När jag först fick höra om att det skulle göras ett spela baserat på den populära serien One Punch Man var jag väldigt skeptisk. Hur sjutton ska man kunna göra ett intressant fightingspel när huvudkaraktären Saitama besegrar allt med ett slag?! De löste detta genom att inte ha honom som huvudperson i spelet, utan att jag som spelare skapar min egna hjälte som ska stiga i leden hos hjältarna. Men är spelet bra eller bara en cash grab likt andra licensspel?
Det första jag får göra när jag har startat igång spelet är att skapa min hjälte. Det finns inte särskilt mycket att välja på när det gäller kläder och utseende till en början, men sånt låses upp ju mer man spelar. När min hjälte sedan är färdig så får han direkt stryk av ett monster, men som tur är kom Saitama förbi och räddade mig. Det var denna incident som sedan fick min karaktär att faktiskt bli en hjälte och efter några månader har min karaktär klarat av proven och kan nu börja jobba på riktigt. Så jag börjar från botten i rank C och kommer få arbeta mig hela vägen upp till rank S. Så jag får en genomgång om hur allt fungerar när det gäller att göra uppdrag, hjälpa invånare i staden och hur jag rankar upp.
Det är en del att ta in men jag känner ändå att jag snabbt lär mig hur allt det här fungerar. Hämta ett uppdrag, genomför det, få belöningar och ranka upp. Till en början tycker jag att det är kul, det är ju ändå så hjältarna i serien behöver göra för att ranka upp, men det blir efter ett tag enformigt. Ungefär halvvägs till rank A märkte jag verkligen av det för jag gjorde samma saker hela tiden, men det kändes inte som att min rank ökade, och det behövs många poäng för att komma upp till nästa rank.
Det finns två sorters poäng jag samlar på mig: Contribution points och Rating points. Jag behöver samla på mig båda sorterna för att kunna få nya uppdrag och ranka upp. Jag får Contribution points för varje uppdrag jag gör, och poängen reflekterar samhällets åsikt om mig. Ju fler uppdrag jag lyckas med desto bättre tycker samhället om mig och då får jag även tillgång till fler uppdrag. Men när det gäller Rating points så får jag dessa enbart när jag tar mig an uppdrag från Hero Association, och de är snåla med de uppdragen fram tills jag är ungefär halvvägs genom rank B. Så det är väldigt segt att gå upp i rank. Särskilt när det egentligen bara finns två sorters uppdrag, antingen så letar jag efter folk eller grejer, eller så spöar jag olika monster och bovar. Jag har jättekul med det här till en början, men efter ett antal timmar med samma saker så känner jag att det bara blir enformigt.
Men det här är huvudsakligen ett fightingspel i en 3D-arena, vilket innebär att man har ganska stor frihet med att kunna röra sig runt arenan där man slåss. När man slåss så används en hel del knappar på kontrollen, det finns lätta attacker, tunga attacker, blockering och hoppa. Sen har vi L2 som man använder för att göra något som kallas Killer Moves, dessa är specialattacker som gör extra skada och attackerna varierar beroende på vilken sorts fightingstil min karaktär har. Egentligen så ändras ALLA attacker beroende på vilken fightingstil jag använder, det är ju skillnad på att slåss med svärd och att slåss som en cyborg. Jag gillar att jag bara kan byta fightingstil mitt under spelets gång, det ger mig frihet att hitta vad som funkar för mig. För alla har sina preferenser när det gäller fightingspel, några vill bara dela ut så mycket skada som möjligt, andra vill kunna attackera snabbt för att se till att motståndaren inte kan slå tillbaka.
När jag spelar fightingspel så vill jag dela ut stor skada så snabbt som möjligt, även om det betyder att jag har en långsam karaktär. För får jag bara ett bra tillfälle så kan jag vända på hela matchen till min fördel. Så när jag upptäckte att jag levlar upp och får poäng att spendera för att göra min hjälte bättre har mitt fokus hela tiden varit att öka min styrka, och även min hälsa så jag inte dör på ett slag. Men ju mer jag ökar dessa mätare desto dyrare blir det att öka dem igen, vilket innebär att jag spenderar mina poäng lite varstans, vilket inte är helt dåligt, för det underlättar bara för mig själv i längden.
