Det är verkligen med en välbekant känsla som man startar upp Super Mario Run. Ett spel som på många sätt får in Nintendo i en ny era. Men frågan är; är det ett billigt spel gjort för nostalgiska fans, eller är det ett genuint spel som kommer revolutionera den mobila plattformen. Ja, låt oss ta ett skutt på ämnet i fråga och se hur det står sig.
På vanligt manér så har Bowser kommit på den finfina idén att kidnappa prinsessan Peach. Något som vår hjälte Mario, direkt måste ta itu med. Ja, story har aldrig varit Nintendos starka sida; men å andra sidan så spelar ingen någonsin Mario för storyn, så det jämnar ut sig. Nej, det som alltid får spelare att flockas kring Mario licensen är Nintendos extremt höga lägsta nivå vad gäller gameplay. Det ska vara enkelt att styra såväl som genuint roligt, med en upptrappande svårighetsgrad. Så även här i mobilversionen av Super Mario.
Målet på varje bana är att samla så många mynt som möjligt; och dessutom de specialmynt som finns på banorna allt eftersom. En till synes enkel uppgift, men som trots sitt enkla format ändå kan bli så där typiskt små frustrerande (i alla fall om man jagar vänners mynt rekord). Spelet är en endless-runner där du kan hoppa och dubbelhoppa (på sätt och vis i alla fall) dig genom banorna i jakt på de ack så mumsiga mynten.
Du kan sedan allt eftersom du låser upp fler Toads, även låsa upp andra karaktärer att spela med, vilket skapar lite mer livslängd till spelet.
World Tour
Varje nivå har totalt tre vanliga banor, samt en boss nivå och det är totalt sex världar i spelet. Så totalt 24 banor där du kan vässa dina skills. För själva banorna är i realitet väldigt enkla, men att få alla specialmynt ( det finns fem rosa, lila och mörkgröna) är World Tour lägets mål. Men du kan även sikta in dig på dina vänners topp poäng, och försöka knäcka de. Tyvärr inget som du får någon notifikation om (om dina blir tagna eller din motståndare om du tar deras) vilket är tråkigt. Jag hade gärna sett att det plingade till hos dina vänner om du tagit deras high-score.
Toad Rally
Du har ytterligare ett läge, som heter Toad Rally, där du ska samla på dig så många Toads som möjligt. Detta gör du genom att helt enkelt utmana andra spelare; och vinner du så kan du vinna en hel drös färggranna Toads. De kommer nämligen i en bunt olika färger (Röd, blå, grön, lila och gul) och agerar dels som en beståndsdel för att låsa upp nya saker, men då även ”valuta” som man tappar i Toad Rally banorna om du skulle förlora där.
Med dessa Toads så går ditt slott upp i nivå, och du kan i affären köpa nya hus och dekorationer. Så att om du vill göra spelet sötare än vad det redan är, så kan du det.
Spelkänsla
Spelet i sig är väldigt responsivt och Mario hoppar när du vill han ska hoppa. Det är verkligen upp till dig att bli bra på det; vilket är intressant då konceptet endless-runners inte är kända för sin exakthet. Men Nintendo har verkligen gått hela vägen, för att göra så spelet verkligen dryper av den där klassiska Mario känslan. Dock så märker man snart att det är alldeles för kort. Dess 24 banor tar man sig igenom alldeles för snabbt; och även om Toad Rally läget nog är Nintendos mål med spelet, så håller det inte riktigt hela vägen heller.
Det här spelet kostar för övrigt 109 kr i Apple Store, och kommer (enligt Nintendo) inte få några DLCs; så tanken på att det byggs ut med tiden känns i nuläget ganska dött. Jag kan tycka att det inte är värt denna slant utav den enkla anledningen att du får många bra spel för den summan. Men man kan inte bortse att Nintendo vet hur de ska använda sitt ’brand’.