En ny tolkning av myten om Kung Arthur är här, den här gången i kombination med roguelike och turbaserade strider. En intressant kombination och det ska bli roligt att se om legenden är värd att bevara.
Merlin försöker stoppa en kataklysm från att förstöra världen så som den är. Problemet är att den här kataklysmen pågår i flera olika tidslinjer, eller multiverse, samtidigt. Merlin har dock en lösning, att hitta någon värdig att bära namnet Arthur för att bekämpa kataklysmen i multiverse. Men Merlin blev förrådd av Morgana och har nu sovit under en lång tid. Arthur har förlorat och det är upp till en ny trio hjältar att ta med den heliga graalen till Jerusalem för att besegra kataklysmen. Kommer trion att lyckas med Merlins uppdrag eller kommer kataklysmens makter visa sig vara för mäktiga? Där har ni spelets premiss och jag gillar storyn. Jag har länge varit ett fan av myterna om Kung Arthur och hans riddare runt det runda bordet och att man väljer att göra en ny story kring dem känns fräscht. Det känns som att många vill hoppa på multiverse-tåget nu efter att MCU har introducerat det till sin värld, och det gör mig inget om man sköter det snyggt. I det här fallet tycker jag att multiverse sköts snyggt. En stor anledning är för att spelet även har drag från roguelike-genren.
För den oinsatte innebär roguelike ofta att spelet kommer vara svårt och att man kommer att få spela i många timmar för att klara av en omgång och se hur storyn utvecklar sig. Jag har lagt hundratals timmar på the Binding of Isaac för att få se allt spelet har att ge mig storymässigt. Det går att lägga ner flera timmar även i the Hand of Merlin för varje spelomgång kommer att vara lite annorlunda. Kanske har du bytt ut någon av de tre karaktärerna mot en du har låst upp, eller kanske ändras händelserna i spelet och du har ett himla flyt fram till slutet. Det är mycket som kommer hända under en spelomgång och det gäller att ha tiden att sätta sig med det. Under en spelomgång kommer man att röra sig från vänster till höger genom att gå till olika punkter på en karta. På varje punkt kommer det att hända något, det kan vara så enkelt som att man hittar lite mat eller pengar, eller så blir det en strid mot kataklysmens monster. Man kan få en liten föraning om hur säker en punkt är beroende på vad den har för symbol på sig, men man vet inte hur illa det kan vara förrän man väl är där.
Om man hamnar på en säkrare punkt dyker en bok upp på skärmen och man får läsa om vad det är som händer samt om man får göra några val. Valen kan vara vem man vill besöka i en stad, om man vill dra ett monsters uppmärksamhet mot sig eller om man vill ge bort lite guld. Beroende på vad man gör för val får det lite olika konsekvenser, men man måste se till att ens trio hjältar har tillräckligt med resurser för att klara av resan till Jerusalem. Vissa val, och även punkter, leder dock oundvikligt till strider och det är dessa som kommer att ta upp mycket av spelets tid. Striderna är turbaserade där ens trio gör sina drag och sedan gör fienderna sina. Karaktärerna i strid har två action points per runda som man kan använda för att de ska kunna röra på sig, attackera eller något annat. Man möter egentligen bara samma fiender och man kan snabbt lära sig vad de gör. Till exempel om man slår en tjock groda kommer den att skada alla runt sig och en annan fiende sprängs när den dör. Det är bra att hålla koll på vilka fiender det är som gör vad, för det är inte helt enkelt att hitta möjligheter för att läka sina sår under en spelomgång. Efter en strid, eller ett val, får man poäng som visar hur välkänd man är, man kan använda dessa för att levla upp hjältetrion och då kan man förbättra olika stats samt förmågorna de har.
Spelet ser simpelt ut samtidigt som det är väldigt detaljerat. Man ser allting snett uppifrån oavsett om man befinner sig på kartan eller i strid. Enda skillnaden är hur nära kameran är. I striderna kan allting lagga till rätt rejält till och från. Det sker ofta under fiendens första omgång samt om något i miljön har gått sönder under striden. Det är rätt irriterande med tanke på hur kraftigt lagget kan vara men jag vet inte om det är spelet som är dåligt optimerat eller om min PS4 inte orkar med spelet. Samtidigt är jag inte helt överens med spelets användargränssnitt när jag spelar. Det känns överväldigande att ha alla menyer framme när jag ska kolla runt på kartan plus att det har hänt mer än en gång att jag har tryckt på fel förmåga i strid.
Som tur är behöver man trycka en extra gång för att bekräfta var man ska gå eller vart ens förmåga ska hamna, men det är ändå irriterande. Sen har det varit lite bökigt med kontrollerna i striderna, men det har mest berott på att jag har velat använda styrspaken för att välja vart en attack eller effekt ska hända istället för styrkorset. Marken är täckt med rutor för att man ska kunna se hur långt man kan gå eller anfalla under sin tur och det var enklare att styra de sakerna med styrkorset, men jag tror det skulle vara än lättare med mus och tangentbord. När det kommer till musiken tycker jag att den är okej, den bidrar till en episk stämning till och från, men inget jag direkt har lagt märke till.
Om du vill spela the Hand of Merlin rekommenderar jag att du gör det på PC för att kontrollerna blir betydligt enklare där. Det fungerar på konsol, men känns klumpigt till och från. Jag vill dock påpeka att det här är ett stabilt spel sett till helheten. Det finns lite saker som drar ner spelets betyg hos mig, men på det stora hela är det ändå ett bra spel.
Denna recension baseras på Playstation 4-versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch, Xbox One och PC.
The Hand of Merlin. Lägsta pris 114 kronor enligt Prisjakt.nu 2022-06-28.
Recensionsex tillhandahållet av Versus Evil.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.