Hem RecensionerSpelrecensionerPC Psychonauts 2

Psychonauts 2

av Danny Larsen

Tim Schafer och Double Fine är tillbaka med uppföljaren till Psychonauts där vi kan förvänta oss galna uppdrag med övernaturliga krafter och humor i toppklass. Men vad kan vi egentligen förvänta oss efter 15 års väntan på uppföljaren? Kommer den att leva upp till vad vi minns från originalet eller kommer den att falla platt? Häng med in i mitt huvud så ska vi se vad jag har upplevt under min tid med Psychonauts 2!


Det första som vi möts av är en varning för känsliga personer då spelet innehåller saker som kan få folk som kanske har problem med att se enorma tänder, tungor eller kroppsdelar uppvisade på ett bisarrt sätt. Om man har lite känslig mage kanske man ska hålla sig undan. Men för oss andra som tar in och älskar udda och bisarra spel så kommer att få det så det räcker till och blir över.

Vi introduceras till Rasputin ”Raz” Aquaro som vi återigen får ta kontroll över som spelets protagonist. Spelet utspelar sig bara timmar efter det föregående VR-spelet i serien där de precis har räddat Psychonauts ledare Truman Zanotto från Dr. Lobotos grepp. Problemet som gänget ställs inför nu är att komma på vem som fick Loboto att kidnappa Truman, för doktorn är inte den smartaste eller kunnigaste för att utföra det på egen hand. Man kommer fram till att man måste ha en mullvad i Psychonauts högkvarter och alla börjar nu att fundera vem det kan vara. Raz, vars största önskan är att bli en fulländad agent av Psychonauts, tror att nu är hans chans, tyvärr blir han bara intagen som en lärling. En lärling med andra klasskamrater som utbildar sig att bli Psychonauts agenter, tyvärr får han lära sig snabbt att inte lita blint på dem andra då han plötsligt finner sig halvnaken i en skrubb.

Dr. Loboto blir förhörd.

För dig som inte har spelat något av de två föregående spelen och inte vill eller har tid för det så får man en kortfattad introduktions film som snabbt går igenom vad som har hänt innan och hur Raz har hamnat där han har. Alltid kul att få en lite kort genomgång så man är med i berättelsen.

Psychonauts 2 är till stor del plattformande och samlande av massa saker under spelets gång, på de banor eller sinnen som man kommer att besöka. De saker man kan plocka på sig som t.ex. minnesfragment, hjärnhalvor eller varför inte känslomässigt bagage som personerna bär med sig (jag menar riktiga bagage som sitter och gråter). För dig, precis som mig ser en siffra på saker man kan samla på sig och inte kan låta bli, kommer försöka att hitta allt man kan på direkten, men man kan inte alltid plocka på sig allt första gången. Men som tur är kan man senare i spelet få tillfälle att hoppa tillbaka till banor där man missat något. En del saker kan man inte hitta eller nå direkt, utan man måste vänta tills man låst upp en ny förmåga i spelet.

Förmågor är något som Raz har många av och som han kommer behöva för att rädda sig själv och de han interagerar med från Psychonauts högkvarteret. Utöver att han fysiskt kan slå saker, kan han även använda sig av t.ex. telekinesis, pyroteknik, levitera eller varför inte sakta ner tiden. Dessa är bara några av de krafter som han kommer ha till sitt förfogande för att kunna ta sig igenom de förrädiskt bisarra och udda sinnen han kommer besöka.

Superagent, nej du är bara en lärling bland många andra.

Något som man behöver för att förbättra sina förmågor är att gå upp i nivå och man gör det antingen genom att köra igenom de banor som finns, eller att kombinera PSI-kort som finns gömda lite varstans i spelet med en PSI-kärna och vips går man upp en nivå. Genom att gå upp en nivå får man poäng som kan användas för att uppgradera de krafter man har tillgängliga, men man måste ibland ha nått en viss nivå innan man kan köpa vissa uppgraderingar. Som ni hör finns det mycket att hålla ordning på för att bli den ultimata Psychonautagenten, ja eller lärling som Raz är.

Spelet, precis som dess föregångare, har en stor portion med udda humor som man antingen kommer att tycka om eller tycka faller platt. Det är därför som kanske inte alla kommer finna spelet tilltalande eller ej. Har man kört de föregående spelen kommer man se att humorn håller i jämförelse med de tidigare spelen och man kommer snabbt in i karaktärernas jargong. De karaktärer som man kommer stöta på, de agenter som man jobbar ihop med eller grundarna Psychic Six där alla väldigt udda sett till personligheter och utseende. Spelet har starka drag av surrealism, karaktärer kan ha ett öga sittandes högt upp på ena sidan av ansiktet, medan det andra kan sitta lite nere på ena kinden.

Spelet har med andra ord ett väldigt säreget utseende och de banor, ja eller sinnen, som vi får ta oss igenom har alla ett överdrivet utseende. Det kan vara en bana där man på bowlingklot ska ta sig igenom en värld som utspelar sig i en bowlingsko där innevånarna är bakterier som gror där. En annan bana är en matshow där frukt och grönsaker är publiken, där vi ska plocka upp dem med telekinesis och tillreda dem för att presentera en rätt för showens värdar, vilket är handdockor.

Vriden är världen i detta sinne.

Som ni hör är det en blandning av skruvade sinnen vi kommer att få hoppa in i och undersöka. Men det är något intressant att se vad spelutvecklarna har hittat på, för den variationen och udda idéer som måste ha kommit fram när de spånade på spelet måste ha varit helt bonkers.

Sen att skådespeleriet är suveränt också är ett stort plus, vi har ju rösten från Invader Zim som gör rösten till vår hjälte Raz. Alla röster passar bra till de udda karaktärerna man stöter på och det tillför till att alla känns som riktigt tredimensionella karaktärer.

Spelet kommer ge oss överraskningar som har konsekvenser för, inte bara Raz, utan för hela Psychonautsagenturen. Det är mycket som jag skulle vilja skriva om vad som händer då de är saker som har stor vikt för ens spelande, men jag kommer hålla tyst och låte er få uppleva dem i er egna takt.

Det här är ett spel som jag kan njuta av på flera sätt, den udda humorn som kittlar mig lite och utmaningen att hitta allt på banorna och faktiskt kunna få reda på vem som kidnappade Truman och vad tusan det är som pågår i Psychonauts värld.

Använd din pyroteknik för att spöa på en boss.

Psychonauts 2 är ett spel som kommer falla många i smaken, om inte för dess utseende och humor, utan för dess gameplay som kommer ge många timmar i letandet på alla saker man kan hitta. Dock kommer nog vissa som inte har spelat de tidigare spelen inte uppskatta den värld som målas upp för oss. Men om man ger det en chans kommer man finna ett spel som får en att dra lite på mungipan och dra en in i dess knasiga värld.


Specifikation

Denna recension baseras på Xbox Series X versionen.
Spelet finns även på Xbox One, PC och Playstation 4.

Psychonauts 2. Lägsta pris 549 kronor enligt Microsoft 2021-08-23.

Recensionsex tillhandahållet av Microsoft.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar