År 2011 publiserar Kalypso Media Dungeons. Ett strategispel gjort av Realmforge Studios där man lurar hjältar in i ens grottor. Detta var första gången jag hörde talas om Kalypso Media. På den tiden var jag inte lika påläst om företag och gav det inte en tanke men Kalypso Media har genom åren publicerat många spel där hela Dungeons serien ingår samt de nya Tropico spelen. När jag började kolla på Sudden Strike 4 blev jag förvånad att det var Kalypso Media som var bakom publiseringen av spelet vilket fick mig att läsa på mer om spelet.
Sudden Strike 4 som utvecklats av Kite Games är det första spelet som officiellt släpps av studion. Det är ett strategispel som utspelar sin under andra världskriget och fokuserar på de strategier som tyskarna använde som kallas blitzkreig. Spelet ger mig direkt en känsla av att jag spelar ett strategispel från 2000-talet till exempel Age of Empires och Age of Mythology. Det är dock en annan känsla som kommer fram. En nostalgi från Battlefield 1942 kryper också lätt fram då det är samma årtal som spelet utspelar sig i. När jag hoppar in kampanjen ser jag att de finns tre olika val av fraktioner. Axelmakterna, de Allierade samt Sovjetunionen. Kampanjerna berättar historierna om de slag du spelar dig igenom samt ger en blick av hur det såg ut för de olika sidorna under kriget. När man startar kampanjen med Axelmakterna berättas det hur de första striderna går med galans för att sedan i Sovjet blir kostsamma strider mot blodtörstiga motståndare.
Då Axelmakterna är högst upp antar jag att de ska spelas först och väljer dem. När det första uppdraget påbörjas är jag först lite förbryllad över kontrollerna samt landskapet. Grafiskt sett ser spelet bra ut med en fin omgivning samt förstörbara objekt. Det som förvirrar mig dock är om landskapet spelar någon roll. Då det finns upphöjningar i omgivningen antar jag att dessa ger mig mer skydd men jag ser även vid tillfällen att mina soldater skjuter genom dessa upphöjningar? Spelet förklarar aldrig om dessa fyller en funktion eller bara blockerar field of view. Det finns mycket som Sudden Strike 4 inte förklarar när jag tänker på det vilket inte är jättebra i ett strategispel som fokuserar mycket på taktik.
Det som frustrerar mig mest med spelet är den väldigt passiva AI:n som aldrig är aggressiv mot dig om inte spelet specifikt säger att de kommer vara det. De står kvar på sina poster som leksakssoldater när du bombar fienden med artilleri om du har kollat var de står innan. Jag hade även problem med att mina soldater inte kunde följa unit pathing. Det var flera gånger då mina soldater sprang mellan två byggnader för att sedan ta en lång omväg genom fienden linjer när jag ville att de skulle gå tillbaka samma väg. Att behöva vakta ditt infanteri som en hök när man spelar för att de kan råka ta fel väg är en mycket onödig syssla som inte borde finnas. Det jag noterade gällande kontrollerna under kampanjen var att alla hotkeys var bra implementerade för alla enheter. Det som dock störde mig när jag spelade var att man inte kunde placera en trupp i två olika kontrollgrupper. Detta skapade oändliga problem när jag skulle kontrollera hela min arme samtidigt. Ljuden från spelet ger mig dock en mycket bra känsla. Musiken lägger en passande stämning samtidigt som ljudeffekterna för vapen och pansar är bra implementerat. Man märker tydligt när ett träd blir fällt av en tung stridsvagn som rullar fram och det är inte något alla spel klarar av.
Efter att ha spelat kampanjen ville jag ge mig på multiplayer. Sudden Strike erbjuder ett king of the hill liknande spelläge i multiplayer där du samlar poäng när du kontrollerar de olika poster som finns på kartan. Dessa ger en poäng som du sedan kan kalla in förstärkningar med om du kontrollerar en hamn eller tågstation. Om man kontrollerar alla poster samtidigt vinner man matchen. Tyvärr fanns det inte några andra som spelade spelet online vilket gjorde det omöjligt att pröva. Jag fick istället fortsätta mot datorn genom skirmish-läget. När jag prövar de tre fraktionerna noterar jag att det inte är någon större skillnad utöver utseendet på trupperna. Stridsvagnar delas in i olika klasser som tung pansar samt lätt pansar. Infanteriet delas upp baserat på de vapen de använder men alla verkar ha samma soldater. Den enda skillnaden jag kunde hitta var understödsfordonen som kunde bära mer soldater i en fraktion eller skjuta i en annan.
Sudden Strike 4 ska inte misstas av det jag skriver som ett dåligt spel dock. Mycket är av hög kvalitet och spelet levererar på många av de olika punkterna som måste träffas av ett liknande spel. Det finns smidiga hotkeys för alla förmågor vilket är en viktig del i bra kontroller (även om kontrollgrupperna förstörde det för mig till viss del). Rösterna till de olika soldaterna låter mycket bra och de pratar sina korrekta språk vilket är alltid underhållande. ljuddesignen är även bra när det kommer till effekterna på alla vapen och stridsvagnar. Storyn är intressant om man inte spelat mycket spel i samma årtal då dessa historier berättats många gånger av andra spel. Jag anser att Sudden Strike 4 är ett okej spel inom strategigenren, Kite games är inte precis banbrytande här men det är helt klart ett spel som man kan njuta av speciellt om man gillar historiken inom andra världskriget.
Denna recension baseras på PC versionen.
Sudden Strike 4. Lägsta pris 59 kronor (PC) enligt Prisjakt.nu 2019-02-06.
Playstation 4 version lägsta pris 217 kronor.
Recensionsex tillhandahållet av Kite Games
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.