Uppföljaren till open world-spelet ELEX från utvecklarna av Gothic och Risen-serierna är här. Ta dig åter an rollen som Jax och flyg över världen med din jetpack i detta postapokalyptiska äventyr!
Spelet utspelar sig flera år efter att vår hjälte Jax har besegrat ett utomjordiskt hot kallat The Hybrid. Dessa utomjordingar har utlöst en mörk kraft, Dark Elex, på planeten Magalan där vi befinner oss. Spelet börjar med att Jax blir infekterad av Dark Elex i jakt på sin son, Dex, som han blivit separerad från. Samtidigt kommer the Aware, ett nytt utomjordiskt hot, och invaderar planeten. Jax måste nu förena alla faktioner för att stoppa detta hot samtidigt som han behöver hitta ett sätt att botas från infektionen. För mig, som inte spelat föregångaren, är det svårt att hänga med i spelets berättelse.
Nästintill alla karaktärer i spelet är sådana du stöter på i första spelet och på så vis sådana som Jax redan känner. Därför ges det sällan någon ordentlig introduktion för oss som är nya till serien. Detsamma gäller även till viss del för huvudkaraktären Jax. Vi får inte veta mycket om Jax, förutom att han stoppat hotet i förra spelet. Detta får vår hjälte att kännas oerhört enformig och generisk, utan personlighet. På sätt och vis förstår jag tanken, eftersom du kan ta berättelsen i lite olika riktningar beroende på vilken fraktion du går med i, men jag hade gärna sett något mer som gör att han står ut från mängden.
I ELEX II:s inledande kapitel ska du välja en faktion att gå med i. Detta val påverkar vilka som är villiga att samarbeta med dig under spelets gång och vilken moral du följer. Det finns fem olika faktioner, Berserkers, Albs, Morkons, Outlaws och Clerics. Till skillnad från första spelet kan du klara ut ELEX II utan att gå med i en faktion, men då går du miste om förmågor och utrustning som du får genom att vara med i en. Själv valde jag att gå med i The Morkons, fanatiker som bor i ett grottsystem och tillber en ond gud. Oftast brukar jag inte gå med den onda sidan i liknande spel, men den här gången kände jag för att testa något nytt. Dock visade sig detta valet inte alls vara lika betydelsefullt för huvudberättelsen som jag trodde. Trots att jag utförde grova handlingar, som mord av oskyldiga, som ökade min destruction level kunde jag fortfarande utföra uppdrag tillsammans med en “god” kompanjon, dock mer motvilligt än innan, men det var fortfarande en möjlighet.
Du kan välja att gå runt i världen med diverse kompanjoner som hjälper dig i strid och liknande, och som jag har förstått det ska destruction leveln påverka vilka som är villiga att samarbeta med dig. I praktiken har jag bara fått mer som är villiga att ackompanjera mig och inga som valt att gå emot, oklart varför. För mig skapar detta en viss dissonans och det känns som att du kan göra lite som du vill utan motsättningar och konsekvenser.
Gameplayet i ELEX II är relativt typiskt open world med “pluppar på kartan”. Du går runt i världen till markerade områden där du kan utföra diverse olika uppdrag. Till skillnad från många andra spel får du i huvudberättelsen en rad olika uppdrag du kan göra i den ordning du känner för, vilket jag uppskattar. Redan efter introduktionen kan du röra dig fritt till spelets alla områden, även om du kommer få rejält mothugg om du går in i vissa områden “för tidigt”. Jag gillar denna frihet, spelet blir på något vis din egen lilla sandlåda att leka runt i.
Genom att döda fiender och klara av uppdrag går du upp i nivå. Vid varje ny nivå får du poäng som du kan spendera på diverse stats som styrka, liv, smidighet och så vidare. Det är viktigt att spendera rätt, eftersom vissa vapen och föremål kräver att du uppfyller specifika stats-krav för att du ska kunna använda dem. Du kan även använda dina poäng tillsammans med resurser hos en tränare för att låsa upp diverse förmågor som bland annat minskar kraven på dig att använda vissa vapen, de gör dig starkare och bättre på att konversera med andra och gér dig förmågan att crafta vapen med material du hittar i världen. Crafting är något jag dock aldrig riktigt fick nöd att använda eftersom jag lika gärna kunde köpa bättre vapen hos olika försäljare. Förmågorna är uppdelade i olika kategorier – strid, överlevnad, crafting, personlighet samt de olika faktionerna och jetpack (mer om den senare). Det finns alltså en hel del valmöjligheter i att göra Jax till din egna unika karaktär och på så vis kommer din genomspelning troligtvis vara relativt olik från en annans, vilket jag uppskattar.
En aspekt som spelet misslyckas med är kontrollerna. Jax känns stel att röra sig runt med och det gäller även i striderna. Du kan rulla och attackera med svaga och starka attacker. Fiender tar oändlig tid att döda om du inte har superbra vapen och det känns inte tillfredsställande att ta död på något. Detsamma gäller för jetpacken. När du rör dig runt i världen har du tillgång till en jetpack som du kan använda för att nå högre höjder. Dock tar bränslet i jetpacken slut extremt snabbt, om du inte uppgraderar den, vilket gör att den i början känns mer som ett hinder än ett redskap. En annan aspekt som känns märklig är att hoppa och smyga är på samma knapp. Om du håller inne smyger du och om du klickar lätt hoppar du. Detta kan lätt leda till frustration i olika tillfällen när man vill göra det ena istället för det andra.
När vi kommer till de tekniska aspekterna finns det en sak som står ut, nämligen buggar och glitchar i mängder. Inget som egentligen förstör spelet, men när man går runt i världen och ser texturer som smälter i varandra och karaktärer som glitchar fram och tillbaka märks det hur pass opolerat spelet är. Dessutom är animationerna och karaktärerna oerhört stela, vilket tog mig ur upplevelsen en del. Detsamma gäller UI:n som känns “budget” i sitt utseende. Även ljudbilden känns lite off. Musiken är intetsägande eftersom det finns ett konstant surr i bakgrunden som överröstar den. Jag förstår att spelet vill gå för en minimalistisk ton, för att ge intrycket att man är i världen och utforskar, men i detta fallet fungerar det inte riktigt.
Nu spelar jag ju spelet innan de har släppts och vissa av dessa aspekter kan ju åtgärdas efter fulla releasen, men jag tycker ändå det var värt att påpeka dessa brister och dessvärre har jag svårt att rekommendera ELEX II när spel som Elden Ring och Horizon Forbidden West är nya på marknaden.
Denna recension baseras på Playstation 5-versionen.
Spelet finns även till Playstation 4, PC, Xbox One och Xbox Series X/S.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av THQ Nordic.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.