Här kommer ett 3D-plattformsspel som utspelar sig i en värld som ska representera en dators insida. Boti är den lilla vän vi får följa i hans första resa genom den digitaliserade världen som är datorn – frågan är bara, vad är det för fel på systemet och kan han faktiskt hjälpa till månntro?
Boti: Byteland Overclocked är ett färggrant 3D-plattformsspel där vi får inta rollen som Boti. Boti är för övrigt en helt ny databot som har kommit till den datorvärld som spelet utspelar sig i. Alla banor vi får ta del av är representationer av komponenter i en dator t.ex. processor, RAM-minne eller nätverksadaptrar. Det är mot denna digitaliserade bakgrund, du utforskar, samt samlar bits och letar hemligheter.
Spelet inleds med att en låda levereras till spelets hubb, vari vi finner det senaste tillskottet till datorn vilket visar sig vara vår nyfunna vän Boti. På inrådan av den äldre Kernel som är ledare för alla i denna värld, beger sig nu Boti med de två små flygande kloten One och Zero ut på ett äventyr i datorns olika komponenter.
Det första vi får göra är att ta oss runt i hubbområdet för att få lära oss hur vår binära hjälte kan ta sig runt och hur plattformandet fungerar. Det är väldigt enkla rörelser som får lära oss; dubbelhopp samt förmågan att glida fram över ett större gap är några aspekter i, samt hur vi slåss mot elakartade virus. Hela första biten av spelet är dess tutorial och ger en väldigt god och lättförstådd instruktion kring hur Boti ska agera för att klara sig genom datorns olika världar.
Efter att ha hört Kernel säga att processorn är lite slö tycker Zero att de ska smita iväg till den och överklocka den, vilket One tycker är en dålig idé. De gör det i alla fall och det visar sig mycket riktigt ha varit en dum sak att göra. Det gäller att veta hur du gör, när det kommer till överklockning! Precis som i verkligheten. Datorn börjar i alla fall uppföra sig konstigt och det blir mer och mer problem vilket gör att de måste ta sig till de olika komponenterna (tänk nivåer) för att se vad problemet. Som om det inte vore illa nog försvinner Kernel också och de måste samtidigt försöka hitta ledtrådar om vad som har hänt honom. De får hjälp av en detektiv som kan ha information som de behöver och måste ta sig igenom andra banor för att träffa på honom. Vad är det som pågår i datorn, vad är det för fel på den och vart har Kernel tagit vägen. Ja det är vad vår historia är i spelet och det som vi som spelare ska försöka lösa.
På vägen kommer det finnas en mängd saker du kan göra, du kan försöka att samla på dig så mycket med bits som möjligt, vilket är en valuta i spelet. Dessa används för att låsa upp dörrar eller få fram plattformar som gör att du kan fortsätta Botis resa fram genom datorns komponenter. Du kommer även att stöta på olika typer av virus som kommer attackera och försöka stoppa Botis framfart. Det är inte de svåraste virusarna, några goda svingar från Boti och de trillar sönder. Jag har märkt av att spelet inte fungerar riktigt som det ska, många gånger attackerar fiender mig inte alls utan stod bara som statyer. Jag kunde i lugn och ro bara gå fram och slå sönder dem utan något motstånd, vilket inte är hur spelet ska fungera så jag hoppas att det kommer en uppdatering vilket kan lösa det här problemet.
Med de bits som du får över när en bana är slut kan du använda för att låsa upp nya områden i spelets hubb, men de är mer till för att leka med de nya utmaningarna som t.ex. magnetism eller rutschkana som vi får lära sig på banorna under spelets gång. Du kan även använda valutan för att uppgradera Botis liv, hur långt hans skanner ska kunna se eller att han kan dra åt sig bits längre ifrån honom. Du kommer även att kunna hitta nya utseenden på Boti som finns gömda på banorna, jag gillade när jag hittade clown-utseendet som du kan se på bilden nedanför.
Det finns även några bossar som du kommer stöta på, skulle du dö på dem är det inget problem då du bara laddas in igen vid den senaste sparpunkten som brukar finnas vid varje ny del av ett område du kommer till. Samt att den skada du har gjort på bossen finns sparad så du kan bara fortsätta försöka ta ner bossen utan att starta om från börja på striden varje gång.
Det finns såklart saker du kan hitta om du utforskar områdena du rör dig igenom ordentligt. Det finns skattkistor med en massa bits i dem, det finns stora gyllene cirklar som du kan samla på dig och meddelanden från Kernel att lyssna på. Rutschkanor finns det även på banorna, där det finns pluppar i den som du ska försöka åka över dem alla. När du åker över en plupp spelas en ton upp, så det blir lite musikaliskt där om Boti träffar alla, men det finns hinder i vägen så se upp när du åker ner för dem. Genom att samla 100% på en rutschkana får du en musiknot som samlarobjekt. Allt detta får du se på banans slut om du har lyckats hitta allt, och om du har samlat över en viss nivå bits på banan får du stjärnor och tre stjärnor är max.
