Att ge sig ut på en lång resa, för att se världen, hitta sina vänner eller skaffa sig nya. Oavsett varför man ger sig ut på en lång resa händer oförutsedda saker och ens världsbild förändras och vidgas. I denna starka uppföljare till ett av mina personliga favoritspel får vi följa åtta karaktärer som i sina egna, och varandras, berättelser upptäcker världen.
Octopath Traveler II är ett regelrätt JRPG helt fristående från dess föregångare och första del i Octopath-serien. Men många, om inte alla, de delar som jag älskade i första spelet har nu utvecklats och tagits med som grundstenar i uppföljaren. I detta spel får vi följa åtta nya karaktärer som med sina egna berättelser väljer eller tvingas ge sig ut i världen för att hitta eller skapa lösningar på sina problem.
De yrken som vi är bekanta med från första spelet återkommer; apotekaren, prästen (cleric), magikern, jägaren, krigaren, dansaren, tjuven och handelsmannen. Deras historier skiljer sig dock helt från vad vi fick vara med om i förra spelet och utspelar sig i en helt ny värld som gör att spelaren kan dyka rakt in oavsett om man spelat första Octopath Traveler eller inte.
I början av spelet väljer du vilken karaktärs berättelse som du vill börja med och när deras första kapitel är slut får du ge dig ut i världen för att stöta på andra karaktärer och platser. Det är upp till dig vilka karaktärer som du tar med dig på din resa och du kan ha upp till fyra aktiva karaktärer på en och samma gång. Men du kan lätt byta mellan dessa genom att besöka ett värdshus i någon by eller stad. Förutsatt att du har träffat på dem och spelat igenom deras första kapitel.
Varje karaktärs berättelse är upp delad i fyra kapitel. I detta spel har man även valt att bryta upp formulan av fyra linjära kapitel i lite olika variationer för vissa av karaktärerna. Till exempel är du låst till att spela både kapitel 1 och 2 för magikern Osvald innan du kan fortsätta på någon av de andra berättelserna och i inkvisitorn Temenos berättelse får du ett vägval i kapitel 3 där du som spelare måste välja ett av två alternativ.
Mellan städerna som fungerar som säkra platser för att fylla på med material, köpa nya vapen och rustningar med mera reser dina karaktärer längs vägar med random encounters. Vilka fiender du stöter på beror på vilken omgivning du befinner dig i och olika områden har olika starka fiender. Dessa strider fungerar som en klassisk JRPG-strid med turbaserad ordning och val mellan attack, skill, defend eller att använda ett föremål. Varje karaktär har en HP och SP-poäng att hålla koll på. Lite likt Bravely Default så finns det även ett system där varje karaktär kan boosta sina attacker och få fler eller hårdare slag när man som spelare väljer. Detta kan ge stora fördelar om de används vid rätt tillfälle i en strid, till exempel då fler slag kan bryta en fiendes sköld så att den tar mer skada eller göra mer skada på en oskyddad fiende genom att boosta sin attack.
En ny funktion som tillkommit i striderna är en latent power. Denna har en egen mätare för varje karaktär som fylls upp främst när karaktären tar skada. När den specifika karaktärens latent power aktiveras får denna en extra fördel specifik för denna. Till exempel gör handelsmannens latent power att hans boost-mätare fylls upp till max och krigaren kan göra en av sina specialattacker utan att använda något av sin SP.
De olika karaktärerna har olika jobb, alltså att vara krigare, apotekare eller dansare osv. De kan även ha ett andra jobb som du som spelare kan välja efter att du hittat det specifika jobbets gille där du får en extra licens som du kan ge någon av dina karaktärer. Vilket jobb karaktären har avgör vilka skills och vapen som denna kan använda. Komponerar man detta rätt efter sin spelstil kan det ge stora fördelar att till exempel ha två karaktärer som har mer fokus på att hålla hälsan uppe under en strid eller två karaktärer som kan använda alla typer av vapen.
Det finns som i alla JRPG många system att hålla koll på men de faller sig ganska lätt för någon som spelat åtminstone något JRPG tidigare. Exempel är som sagt de olika jobben och att dessa har olika skill-trees så väl som att karaktärerna samlar exp genom strider och går upp i level och att du kan köpa och hitta nya vapen, rustningar och föremål som kan ge fördelar i strid. Varje fiende har olika svagheter och varje karaktär har olika styrkor och förmågor som det är upp till spelaren att komma underfund med.
