Innehållsförteckning
I ett alternativt 80-tal har Sovjetunionen invaderat Sverige och spelarna tar sig an roller som civila i motståndsrörelsen mot dem. Ett intressant koncept, men är det en strid vi kan vinna?
En partisan är en person som genom gerillakrigföring och olika typer av sabotage bekämpar en fiende, ofta en ockupationsarmé. – Wikipedia
Regelboken
Det är nästan som att jag sätter mig med en historiebok när jag läser regelboken för Expert Partisan. För även om det är en alternativ tidslinje, eller vad jag nu ska kalla det, fanns det ändå många viktiga personer vid liv. Boken nämner några namn som Olof Palme, Ronald Reagan, Jurij Andropov samt Erich Mielke. Namnen används inte i så mycket mer än att de nämns i förbifarten, men det kan vara bra för spelledare att veta vilka personer som kan dyka upp i nyheter eller rapporteringar. Men de kommer inte vara några viktiga karaktärer som spelarna helt plötsligt stöter på inne i på deras lokala ICA mitt i kampanjen. Jag får också veta hur livet i allmänhet kunde vara vid den här tiden eller vad för olika uttryck folk använde sig av. De förklarar tydligt i bokens första kapitel om hur Sverige ser ut under invasionen och vad målet för svenskarna är under den här invasionen. Det är inte att vinna, utan att hålla ut tills omvärldens politik förändras till svenskarnas fördel. Jag känner att det är bra information att få både för spelare och spelledare, vilket borde vara uppenbart, men det är väldigt mycket information som ska tas in på egentligen rätt få sidor.
Kapitel två fokuserar inte riktigt lika mycket på hur historian har varit, utan mer på hur den alternativa historian ser ut nu när Sovjetunionen har invaderat landet. Jag behövde läsa om kapitel två för att jag missade helt vart och varför det helt plötsligt blev ett så stort fokus på östtyskarna när det var Sovjetunionen som hade invaderat. Och med tanke på att just det här kapitlet går igenom vilken region i Sverige kampanjen utspelas, hur ockupationens vardag ser ut, hur resor kan fungera, vad Stasi, DDR och NVA är, känner jag ändå att det är lätt att missa vissa detaljer. Kapitlet är 14 sidor långt och det är fullt av information. Kanske lite för mycket för min del då historia kanske inte var mitt favoritämne i skolan, även om jag uppskattar den alternativa historielektionen.
Men det är här bokens svaghet börjar visa sig för mig, den vill förmedla väldigt mycket information på en tämligen begränsad mängd sidor. Och jag känner hur den ibland förvirrar mig när den förklarar olika saker som till exempel hur en spelledare bestämmer svårighetsgrad för något en spelare vill göra. Boken beskriver det så här: “Deltavärdet … är lika med kontrollvärdet minus tärningsutfallet, dvs Δ = KV – U.” Jag vet att matte är en obligatorisk del när det kommer till rollspel, men hade det inte varit lättare att bara säga att jag behöver slå under min karaktärs grundegenskapsvärde (GV) för att lyckas? Ungefär som i Drakar och Demoner? Sen ska vi inte gå in på hur det fungerar med perfekta slag, för det verkar bero helt på hur svår uppgiften som ska göras är. Jag förstår att de ville komma med något nytt här men det känns också som att de har gjort tärningssystemet onödigt komplicerat när de förklarar det. Eller så är det bara jag som fattar trögt, det är också ett alternativ.
Boken innehåller också två förslag på kampanjer för att snabbt komma igång och spela. I den fösta kampanjen tar spelarna upp roller som tonåringar och i den andra spelar de som poliser. Båda kampanjerna bjuder på sina egna utmaningar. Tonåringar kan komma undan med lite busstreck som de vuxna kanske inte kan men de vuxna kan bära vapen om det skulle behövas. Värt att nämna här är att systemet har färgkodade nivåer för hur hemsk en kampanj kan vara. De tre färgerna är blå, röd och svart. Blå är rätt lugn med fokus på spioneri, smuggling och lite lättare grejer, medan svart är en kampanj som utspelar sig i krigsfronten med alla hemskheter som kan hända där. De nämner även att de inte kommer ge ut någon i kampanj i svart nivå utan det är upp till spelledare att skapa om de vill.
