Hem RecensionerSpelrecensionerPC YUKI

YUKI

av Jesper Gustavsson

Du som gillar bullet hell-spel men känner att spelen inte ger tillräckligt med inlevelse behöver inte vänta längre. Bullet hell-roguelike spelet YUKI till PSVR är här!


Premissen i YUKI är enkel. Du styr en leksakssoldat kallad för Yuki och ditt uppdrag är att rädda galaxen från Yokaliens som försöker förstöra stjärnblomman, källan till “creative drive”, galaxens livsresurs. Mer berättelse än så får du inte serverad. Du är i själva verket ett barn som låter fantasin flöda med din actionfigur. När spelet börjar befinner du dig i en barnkammare med en kista och när du öppnar kistan kommer Yuki ut och du transporteras till spelvärlden. Ett enkelt upplägg, som fungerar riktigt bra eftersom vi kontrollerar Yuki i tredje person i VR. Trots det hade jag gärna sett några cutscenes i början och slutet av spelet som ger lite information om barnet.

YUKI är ett roguelike. Det betyder att om du dör någon gång under spelets gång behöver du börja om från början. Spelet är relativt kort (en avklarad spelomgång tar ca 45 minuter) och när du dör tas du till en verkstad där du kan uppgradera Yuki med creative drive du har samlat på dig under banorna. Det kan till exempel vara mer liv åt Yuki eller starkare skott. När du klarat ett antal nivåer låser du upp nya Bladewings, det vill säga mecha-dräkterna som Yuki har på sig. Dessa ger olika förmåner, som till exempel målsökande missiler och snabbare skott, till priset av att du gör mindre skada. Alla Bladewings har sina egna styrkor och svagheter, vilket betyder att en inte nödvändigtvis är bättre än en annan. Vilken som är bäst för dig beror helt hållet på dina preferenser, vilket jag uppskattar.

Spelmekaniken är lätt att komma in och kontrollerna känns förvånansvärt responsiva för att vara VR. Du rör Yuki genom att röra PS-move kontrollerna för att undvika ett hav av kulor som fienderna skjuter mot dig i klassiskt Bullet hell-manér. Yuki har även tillgång till en sköld som hon han skydda sig med mot dessa kulor under en viss stund. En vänlig robot som pratar med henne och kan frysa fienderna under en kort stund. Hon har självklart även ett eget vapen från sin Bladewing för att ta ner alla Yokaliens som kommer i hennes väg.

Under banornas gång kommer olika hinder du måste manövrera runt. På banorna finns creative drive du kan plocka upp för att uppgradera dig själv i verkstaden med och power-ups du kan plocka upp för att bland annat öka max-HP och få snabbare skott. I slutet av vissa banor finns det bossar som du måste ta ner för att komma vidare. Dessa är unika och innehåller flera faser med olika mål du måste ta ner för att nå “den riktiga bossen”. Jag tycker att bossarna är roliga och bidrar till ett intensivt avbrott från resterande delar av spelet.

Grafiskt är det att utvecklarna har tagit en hel del inspiration från japansk mytologi och kultur. Från fiendedesignen (Yokaliens är en sammansättning av Yokai och aliens) och bakgrunderna med japansk arkitektur och landskap. Jag tycker att Spelet ser riktigt snyggt ut för ett VR-spel, särskilt med tanke på det mindre utvecklingsteamet. Dessutom är musiken riktigt bra, med olika stycken för de olika områdena som passar bra till spelets gameplay.

Allt som allt hade jag riktigt kul med YUKI. Det tar sig an en genre som jag aldrig sett ett VR-spel ta sig an förr. Dock är storyn lite väl frånvarande och spelet är lite väl kort, men jag tycker ändå det är värt utmärkelsen Bra köp!


Specifikation

Denna recension baseras på PSVR-versionen.
Spelet finns även till PC.

YUKI. Lägsta pris 209 kronor enligt Playstation Store / 205 kronor enligt Steam 2021-12-02.

Recensionsex tillhandahållet av JesusFabré.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar