Dra på er galoscherna, för vi ska ut och jaga i kommande Hunting Simulator 2.
Jag har alltid varit förtjust i konceptet av jaktsimulatorer. Under uppväxten spelade jag förvånansvärt många av Deer Hunter-spelen och fann mycket ro och nöje i dem. Det är något med jakten som lockar mig. Tålamodet och spänningen som krävs av spelaren har jag endast återfunnit, på sätt och vis, i S.T.A.L.K.E.R.-serien, där minsta snedsteg kan innebära total katastrof. Samma sak gäller i princip i jaktsimulatorer; där allt bygger på att överlista ditt byte, invänta rätt tillfälle och, med övertygad säkerhet, krama avtryckaren, utan att tveka ens en halvsekund. Råkar man göra det kan hela den tiden man lagt på att följa ett bytes fotspår, utan att avslöja sin egen position och allt planerande vara förgäves, allt medan bytet ovetande om hur nära slutet det faktiskt var glatt skuttar eller flyger iväg.
Genom åren har det kommit flera olika serier och spel som hävdar att de är de mest realistiska jaktsimulatorer någonsin; ett påstående som kan göra eller förgöra framtiden för vilken spelserie som helst, särskilt vars syfte är just att simulera prefixet. Vissa av dessa serier har överlevt och nästan briljerat genren med sina senaste släpp. Sen har vi de som med nöd och näppe försöker hålla sig kvar. I den kategorin faller nog dagens spel, vars föregångare gjorde många fans besvikna och nästan övergavs, enligt många spelare, för att nu följas upp av en tvåa. Men utan att döma något på förhand, låt oss gå på jakt i Hunting Simulator 2.
Innan vi kommer in i själva spelet i sig vill jag bara belysa det faktum att det inte var så självklart som ett spel kanske bör vara. Kan det bero på att vi fått ta del av en recensionsversion? Möjligen. Men jag vill ändå påpeka det udda beteende spelet uppvisade vid uppstart. För jag har nog aldrig varit med om att mitt antivirus varnat mig om att en mjukvaras exe-fil är skadlig för min dator när mjukvaran i fråga dessutom är laglig (än mer lustigt när den kommer direkt från utvecklarna själva). Visst har man märkt av det om man hållit på med skumma patchar, moddar och liknande, men aldrig med så här.
Efter lite pillande och en omstart så startade allt upp. Nästa hinder skedde när jag kom till menyn och spelet var i fönsterläge. Udda, men lätt åtgärdat efter ett par klick bland inställningarna. Men när jag började fixa och trixa med upplösningarna så bestämde sig spelet ännu en gång att det ville köras i fönsterläge. Efter att ha skiftat över till fullskärmsläge ännu en gång och inte rört några andra inställningar (något jag antar ledde till att bilderna i den här recensionen är i 4:3 formatet) så startade jag upp ett nytt spel; som inte ville ladda förbi laddningsskärmen utöver tutorialen-röstens första ord.
En suck.
Jag tog en liten paus, gjorde något helt annat och när jag kom tillbaka på kvällen såg jag att spelet hade uppdaterats. Jag startade upp det igen, för en recension skulle skrivas oavsett vad som sedan skulle tas upp i texten, och då välkomnades jag till slut till Europas skogar.
Äntligen kunde spelet börja och ärligt talat så känns det rätt bra till en början. Det är en rätt trevlig och tydlig tutorial som leder oss från att leta upp spår till att lämna in bytet. Lite skumt är det att det en kroppslös röst som verkar komma från ingenstans som berättar för oss hur vi ska följa blodspår och bära tillbaka kadaver till en stuga i skogen, men det är mer av en kul nitpick än något faktiskt störande. Men hela den där “realistiska simulator-känslan” infinner sig inte riktigt vid såna lägen. Oavsett det så lär vi oss grunderna och de är enkla: leta upp spår, följ dem, fäll och samla in djur. Dessutom får vi med oss en supergullig hund jag döpte till Bagel som kan spåra djur åt oss, vilket definitivt är en stor fördel. Inte bara för att kunna finna byten enklare, utan även för att en hund vid ens sida gör att skogen känns mindre ensam på ett ovanligt effektivt vis. Vid bra uppförande kunde jag klappa om Bagel som en uppmuntran som i sig leder till en effektivare jakthund. Något jag uppskattar och fördjupar upplevelsen en aning.
