Dread Nautical är ett sött litet indiespel från Zen Studios som utspelar sig på en lyxkryssning. Tänk dig filmen Måndag hela veckan med lite Lovecraft-feeling på det. Något har gått helt knas på skeppet, det verkar som att några övernaturliga krafter har tagit över. Av någon anledning så börjar varje dag på samma ställe, om och om igen..
Dread Nautical är ett taktiskt turbaserat RPG med inslag av roguelike-element. Det finns tre olika svårighetsgrader beroende på hur mycket du vill dö. För dö kommer du göra, om och om igen. Men innan du dör måste du välja vilken karaktär du vill spela. Det finns fyra olika karaktärer att välja mellan. Du kan välja att spela en avdankad detektiv, en före detta Yakuza-medlem, en gamer eller en musikartist. Utöver de olika karaktärsdragen, så har varje karaktär olika förmågor som påverkar ditt gameplay. Beroende på om du tycker om att vara en närstridskaraktär eller föredrar att attackera fiender på långt håll, eller kanske vill du satsa på att vara mer karismatisk så du kan rekrytera andra överlevare snabbare? Valet är ditt.
Din karaktär vaknar upp längst ner i ett litet rum på kryssningsfartygen. Den första överlevaren du får träffa heter Jed. Han berättar för dig att något konstigt har hänt, att det möjligtvis finns andra överlevare och att just du måste hitta en mistlur för att skicka en SOS-signal. Okej, det låter simpelt. Jed säger till dig att åka till första våningen. Ja, det och att det finns zombies… typ.
Väl på våning 1 så inser du att saker och ting är kanske lite mer bisarra än vad du trott. Beväpnad med ett rör i handen öppnar du dörren till det första rummet. Första våningen är väldigt enkel och fungerar mestadels som en tutorial. Det tar inte lång tid att hitta mistluren och när du väl använder den så.. kollapsar du. Efter det så vaknar du upp längst ner i det lilla rummet med Jed igen. En dag har passerat. Spelet går alltså ut på att du ska försöka ta dig genom olika våningar på fartyget. Varje våning har olika rum att ta sig genom; där kan du hitta fiender, loot, överlevare eller andra händiga saker. Det finns en karta som du kan hänvisa till ifall du känner dig lite vilse, men varje våning är relativt liten. Du kan bara spela en våning varje dag, sedan börjar du om. Det blir bara mer och mer utmanande ju högre upp i skeppet du kommer.
De första fiender du stöter på är Thralls. De är relativt enkla. Ju längre in (eller upp?) i spelet du kommer desto farligare fiender stöter du på. De har, liksom dig, olika förmågor och sårbarheter. Varje gång du kommer nära en fiende så går du automatiskt in i Combat Mode. När du är i Combat mode så får varje karaktär varsin runda och hur mycket du kan göra under rundans gång beror helt på hur många AP (Action Points) du har att undvara. Dessa slukas till exempel när du rör på dig eller slåss. Du kan använda vapen i närkamp eller på långt håll, lite beroende på vad du föredrar (och hittar). Det finns även fällor som du kan lägga ut. När du inte har några AP kvar så avslutas rundan, men du kan även avsluta rundan själv i förtid. Det gäller att vara taktisk i striderna, eftersom varje vapen och din skyddsutrustning som du använder blir sämre för varje slag du ger och tar emot. När deras hållbarhet når 0 så kan du inte använda dem mer för den dagen och du måste antingen hitta nytt eller reparera dem i din bas när dagen är över.
Jag blev väldigt positivt överraskad av hur mycket jag tyckte om gameplayet i Dread Nautical. Själv älskar jag turbaserade spel, speciellt om de har taktiska inslag. Jag spelade på Playstation 4 och tyckte att det flöt på rätt bra. Det kunde vara lite bökigt ibland att få “pekaren” att hamna på rätt ställe. Speciellt när man är nere i sin bas, det är trångt och ju längre du kommer in i spelet, desto mer har du att göra därnere.
Under spelets gång slåss du inte bara med fiender, du ska också hitta och rekrytera andra överlevare. För att rekrytera överlevare måste du få dem att gilla dig. Detta sker bland annat genom att svara “rätt” när du har en dialog med dem, eller göra uppdrag som de ger dig. När du väl rekryterat en överlevare så hittar du dem i din bas. Överlevarna kan följa med dig på dina äventyr och hjälpa dig avancera vidare. De andra överlevarna har, precis som din karaktär också olika förmågor. De kan även ge dig uppdrag och formar olika vänskapsband med dig och varandra. Se bara till att du byggt nog med sängar, annars kan de inte gå med dig!
Liksom många RPG-spel har Dread Nautical också ett crafting-system. Du kan reparera, uppgradera och skapa olika föremål i din bas. Ju mer du avancerar i spelet, desto fler crafting-stationer får du tillgång till. Dessa kan också uppgraderas. När du spelar genom en våning så samlar du nämligen på dig scraps (resurser) och runor som du kan spendera (varsamt) i basen. Runor använder du bland annat för att levla upp och köpa nya förmågor till dig och dina överlevare. Scraps använder du för att skapa och reparera olika föremål. Jag tyckte det var ett relativt simpelt crafting-system, men i början kan det vara svårt att veta vad man ska spendera sina resurser på. Utöver crafting så måste du även se till att hitta mat så att du och dina överlevare håller er mätta och belåtna. Om en karaktär är hungrig så blir de segare och svagare.
Dread Nautical ser kanske inte läskigt ut i början. Det har en rätt häftig cartoonish-artstyle som är rätt gulligt ibland. Men trots detta så har spelet en kuslig anda. Ju längre in i spelet du kommer, desto kusligare blir det. Även de olika karaktärerna man stöter på kan verka lite skumma. Fast det kanske inte är så konstigt när vardagen är repetitiv. För tyvärr är det så att även om det finns många våningar och rum att gå genom så blir även dess utseenden repetitivt, vilket är synd. Något som jag gillade starkt däremot var att varje karaktär, överlevare som huvudkaraktär har en röst. Röstskådespeleriet är både bra och underhållande, rent ut sagt så är karaktärerna överdrivet humoristiska i kontrast till den kusliga atmosfären i spelet.
Jag tyckte väldigt mycket om denna guldklimp, Dread Nautical var mycket bättre än vad jag trodde det skulle vara. Det är svårt, man dör mycket, men jag blev inte frustrerad under tiden jag spelade det. Jag älskar att bli positivt överraskad av spel. För en billig peng kan man få ett väldigt underhållande spel. Jag kommer definitivt gå tillbaka till spelet då och då. Det är ett perfekt spel för en daglig dos av lite casual spelande. Trots dess svårighetsgrad.
Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.
Spelet finns även till Xbox One, Nintendo Switch och PC.
Dread Nautical. Lägsta pris 199 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-05-22.
Recensionsex tillhandahållet av Zen Studios.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.