Hjältar får aldrig vila, det gäller även för hjältarna i Trine som nu i sitt fjärde äventyr ska leta reda på en prins som inte kan kontrollera sina krafter.
Spelet börjar med att trollkarlen Amadeus, riddaren Pontius samt tjuven Zoya alla är ute på sina egna äventyr, allt från att kolla posten till att stjäla en tavla. Men de får alla tre brev med ett uppdrag, att hitta prinsen Selius som lider av mörka drömmar som manifesteras i verkligheten, och föra honom tillbaka till en skola för magiker. Men det är inte så enkelt som att hitta prinsen och föra honom tillbaka, utan det är ju han själv som har valt att sticka iväg, och vill inte tillbaka utan försöker fly undan hjältarna. Under tiden man jagar efter Selius så möter man varelser från hans mardrömmar, och ibland är det svårt att veta om man befinner sig i verkligheten eller i en drömvärld.
När man spelar kan man kontrollera alla tre hjältarna, en i taget, och de har alla olika förmågor som kommer behövas när man jagar efter prinsen. Amadeus kan trolla fram olika objekt som en metallåda eller boll som man kan stå på eller knuffa runt för att lösa olika pussel. Zoya kan skjuta pilar med olika element samt knyta rep mellan olika objekt som alla tre kan balansera på. Till sist har vi Pontius som kan blockera projektiler samt styra ljusstrålar med sin sköld, han är dessutom min favorit när det gäller att ta hand om fiender, mest för att det är lättare att svinga ett svärd än att skuta en pil. Som jag sa tidigare så kommer man behöva alla tre för att kunna ta sig vidare i nivåerna, och det roliga är att det ofta finns mer än en lösning för att ta sig vidare, så det är sällan jag fastnar någon längre stund.
På alla banor finns det hemliga gångar där man kan hitta samlarobjekt eller kristaller som används för att förbättra karaktärernas förmågor. Det krävs ett visst antal kristaller för att få en poäng som man kan spendera på en uppgradering, så det är bara att leta runt på nivåerna för att hitta allt. Man får även en sorts erfarenhetspoäng när man besegrar fiender, och när man har samlat på sig en viss mängd poäng så låser spelet automatiskt upp förmågor. Men jag har märkt att spelet inte ger mig de nya förmågorna direkt, utan jag behöver ibland komma till en viss punkt i spelet för att de faktiskt ska låsas upp. Det är lite irriterande att jag inte får mina förmågor när jag har samlat på mig poängen, men det är en del av spelet.
Det finns så mycket att titta på när man springer runt på de olika nivåerna att jag inte vet riktigt vart jag ska titta när jag springer där. Jag vet mycket väl att jag behöver fokusera på vart mina karaktärer är för att de inte ska dö, men det finns så mycket i bakgrunden som rör sig och man kan titta på. Hela spelet ser dessutom så himla mysigt ut, även när allt ska kännas lite läskigt och mörkt, så känns det ändå mysigt. Nu vet jag inte om det är jag som är lite skadad eller om hela spelet ska kännas mysigt, det får någon annan avgöra.
Även musiken känns mysig, det är charmig musik som spelas i bakgrunden under äventyren. Men det är inget som direkt sätter sig på minnet under tiden jag spelar, utan det spelas och är inte i vägen eller något. Men jag gillar de olika ljudeffekterna från attacker, magier, eller växter som spottar ut olika saker. Det är tydliga signaler om vad som händer runtom mig vilket uppskattas.
Trine 4 är det första spelet i serien jag har spelat i serien, och jag förstår mycket väl varför det finns fyra spel i serien. Spelet välkomnar mig med öppna armar men det håller mig inte i handen utan ger något ledtråd och låter mig sen själv få testa mig fram för att komma vidare. Spelet har multiplayer, men jag har inte haft någon möjlighet att testa det tyvärr, men jag kan mycket väl tänka mig att det blir kul.
Denna recension baseras på Playstation 4-versionen.
Spelet finns även till Xbox One, PC och Nintendo Switch.
Trine 4: The Nightmare Prince. Lägsta pris 299 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-10-10.
Recensionsex tillhandahållet av Modus Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.