Om du har svårt att hitta allt på banorna så har Boti en skanningsfunktion som visar upp saker i din omgivning. Gröna saker är värdesaker, röda saker är fiender och du kan se genom väggarna om det finns något värdefullt där.
Kontrollschemat för spelet är väldigt enkelt där du mer eller mindre bara behöver veta hur du hoppar, dashar, attackerar och använder en magnetism-funktion. Sagda magnetism-funktion gör att du kan dra lådor mot eller ifrån dig. Du kommer även vara nöd att använda magnetism för att svinga dig över stora gap i området. Men överlag är det lätt att komma in i kontrollschemat, även om jag väldigt ofta tryckte fel när det kom till att dasha över ett hål i marken och gjorde istället en hård markduns istället. När du hoppar kan du även göra ett dubbelhopp, samt att du även kan – om du håller in knappen för hopp – glidflyga en bit eller alternativt kan du slå ner hårt i marken och på detta sätt få stora knappar nertryckta. Den funktionen går även att använda för att slå ner flera fiender eller lådor samtidigt.
Svårighetsgraden i spelet är ganska jämn över banorna, men att det kommer bli lite svårare utmaningar på plattformandet när du kommer till de sista nivåerna i spelet. Men om du som förälder sitter med och ger en hjälpande hand eller tips på hur de ska ta sig an ett svårare moment så kommer de fungera jättebra.
Grafiskt sett är spelet väldigt sött och färgglatt, där alla karaktärer har ett gulligt utseende. Det finns väldigt en stor variation över spelet banor och det skulle grafiskt kunna jämföras med Astro’s Playroom men mer färggrant. Det är tydligt på hur utvecklarna har skapat världen att det är inriktat till en yngre publik då det ej finns något som kan vara allt för skrämmande eller våldsamt sett till vad vi ser på skärmen.
Kollar vi på ljudbilden är den väldigt god. Det är fin och lugn musik med en tydlig synt som hörs genom hela spelet. Det stämningsfulla ljudet passar väl till vad det är för bana eller område du befinner dig i och röstskådespelarna gör ett gott arbete med de repliker de har. One och Zero har dialoger som de slänger ut sig när du närmar dig en kista eller fiender kommer, samt ger dig lite info om området du rör dig i. Men de har repliker som kommer upprepa sig om och om igen, finner du det irriterande kan du stänga av att de ska ha en massa onödigt och repetitiva dialoger i menyn. Men även efter att jag hade stängt av att de skulle prata en massa extra tyckte jag att det inte var allt för stor skillnad, kanske att jag inte hade samma replik flera gånger på rad men de pratar en massa ändå.
Jag hade under min genomspelning lite problem med kameran som ibland vill lägga sig bakom saker i omgivningen vilket gjorde att jag inte kunde se vad Boti gjorde. Spelet har kraschat ett par gånger eller bara gått till en svart skärm och sen kraschat efter en stund. Här hoppas jag att utvecklarna kommer in och ger spelet lite mer kärlek så att vi kan spela igenom det utan några problem med kameran eller irriterande krascher.
Spelet är mer inriktat till dig som är lite ny för plattformsspel, det är enkelt kontrollschema och banorna ger inte allt för mycket svårighet att ta sig fram igenom. Berättelsen saknar djup och är enkel att följa med i, men det är inte det som är det roligaste i spelet; utan utforskandet och plattformandet. Spelet är perfekt för dig som vill testa på denna genre, eller för en förälder att introducera och spela ihop med sitt barn. Ja spelet har en co-op-funktion där du som förälder kan sitta och spela ihop med ditt barn eller för oss vuxna att spela ihop och kasta av varandra från plattformar för att bara ha kul ihop.
Spelet har åtta banor (tänk världar) allt som allt och om du ska utforska och försöka hitta allt kan banorna ta uppåt en timma att spela igenom per styck. Vill du bara snabbt ta dig igenom spelet för att klara av det kan du halvera speltiden det kommer ta då. För mig tog det den längre tiden då det alltid fanns ett område jag bara skulle kolla om det fanns något av värde att hitta, har lite svårt att inte utforska om jag kan.
Vad jag kan säga är att efter ett par banor så började det för min del kännas lite repetitivt på hur du tog dig an banorna. Det finns variation på hur de ser ut och hur du tar dig igenom dem, men upplägget är detsamma när det kommer till samlandet och då historian inte är den tyngsta komponenten blev det lite på slutet långrandigt att ta mig igenom banorna. Men med det sagt kan jag se att det här kommer uppskattas av en yngre publik. De kommer till skillnad från mig kanske inte har större krav på en historia som fångar in dig och drivs på tungt spelet igenom. Jag skulle rekommendera spelet starkt till föräldrar som vill ha ett underhållande och sött spel att spela ihop med sina yngre barn.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet släpps till konsoler 2024.
Boti: Byteland Overclocked. Lägsta pris ca 230 kronor enligt Steam 2023-10-03.
Recensionsex tillhandahållet av Untold Tales.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.