Efter tutorialen introduceras vi till en av de saker jag personligen inte fann särskilt intressant, även om den förmodligen ska späda på den realistiska känslan spelet är ute efter. Man får nämligen gå runt i en stor jaktstuga där man kan kika på sina troféer, köpa nya vapen, licenser, etc. och läsa på om vilka djur man kan jaga vart runtom i världen. Härifrån kan vi även resa till en skjutbana för träning, skifta tid på dygnet via sängen i sovrummet och ge oss ut i vildmarken för just våra jakter. Vissa kanske tycker att en interaktiv jaktstuga bidrar till inlevelsen då det inte bara är själva jakten man tar del av, men för mig känns det bara som en övertänkt och krånglig meny. Stugan ger liksom ingenting som inte hade kunnat effektiviseras och faktiskt gjorts tydligare i en stilren meny. Det blir bara frustrerande att springa mellan olika rum för att hitta en specifik meny när man bara vill ut och jaga.
Hur är själva jakten då?
Den är faktiskt rätt kul. Man får möjligheten att jaga flera olika typer av djur under samma session, vilket kan förändra utkomsten av en jakt avsevärt, men allt hänger då på att du tagit med rätt vapen och rätt kaliber (förstås). Dock är det inte alltid tydligt vilken kaliber man bör ha för vilken typ av jakt, trots att det står på de jaktlicenser man införskaffar sig. Om spelet bara hade varnat eller förberett spelaren med vilka vapen och kaliber man var på väg att ta med sig ut i jaktmarkerna så hade det förenklat väldigt mycket för någon som mig, som bara är ett lättvindigt fan av genren utan att egentligen djupdyka i den. Man varnas när man är på väg att lämna stugan utan vapen, så varför inte ett liten “förberedelsefönster” där man ser vad man packar med sig och vad det är kompatibelt med? Ah, för att då hade stugan varit överflödig. Bara för att det är en så kallad simulator behöver inte designen bli onödigt långdragen och besvärlig.
Oavsett så är jagandet i sig väldigt underhållande, så länge man har rätt vapen med rätt kaliber och rätt licens med sig. Annars dyker en stor röd text upp som varnar spelaren om att att denne inte har tillåtelse att jaga det specifika djuret man nu har i sikte. Väljer man att trotsa det så får man böter som dras av från den redan tighta budget man har. Detsamma gäller om man avfyrar för många skott efter varandra, vilket slog mig som lite lustigt när jag skjuter mot en flock ankor eller gäss som alla verkar kräva ett avtryck var för att falla till marken. Hur ska jag kunna fälla dem utan att avfyra flertalet skott, varav några jag kanske missar? Det är synd för här slutar det hela egentligen vara kul. Att lockas med uppmaningen att älg finns i närheten och inte ha rätt licens känns bara drygt och retsamt. Varför visar inte spelet upp en specifik liten ikon intill uppmaningen om att licensen saknas i så fall? Enkelt löst och man kan fokusera på att jaga det man faktiskt får jaga.
Kontrollen i sig är intetsägande. Den känns vare sig särskilt bra eller dålig, även om musen utan lite egna inställningar, känns lite slö och klumpig. Springa känns bra och uthålligheten känns trovärdig och laddar snabbt upp sig igen. Att huka sig och smyga verkar inte innebära alltför många fördelar gentemot att gå upprätt, något som hade kunnat göras väldigt intressant med ett simpelt men effektivt implementerat stealth-system. Visst skiftar färgen på de markörer man får på de djur man “spottar” genom siktet om de anar att man närmar sig, men hur det funkar känns inte så självklart som det kanske borde göra.
Det är flera liknande små frustrationer som suger nöjet ur Hunting Simulator 2 fort. Detta kanske är det perfekta spelet för jägare eller entusiaster som inte har något emot att, utöver leka jägare, även simulera jaktstuga mellan de licensberättigade skotten. Kort och gott så finns det helt enkelt bara bättre jaktsimulatorer på marknaden som gör allt Hunting Simulator 2 gör, plus annat och ganska mycket bättre.
Avsaknaden av en handling störde inte mig och det borde inte störa den tilltänkta publiken, särskilt med tanke på att det hela faktiskt är en simulator och de är inte kända för att innehålla en handling alls egentligen.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet kommer även på Nintendo Switch, Playstation 4 och Xbox One.
Hunting Simulator 2. Lägsta pris är okänt i skrivande stund. 2020-06-28.
Recensionsex tillhandahållet av Panvision.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.