Innehållsförteckning
Den lite mer avslappnade JRPG-serien Atelier har på senare år blivit relativt stor inom JRPG-genren, med spel som Ryza-trilogin. Nu är det dags att besöka spelets rötter i Atelier Marie Remake: The Alchemist of Salburg.
Premissen
Standard för Atelier-serien är att spelen namnges efter spelens protagonist. Denna gång får vi följa Marie, en alkemistudent som får sämst resultat av alla på skolan. För att kompensera detta måste hon skapa något som imponerar på hennes lärare inom loppet av fem år. När hon gjort det tar hon examen från akademin. Här har du hela premissen för spelets narrativ. Det är enkelt, men också tomt på intriger och riktiga händelser som driver spelet framåt. Jag förstår att det är grejen, att spelet ska vara lite av en blandning av en livssimulator och ett JRPG, men jag skulle vilja se mer “stakes” som driver mig att spela vidare.
Under spelets gång rekryterar du medhjälpare i staden som hjälper dig i strid när du är ute och letar material. Genom att ha dem i ditt party får du ta del av event som ökar din relation med karaktärerna, men jag känner inte att de ger så mycket i det stora hela, även om detta upplägg ger en liten bit motivation att rekrytera fler i staden.
I standardsspelläget har du alltså dessa fem år på dig att klara spelet, annars blir det game over och du får starta om. I remaken finns ytterligare ett läge där spelet tillåter dig att spela utan tidsgräns. Jag uppskattar att spelet låter dig ta din tid om så önskas. Om du väljer detta går du dock miste om vissa event, men det känns som en helt rimlig kompensation i min mening.
Spelupplägget
Spelet har en enkel gameplay-loop. Allt är uppdelat i dagar och årstider och vi börjar varje dag i vår ateljé. Här kan vi syntetisera olika föremål från material som vi samlat på oss. När vi känner oss klara med syntetiseringen rör vi oss mot staden Salsburg, som fungerar som hub i spelet. Här finns lite olika faciliteter vi kan använda oss av, bland annat tavernan, där vi accepterar uppdrag. Dessa kan vara att samla ett visst antal av ett föremål eller att syntetisera något specifikt. Alla dessa uppdrag har en ett antal dagar på sig att klara, och om du misslyckas får du ingen belöning. Det finns ett annat typ av uppdrag också, dessa kallas för “vital” och ges till dig av någon i byn. “Vital”-uppdrag har lite samma struktur som de vanliga uppdragen, att hitta ett föremål till exempel. Dessa har dock oftast lite mer betydelse sett till karaktären du får uppdraget av och har oftast inte samma tidspress. Utöver alla uppdrag har vi även huvuduppdragen som du får av din lärare. De är oftast generiska, som att rekrytera ett antal karaktärer eller att besöka ett visst antal områden.
När du rekryterat partymedlemmar i byn, rustat dig med vapen och tagit dig an uppdrag är det dags att utforska. När du utforskar ett område tar det ett visst antal dagar innan du hunnit ta dig till platsen och tillbaka, vilket gör tidsplanering väsentlig – om du kör med begränsad tid. Utforskandet fungerar lite som ett klassiskt JRPG. Vi kontrollerar vår karaktär, attackerar monster och samlar material som finns i omgivningen. Striderna är turordningsbaserade. Karaktärerna i partyt har några handlingar de kan utföra: attackera, blockera, använda ett föremål och en specialattack. Utforskandet är enkelt och lätt att komma in i, vilket passar spelet då det ska vara avslappnat sett till det mekaniska. Dock hade jag velat se lite mer variation i utforskandet. Det går till på exakt samma sätt i varje område. De hade till exempel kunnat ha NPC:er där som ger dig uppdrag för att ge lite extra driv att utforska mer utförligt, för nu finns det inget mer att göra än att utforska så att du samlat alla material innan du tar dig tillbaka till byn.
Splittrande grafik och upplyftande musik
Något jag känner mig delad inför är spelets grafik. Å ena sidan tar det sig an en fin chibi-stil , som passar spelets lättsamhet och påminner mig en del om The Legend of Zelda: Link’s Awakening-remaken som kom för några år sedan. Å andra sidan har vi karaktärsporträtten, som i min mening visar lite väl mycket “fan service” för de kvinnliga karaktärerna, medan männen går runt i fullplåt. Det känns lite skevt, särskilt eftersom det inte finns någon motivation i berättelsen för det.
Om det är något jag bara har positivt att säga om är dock musiken. Den är ”catchig” och passar in i spelets olika stadier, från det lugna tempot i Salsburg, till att bli mer “upbeat” i striderna. Värt att påpeka är att spelet endast har japanskt röstskådespeleri. Jag tycker att skådespeleriet passar till karaktärerna och tänkte inget nämnvärt på det.
Innan jag rör mig mot slutorden vill jag adressera att spelet kraschat för mig ett antal gånger på PS5, så om du tänkt att skaffa spelet dit (osäker om samma gäller andra plattformar), kan det vara värt att avvakta tills en uppdatering kommit.
Avslutande ord
Sammanfattningsvis är jag ganska splittrad när det kommer till Atelier Marie Remake. Det känns lite för repetitivt och enformigt. Som tur är spelet i alla fall inte så långt, men jag hade ändå behövt någon större motivator för att spelet skulle nå högre höjder.
Denna recension baseras på Playstation 5-versionen.
Spelet finns även till Playstation 4, Nintendo Switch och PC.
Atelier Marie Remake: The Alchemist of Salburg. Lägsta pris 529 kronor enligt Playstation Store 2023-08-02.
Recensionsex tillhandahållet av Koei Techmo.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.