Karaktärsskapande
Karaktärer i det här systemet har fyra grundegenskaper, dessa är Stål, Spänst, Skärpa och Sisu. En vanlig person brukar ha 10 i GV men spelarnas karaktärer är bättre, dock påverkar deras ålder hur mycket bättre de är. Det finns tre mallar för att skapa en karaktär som är baserat på vilken ålder karaktären har. Ju äldre en karaktär är desto mer erfarenhet har den sett till startfärdigheter men har kanske sämre poäng sett till grundegenskaperna. Sen ska spelarna få välja vilka färdigheter deras karaktärer har. Till exempel kan alla simma, alla är dock inte dykare och kan därför inte använda dykutrustning eller slåss i vattnet. Men det är också här åldern spelar in lite, för en tonåring får bara välja tre färdigheter medan en 50-åring får välja sju. De har också bestämda värden att sätta ut bland sina valda färdigheter. Det finns över 20 olika färdigheter att välja mellan vilket räcker gott och väl för att alla karaktärer ska kunna vara bra på sina egna grejer.
Beroende på om spelarna lyckas med sitt uppdrag eller inte får de erfarenhetspoäng som de kan spendera för att förbättra sina färdigheter. Det kan dock bli dyrt att uppgradera så det kan ibland vara bättre att spara på sin erfarenhet istället för att uppgradera så fort man får chansen.
Strider
Det här spelsystemet kallar strider för “Taktiska lägen” och är uppdelade i taktiska rundor. En runda varar inte längre än fyra, fem sekunder och en kämpe som deltar i ett sådant läge hinner inte med mycket mer än en handling, samt en gratis förflyttning. Och beroende på vad spelarna vill göra med sina karaktärer under en runda så är det det som avgör vem som går först i den rundan. Det här innebär att det blir en mer dynamisk strid som påverkas av kämparnas handlingar istället för att den som slår lägst med tärningen hela tiden måste vara sist. Jag gillar det här konceptet men känner också att det kan bli lite rörigt att hålla reda på i början. Men jag tror samtidigt att de ovana snart kommer in i hur det hela fungerar och kan planera rätt intressanta grejer för att se vem som går först.
Om en karaktär är i strid får denne också räkna med att ta skada. Det är inte mycket hälsa karaktärerna har så det krävs inte mycket för att en spelare ska bli utslagen eller faktiskt dödad i stridens hetta. Det går att lägga på förband eller i vissa fall utföra akutinsatser för att stabilisera en som är döende, men det här är ett rått system. Döden kommer att vara påtaglig för de som gör fel val eller bara har otur.
Sammanfattning
Expert Partisan riktar sig mot de spelare som är intresserade av mer realistiska system som utspelar sig i vår värld och går efter samma regler som vi. Det är ju ett extra plus om de antingen växte upp under den här tidseran eller har ett intresse av historia för då tror jag att de kommer kunna ha riktigt kul med systemet. Själv föddes jag både för sent och är varken intresserad av krig eller historia, men jag tycker ändå att det här är ett intressant system. Det är lite tråkigt att boken inte är lite längre och kan förklara delar på ett lite mer pedagogiskt sätt istället för att bara trycka in så mycket information som möjligt. Plus att de förklarar hur tärningsslag och annat fungerar på ett lite för komplicerat sätt. Det här är dock bara vad jag tycker, och jag vet att det finns spelare som kommer fatta vad de menar direkt. Men det finns också många som kommer känna sig förvirrade och vill därför inte spela, vilket jag tycker är tråkigt för det här kan bli något bra.
Kostnad:
Regelbok: 349 kronor.
Recensionsex tillhandahållet av Eloso Förlag.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.