Monkey King: Hero is Back är en blockbuster på biodukarna i Kina, den stora återkomsten inom kinesisk anime, frågan är om spelet håller samma kvalité?
Efter att ha vunnit kriget mot gudarna och förlorat fighten mot Buddha, så är våran hjälte 500 år senare fortfarande frusen i den is som Buddha förseglade honom i. En liten pojke med hans lillasyster i en korg på ryggen springer från elaka monster rakt in i grottan där isstatyn av apkungen står. Pojken råkar röra vid statyn i exakt rätt ögonblick när monstren ska attackera, vilket väcker våran hjälte till liv och här så startar vår tutorial med att man hamnar i en fight med dessa gröna paddor. När man ska besegra dessa så märker man att ens gudaliknande krafter har försvunnit och man har en kedja runt handleden som på något sätt verkar vara en bidragande orsak till detta. Pojken berättar att alla barn i byarna har försvunnit och monster finns överallt. Hjälten får nu ett krav av Buddha, för att få tillbaka sina krafter så måste han göra goda saker och det är nu som våran resa börjar…..
Det som jag direkt lägger märke till är att grafiken känns daterad. Spelet känns inte fräscht och känns inte som ett spel i slutet på livscykeln för denna konsoler generation. En hel del buggar märks av som t.ex. att saker syns genom väggar eller att monster försvinner bakom en buske för att plötsligt dyka upp flera meter därifrån. Kameravinklarna stör något enormt emellanåt när man är mitt i en fight och helt plötsligt blir skärmen svart, bara för att man råkar stå under ett träd och kameran hamnar lite snett. Jag har dött ett flertal gånger på grund av detta, vilket är fruktansvärt irriterande!
Röstskådespeleriet tycker jag är okej, lite halvtorr humor blandat med blodigt allvar från våran hjälte, musiken är ganska intetsägande och man tröttnar ganska fort.
Gameplay då, är det något som väger upp de annars dystra tankarna jag har om spelet?
Nej det gör det inte. Spelet är väldigt repetitivt med vad jag uppfattar som samma vanliga fighting moves, om och om igen. Du har en light attack och en heavy attack, samt att du kan avbryta motståndarens attack. På det sättet så hamna man i ett quicktime event där det blir en sekvens som inte är allt för intressant, framförallt när det står en fiende bakom dig som slår dig precis när eventet är slut och du inte har en chans att försvara dig. Finns även möjlighet att plocka upp bänkar och andra saker för att banka in fiendernas ansikten med. Bomber kan du hitta och kasta på motståndare som står på en klippkant över dig eller använda dem på motståndare som är kraftfullare. Man samlar även väldigt mycket loot för att tillverka saker som liv och magi påfyllning, blandat med amuletter och andra saker för att underlätta din resa.
Magi, det är ju ändå det vi letar efter och magiska färdigheter är något vi låser upp längs vår resa, allt från att röra sig i ljusets hastighet till att kunna få upp pilar som vi skjuter på fienderna. Efter varje slutboss man besegrar så får man nya färdigheter som gör att du snart är tillbaka med de krafter du hade innan du blev fryst till is. Jag fick under mina timmar med spelet känslan av att använda magin var inget måste, det kunde ge en fördel mot större bossar. Men i övrigt så var det nästan jobbigare att öppna upp menyn för magi och välja, istället för att bara kötta på samma vanliga kombinationer med en knapptryckning. Vilket för mig gör att magin känns onödig, den finns där och kan underlätta, men jag använder den inte för att spelet går att springa igenom utan att egentligen använda den.
Det värsta med spelet är dock alla laddningssekvenser, tänk dig en öppen karta som ska föreställa värld 3 till exempel. Men var 100:e meter så är det en laddningssekvens och ska du gå in i ett hus, vilket man gör ofta, ”guess what”, laddningssekvens! Vilket känns onödigt, då huset du laddas in i är lika stort som hundkojan på tomten. Det är fruktansvärt störande och får spelet att tappa ett flödet som annars hade kunnat finnas där.
Överlag så känns spelet stressat fram, utvecklarna hade kunnat gett det sex månader till för att putsa detaljer och ta bort många störande objekt. Spelen som släppts i slutet av en konsols cykel brukar vi ha högre krav på och visst det här är inte ett trippel-A spel, men för fans av The Monkey King så kommer nog detta spel landa som en besvikelse.
Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.
Spelet finns även till PC.
Monkey King: Hero is Back Lägsta pris 299 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-10-16.
Recensionsex tillhandahållet av THQ Nordic.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.