Stridssystemet är enligt mig väl komponerat och kompletterar de delar som gör att Octopath traveler sticker ut ur mängden av alla JRPG. Nämligen berättelserna och den vackra 2D-3D-stilen på världen och karaktärerna. Jag tycker personligen att alla karaktärerna har gripande berättelser som är spridda över ett spektrum av drömmar, mysterier och hämnd. Jag blev mycket mer gripen av alla karaktärerna i detta spel än vad jag blev i det förra, där det fanns några med betydlig svagare berättelse och karaktärsdrag medans det i detta spel finns fler gripande och unika karaktärsdrag hos alla karaktärerna.
I slutet av varje kapitel måste du klara av en eller flera boss-strider med fiender från din karaktärs berättelse. Dessa är ganska svåra och jag har tagit för vana att försöka se till att alla karaktärerna är omkring 5 levlar högre än den rekommenderade för att utan hjärtat i halsgropen klara av alla bossar. Här dyker tyvärr enligt mig spelets ända egentliga flagna upp. Nämligen att det krävs en del grinding för att ta sig upp till den rekommenderade leveln eller högre när man närmar sig andra och tredje kapitlen. Jag upplever det som att mängden grinding har minskat något sedan första spelet, men ändock är det något man måste vara beredd på och något som gör att spelet kanske inte passar riktigt alla. Det finns nämligen ingen inställning för svårighetsgrad utan det är grindning som gäller för att sänka svårighetsgraden. Octopath Traveler har ett ganska lågt tempo och kräver helt enkelt en del tålamod av spelaren.
Det finns även en dag och natt-cykel som spelar en ganska stor roll i spelet. Dels stöter du på olika fiender beroende på när på dygnet du är ute och reser. Dels finns det olika path actions som dina karaktärer kan utföra på dagen respektive natten. Path action-funktionen är ett element som följt med sedan första spelet men får här en större mening i berättelserna. Exempel på path actions är att köpa saker av NPCer, ledsaga NPCer in i strid eller tvinga dem att avslöja sina hemligheter. Vilka av dessa du kan använda beror alltså på vilka karaktärer du har med i din grupp och vilken tid på dygnet det är.
Tillägg som efterfrågats av spelare och som tillkommit är kapitel som kopplar samman de olika karaktärerna mer. Mindre avsnitt där någon mindre händelse utspelas mellan två karaktärer och gör att de blir en större del av varandras berättelse. Utöver dessa finns även de kortare diskussionerna kvar från förra spelet som triggas vid vissa tider i de olika berättelserna där två karaktärer pratar om stort som smått.
När alla berättelser och de gemensamma kapitlen har klarats av finns även ett avslutande gemensamt äventyr för alla karaktärerna där det gäller att rädda hela världen tillsammans genom att använda sig av alla sina specifika kvaliteter och förmågor. Detta ger spelaren verkligen en morot att klara av alla berättelserna för att få se det storslagna slutet.
Musiken är lika episk som i tidigare spel och sätter stämningen på situationerna men är inget som är så minnesvärt att det sätter sig på hjärnan. Jag tycker personligen bättre om de japanska rösterna som röstsatt alla berättelse-segment men de finns även på engelska, om än något mer irriterande. Kontrollerna är enkla och menyerna introduceras och förklarar sig själva bra på ett sätt som gör dem enkla att navigera.
Världen erbjuder mycket att upptäcka och ett trevligt tillägg är möjligheten att även resa med båt. Både stora skepp mellan kontinenter och öar och över mindre vattendrag ute i världen som kan leda till gömda skattkistor eller dungeons.
Jag är lika förälskad i detta spel som jag var i det första Octopath Traveler och rekommenderar det starkt till alla, men vill påpeka att det kräver sitt tålamod och sin tid. Om du inte spelat det första Octopath Traveler kan du lika gärna börja med detta då det faktiskt trumfar sin föregångare då vi fått fler funktioner och mer gripande berättelser i detta spel. Med tanke på att tempot är ganska lågt så passar spelet sig bäst för lite längre spel-secessioner. Octopath Traveler II är ett självklart val för den inbitne JRPG-spelaren som vill få sig en rejäl dos av gripande berättelser men även en rekommendation för den ännu inte initierade JRPG-spelaren då det låga tempot och de enkla menyerna gör att detta kan vara ett bra första steg in i genren. Men framför allt för att det är en så vacker och väl utvecklad värld med flera gripande berättelser.