Hem RecensionerSpelrecensioner Taiko no Tatsujin: Rhytmic Adventure Pack

Taiko no Tatsujin: Rhytmic Adventure Pack

av Andrea Söderberg

Gillar du att trumma? Trumma så mycket att du besegrar fiender och löser mysterier runtom i både tid och rum? Håll då hårt i trumstockarna så bär det av till alla möjliga platser tillsammans med de glada taikotrummorna Don och Katsu, och deras galna äventyr!


Taiko-arkad

Arkadvarianten av Taiko no Tatsujin

Taiko no Tatsujin: Rhytmic Adventure Pack är det nya Nintendo Switch-släppet av Don to Katsu no Jikū Daibōken och Dokodon! Mystery Adventure, två spel som tidigare släppts till Nintendo 3DS. Man har tagit två rytmspel i samma serie och slagit ihop till ett, men i realiteten är det fortfarande två separata spel. Jag kommer prata om upplevelsen som om det vore ett spel, men vissa detaljer kommer förstås tillhöra det ena eller det andra. Taiko no Tatsujin är en klassisk japansk spelserie i rytmsektionen, och det har gjorts trumspel sedan 2004, först under namnet Taiko: Drum Master. Från början ett arkadspel från Namco, har serien senare släppts på Playstation, Nintendo Wii, DS, 3DS, mobil osv.  I japansk kultur är taikotrummor ett älskat instrument med mycket traditioner och  det är inte konstigt att det blivit tjugosju spel i serien, även om bara en handfull släppts utanför Japan.

I det här spelet är du en trumma, Don. En trumma som lever, och pratar, och som gillar att klä upp sig i olika dräkter. Tillsammans med din trumkompis, Katsu, kommer du att träffa på vänner och fiender, och lösa alla möjliga typer av uppdrag som märkligt nog alltid har samma lösning. Du ska trumma sk-ten ur något. En kattunge som ska hem? Trumma. Ett hål som ska grävas? Trumma. En fiende som ska besegras? Trumma på så in i bängen. Hela stilen på spelet är färgglatt, och känns väldigt japanskt. Halv-skrikiga röster, lite hysteriska utspel och massa låtar som säkert är jättekända i Japan och ingen annanstans.

Det första spelet har en historia där du ska resa genom tid och rum för att rädda dina nya vänner Ticky och Tocky, en kanin och en levande klocka respektive. Det andra spelet ska du, ja alltså, resa genom tid och rum för att RÄDDA VÄRLDEN. Ett grepp inom JRPG som inte är helt ovanligt, och det andra spelet har lite mer rpg-moment än det tidigare. Du kan i båda spelen samla på dig monstervänner som hjälper dig att slåss/trumma, du kan köpa dräkter och huvudbonader som inte bara får dig att se fashionabel ut utan även hjälper dina monsterkompisars förmågor. I det första spelet kan du få dessa mönster att slå sig samman med ditt gäng efter en bra fajt, och är det även i spel två, men där kan du också frammana monster genom att slänga lyckomynt i en fontän. Du kan få dina monstervänner att levla upp och lära sig nya förmågor som hjälper dig i kampen mot fienden, genom att läsa olika böcker du kan hitta eller köpa i spelet.

Det finns många achievements att få i spelet, genom att få 100% på låtar, att göra något för första gånger etc. Det samlas då som stämplar i en bok som ger dig ännu fler olika dräkter. I båda spelen kan du välja att spela i ett frispelsläge, ”Taiko mode”, eller berättelseläget ”Story Mode” där du får följa våra trumhjältar och deras nyfunna vänner på deras äventyr på stenåldern, i Grekland, Frankrike och många fler ställen. Det här är dock ett spel som jag själv kände lämpar sig väl för det som kallas ”casual gaming”, det vill säga att man plockar upp det lite nu och då. Ett problem som kan uppstå efter ett tag är att det blir mycket samma-samma, framför allt om man letar runt i ett område. Spelet återupprepar då en samling av samma låtar och det kan hjälpa en att bli bättre men kan också vara tjatigt. I spel 2 har de utvecklat mekaniken så att om man klarat samma låt flera gånger höjs svårighetsgraden, och det bättrar på problemet en aning. Efter en lite större bana kunde jag ändå höra låten gång på gång i huvudet, timmar efter jag slutat spela.

I den japanska förlagan har man valet att köpa en kontroll formad som en Taikotrumma, men jag har inte kunnat hitta att de faktiskt säljs i Europa. För oss vanliga dödliga kan man välja på flera olika sätt att styra spelet. Grundutbudet är att bara använda switchens knappar, men man kan även koppla loss handkontrollerna för trumsegmenten och slå med dem. Knapparna funkar utmärkt och jag spelade mest på det sättet men provade även att spela med joycons som trumpinnar. Förlåt, stockar säger man som seriös trummis. Där behövde man ha ganska distinkta och tydliga rörelser för att Switchen skulle fatta vad du höll på med, men efter lite träning skulle jag säga att det var väldigt roligt. Det krävde nästan att man stod upp och spelade för att riktigt får Switchen att förstå rörelserna. Kanske inte något för offentliga miljöer, om man inte vill att någon ska ringa på plingplongtaxi. Eller polisen.

Du får fantastiskt mycket innehåll i den här titeln, två stora spel, massor med låtar, berättelser, Pokémon-liknande insamling av monsterkompisar, klädsamlingar, achievements… Det är så mycket att det nästan är lite svindlande när man ska försöka sammanfatta. Det är också ett spel med mycket typiska japanska drag som ibland är tilltalande och ibland lite utmattande. Det är ett spel som jag säkert kommer lägga många fler timmar på, men inte långa stunder i taget. De glada färgerna, tramsiga historien och roliga kontrollerna skapar ändå en hel del charm och spelglädje.


Specifikation

Denna recension baseras på Nintendo Switch-versionen.

Taiko no Tatsujin: Rhytmic Adventure Pack. Lägsta pris $ 49.99 enligt Nintendo.com 2020-12-18.

Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com