Vad finns det att göra när man är död, gå över till andra sidan eller stanna kvar där man alltid har varit? Här är en berättelse om Morris Lupton som har en svår uppgift framför sig, inte ens i döden får han vila.
Morris Lupton är död. Han är ett spöke som fortfarande hänger kvar på den lilla ön Shelmerston och går sin morgonpromenader som inget har hänt. Men det kommer ej att vara lugnt länge till, öns vulkan ser ut att ha vaknat till liv igen och risken för ett utbrott ser ut att snart bli en verklighet.
När han besöker öns museum, som han har byggt upp och varit kurator hos i hela sin livstid, ser han i ett hörn hans urna med hans aska. Bredvid hans står urnan för hans älskade hund Sparky. Morris hör ett skall från urnan och tittar i den och där ligger Sparkys ID-bricka. Plötsligt manifesterar sig Sparky framför honom och börjar prata. För tydligen kan hundar prata i efterlivet.
Sparky har kommit tillbaka för att hon behöver hjälp med ett uppdrag som kan ha stora konsekvenser för hela ön om de ej kan genomföra det. Öns väktare har blivit gammal och trött och kan inte vara öns väktare längre. Nu är upp till Morris och Sparky att hitta någon som kan bli öns nya väktare innan vulkanen får ett utbrott, då väktaren blir en del av öns innevånare, landmassa och djurliv. Men kan de hitta någon som är lämplig och värdig att ta upp rollen som väktare innan det är för sent.
Här får vi en inblick i spelupplägget som, under de tre till fem timmarna det tar att spela igenom spelet, helt beroende på hur mycket man tycker om att leta hemligheter genom spelets olika banor.
Spelets huvudmål är att hitta minnen av några utvalda innevånare som har varit döda ett tag. Genom spelet kommer man att ta sig runt och titta på t.ex. staden, skogen och öns fyr. Här finns det en massa människor och prylar som man kan undersöka och ta en närmare koll på. De personer som man måste hitta på banorna som minns de avlidna har bubblor som kommer upp från deras huvuden. Om man interagerar med dessa personer kommer man komma in i en liten berättelse om den avlidna. Här har vi en av spelets spelmekaniker, vi har en bildbubbla som visar upp en förvriden bild som hör till historian som berättas för oss. Genom att använda höger eller vänster bakre triggers på kontrollen kan man förändra den förvridna bilden tills man kan se en ordentlig bild. Man vet att man har hittat rätt då kontrollen vibrerar till.
När historien är avklarad ska man i området man är i leta efter ett minnesobjekt som är förknippad med den avlidne. På banorna måste man leta och hitta fem minnesobjekt, efter man hittat dem kan Sparky sniffa och leta rätt på personen i fråga. Därefter följer en dialog om denne person vill och kan ta över som öns nya väktare.
På banorna kan man leta efter lustiga små filurer som heter Grekins, de ska enligt Sparky bringa oss tur. Det finns ett visst antal Grekins per bana och Sparky kommer indikera om det finns någon i närheten av oss. När Sparky sagt till att det finns en i närheten får man en liten bild nere i hörnet på en genomskärning av ett objekt. Man ska sedan försöka hitta och matcha bilden mot ett objekt i omgivningen, man behöver ej vara allt för exakt när man försöker matcha rätt objekt då den är generös med hur exakt man behöver vara.
Om man vill ha mer att göra i spelet utöver leta efter några döingar eller Grekins kommer man att stöta på den lite udda varelsen Mr Whitstable och hans gåtor. Han kommer att ha fem gåtor per bana där man får en gåta i form av en kort mening och sen ska man leta upp vad det är han är ute efter. Dessa kan vara lite svåra att ta ibland, samt att man har en en viss tid man kan hitta objektet på. Men för den som vill ha mer att göra i spelet finns det här.
Spelet är väldigt sött och surrealistiskt med talande hundar, Mr Whitstable och det överhängande hotet från en vulkan. De berättelser man får höra av alla som man letar minnen från är underhållande och ibland lite sorgliga, men de alla handlar om personer som har gått bort så det hör lite till.
Spelet levererar sex huvuduppdrag där vi ska leta efter de avlidnas minnen, problemet är att utöver det visuella på varje bana som är väldigt stor skillnad på, är spelupplägget detsamma. Leta upp en person med bubblor över huvudet, titta på minnet, hitta en pryl och gör det några gånger till. Jag tycker om historierna och det är roligt och intressant att kolla runt och utforska ställena man är på, men spelmekaniskt hade jag gärna sett lite variation. Då menar jag på hur man ska hitta minnena eller hur man letar rätt på prylarna, varför inte använda Sparky mer genom att sniffa rätt på prylarna och känna hur nära man är genom vibrationer i kontrollen? Bara någon förändring banorna emellan för att inte få spelet att kännas som jag gör samma sak hela tiden.
Med det sagt så gillar jag spelet väldigt mycket, spelet har en sött och charmig cartoony visuell stil och musiken är väldigt avslappnande och lugn att ha på i bakgrunden. Jag gillar också att man har röstskådespelare till alla karaktärer man får en berättelse ifrån. Mest gillade jag Morris då han har en passande röst för karaktären han spelar. Man kan utforska och titta runt på nästan vad som helst i hela historien och man får också information på en del av sakerna man hittar. Spelet ger en mycket att kolla på och hitta sett till extra saker som Grekins eller gåtor.
I Am Dead är ett underhållande och relativt kort spel som ger oss en inblick på en ö-s historia och dess innevånare. Att man samtidigt är död och måste hitta en ny beskyddare till ön gör det hela lite mer intressant. Tycker helt klart att man ska kolla in spelet och man tycker om spel som man kan sitta ner och slappt spela igenom utan något i spelet som stressar en.
Denna recension baseras på Playstation 5 versionen.
Spelet finns även till Playstation 4, Nintendo Switch, PC, Xbox One och Xbox Series X | S.
I Am Dead. Lägsta pris 209 kronor enligt Playstation 2021-08-17.
Recensionsex tillhandahållet av Annapurna Interactive.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.