Det lilla spelutvecklarteamet Bleakmill har utvecklat Industria; en sci-fi, förstapersonsskjutare med steampunk-vibbar som mestadels utspelar sig i ett alternativt universum. Med en thrillerliknande atmosfär strider du mot invånare som är mordiska maskiner snarare än människor.
Du spelar som Nora, en medborgare i Östtyskland. Efter att hon får ett bekymmersamt telefonsamtal från Walter, en nära kollega samt hennes partner, blir hon orolig och bestämmer hon sig för att undersöka forskningsanläggningen som de båda arbetar på. Forskningsanläggningen är helt tom på folk och det finns inget spår av Walter någonstans. Under tiden hon undersöker anläggningen hittar hon en stor maskin som transporterar henne till Hakavik; en förstörd metropol som även den är tom på folk men är infekterad med farliga maskiner. Att leta efter Walter visar sig att vara en svår uppgift. Med hjälp av den enda människoinvånaren Brent, en man du mestadels kommer ha radiokontakt med, försöker Nora orientera sig genom den tomma staden.
Som nämnt ovan är Industria ett förstapersonsspel. Merparten av din tid kommer att ägnas åt att utforska genom dess stora gator och förfallna byggnader, stöta på olika anteckningar som beskriver en glömd historia, samt bekämpa de robotinvånare som patrullerar runt i staden. Atmosfären i spelet är helt fantastisk. Många sektioner känns oerhört ensamma och ibland handlar det mer att utforska och lösa ett simpelt pussel för att komma vidare än att strida mot fiender.
Det finns ingen karta att följa men spelet är väldigt linjärt. Trots att det i hög grad är en linjär upplevelse är nivåerna utformade på ett sådant sätt att de lockar dig att utforska dem. Det rekommenderas faktiskt starkt att du utforskar, speciellt för att hitta de olika dokument som förklarar delar av berättelsen. Genom att utforska kommer du även att hitta ammunition, hälsopotions och batterier till din ficklampa.
Du utforskar Hakavik med fem olika vapen att skydda dig med: en yxa, en handpistol, ett hagelgevär, en SMG och ett prickskyttegevär. De är inte speciellt märkvärda när det gäller hantering. De fungerar som de ska helt enkelt. Hagelgeväret gör mycket skada på nära håll, pistolen och SMGn skjuter snabbt och prickskyttegeväret är bra att få ner distansfiender. Det kan vara lite svårt att sikta med prickskyttegeväret, men jag gillade att det kunde vara klurigt. När det gäller stridernas svårighetsgrad är det något jag tyvärr vill kritisera. Ibland var de perfekta men ibland var de däremot riktigt enkla. Närstridsfienderna känns oftast inte som ett stort hot och vissa av dem kan du helt enkelt ta död på med bara din yxa. De fiender som däremot kändes mer svårare att möta var de som skjuter mot dig på distans. De kändes faktiskt som ett verkligt hot och verkade ha bättre AI än närstridsfienderna i allmänhet. I vissa sektioner av spelet fanns det en perfekt blandning av närdstridsfiender och distansfiender. Dessa sektioner var däremot väldigt få, men de fick adrenalinet att pumpa lite.
När det handlar om pussel i spelet är de både få och enkla. Ett handlar om att hitta rätt kemikalier för att tillverka en mix som tar bort rost. En annan är helt enkelt att stapla olika föremål för att göra en trappa för att komma över en kant. Dessa pussel tar inte alls lång tid att klura ut och jag undrar om de flesta av dem är enbart där för att göra spelet lite längre.
Det visuella är nästan i toppklass. Även om vägen framåt vanligtvis är uppenbar är det ganska lätt att förlora dig själv i stadens sevärdheter. Hakavik är helt fantastisk att se på och dess strukturer sträcker sig så långt ögat når. Texturkvaliteten är helt enkelt lysande. Detta gäller även för belysningen och du kommer behöva att använda ficklampan ofta då spelet skiftar mellan mörka och ljusa sektioner. Fiendens animationer är även fantastiskt välgjorda, speciellt de som är i närstrid.
För det mesta är Industria ett tyst spel. Det finns inte mycket till bakgrundsmusik då Industrias mål är att få dig känna dig ensam. Det ska vara tyst. För att tillägga är ljudeffekterna rätt bra, både när det gäller vapen och strider med fiender. Röstskådespeleriet är suveränt, för att vara enbart tre olika personer.
Totalt sett har Industria mycket att berömma, men även lite att kritisera. För ett sådant litet utvecklarteam är det ett riktigt bra spel. Nivådesignen är helt suverän och likaså är både berättelsen och atmosfären. Striderna kunde dock vara lite mer ofta samt mer utmanande; detsamma gäller pusslen i spelet. Trots detta är Industria är ett charmigt, vackert spel med en fängslande berättelse som är värt din tid. Med tanke på att det är ett kort spel (2-3 timmar) har jag dock svårt för att rekommendera det till dess nuvarande pris.