När det gäller storyn så följer spelet den första säsongen av animen, med den enda skillnaden att min hjälte nu är involverad. Så om du har sett animen eller läst mangan som jag har så vet du precis vad som kommer att hända. Monster dyker upp och Saitama spöar dem med ett slag, men först ska min hjälte hålla ut tills Saitama hinner till platsen. Så när monster som Vaccine Man och Ashura Kabuto dyker upp så ska jag antingen få ner deras hälsa till en viss procent eller bara vänta på att klockan ska ticka ner. Jag tycker det är lite kul att se min hjälte kämpa så mot en fiende och sedan kommer det en mupp som tar ut denne utan några som helst bekymmer. Den roligaste biten är ju att det är jag som kontrollerar Saitama under striden, så det är inte någon cutscene som spelas.
Men för att återgå till storyn så håller Saitama på med sina hjältefasoner under tiden jag håller på med mina. Han träffar på cyborgen Genos, upptäcker att han måste registrera sig för att bli hjälte och försöker sedan bli sedd som en riktig hjälte. Mycket av detta får jag reda på via SMS i min telefon, men när det gäller vissa monster och händelser så får jag vara med där det händer. Jag är lite osäker på vad jag tycker om storyn, jag vill ju att den går efter serien, men jag vet inte om jag gillar att min hjälte är med i vissa delar men inte andra. Jag hade älskat om de hade valt att låta mig slåss mot steroidjätten på något sätt, som ett litet avbrott från alla fighter mot de vanliga monstren. Det märks att de har inte lagt någon större energi på dessa monster, för de är bara hopkok av delar och utstyrslar som jag kan använda när jag designar min karaktär.
Under tiden jag slåss och springer runt i staden kan jag träffa på andra kända hjältar, och även bli vän med dem. De kan ha speciella uppdrag som hjälper till att öka vänskapen samtidigt som man då går vidare i storyn. Dessutom så låser man upp dem som spelbara karaktärer i bland annat multiplayerläget, vilket är ett rätt kul sätt att låsa upp karaktärer på.
När vi ändå är inne på ämnet så kan jag prata lite mer om grafiken. Jag gillar hur de har designat karaktärerna, men de har gjort dem så förbannat livlösa under cutscenes. Både ansikten och kroppsspråk är så stela oavsett vad det är som händer vilket tar bort alla försök till allvarliga eller humoristiska scener. Utöver detta så känns det inte som att bakgrunderna och karaktärerna passar ihop, utan det ser ut som att det är två olika art styles som de bara har slängt ihop. Det känns tråkigt att de inte har ansträngt sig mer än bara göra det nödvändiga här.
Musiken och ljuddesignen är dock snäppet bättre. Jag gillar att spela med japanska röster, särskilt när jag har sett serien på japanska, och det verkar som att de har tagit ljudklipp och röstskådespelare från animen in i spelet, vilket låter riktigt bra. Musiken är ofta korta snuttar som loopas om och om igen, återigen en enkel lösning men det fungerar.
Till en början så tyckte jag att det här spelet var kul, men ju mer jag spelade desto mer uttråkad blev jag. Det finns ingen variation i spelet utan jag slåss på samma sätt mot samma motståndare med lite variation här och där. Det är synd att utvecklarna valde att ta den enkla vägen med en så populär serie, men pengar behöver rulla in och utgivare vill ha in dem snabbt misstänker jag, och det märks. Jag önskar att de inte hade tagit den enkla vägen, för då hade jag kunnat rekommendera det här spelet.
Denna recension baseras på Playstation 4-versionen.
Spelet finns även till PC samt Xbox One.
One Punch Man: A Hero Nobody Knows. Lägsta pris 568 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-03-02.
Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.