sig en uppfattning om hur händelseförloppet har gått till. Ibland så kommer man kunna hacka sig in i någons implantat och hoppa in i dess undermedvetna, där får man uppleva saker ur deras liv, lösa gåtor eller utföra små uppdrag. Som t.ex. att smyga omkring i ett stort rum fyllt med bås och datorer där man ska hitta och ladda ner information, samtidigt som man blir förföljd av ett okänt ”monster”.
Detta är i stort de förmågor som Lazarski har till sitt förfogande, man har även en ficklampa till sin hjälp. Men om det händer för många saker som stressar upp Lazarski, så börjar bilden på skärmen att glitcha ut och man måste administrera medicin så att han lugnar ner sig. Som tur är så kan man hitta medicin utspridd lite varstans i byggnaden.
Spelet är väldigt stämningsfullt och det visuella (starkt inspirerat av Blade Runner) gör att man lätt kommer in i detta dystopiska spel där alla gör vad dom behöver för att överleva. Det är svårt att inte säga att Rutger Hauers insats i spelet är en sak som vinner över mig ganska mycket. Hans karaktär låter nerslagen och utsliten, som om han nästan har gett upp på allt runtomkring honom, vilket jag tycker passar bra in på karaktären han spelar. De andra röstskådespelarna gör också ett väldigt bra jobb – det intressanta är att vi nästan aldrig får se någon annan utan bara en liten bild på en monitor (kanske ett öga eller en mun som flippar runt), så jag tycker de gör ett bra jobb att förmedla de boende utan att se dem. Det visuella är något som jag tycker är väldigt bra uppbyggt, denna byggnad som vi tar oss runt i med alla dessa sladdar, monitorer och alla reklamskyltar. Hela visualiseringen av ett stort förfall av en byggnad som verkligen är en del av historien och ger oss en bild av hur resten av världen kan tänkas se ut är bra.
Det som kan vara lite negativt med spelet är att det kan bli lite monotont att gå från dörr till dörr och skanna allt som du ser, men om man inte gör det så kommer man ingenstans. Ibland kan det lätt bli att man inte vet vad man ska göra eller ta sig någonstans, så man vandrar omkring tills man hittar något nytt att undersöka.
Denna recension baseras på Xbox One versionen.
Observer. Lägsta pris 299 kronor enligt Prisjakt.nu 2018-10-15.
Recensionsex tillhandahållet av Evolve / Terminals.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.