I Ryza-universumets tredje instans får vi följa titelpersonen och hennes sommarlov där hon upptäcker mer om sig själv än hon först trodde…
Det finns en hel uppsjö med speltitlar i Atelier-serien (24) och detta är Ryza’s tredje spel. Spelet tar sin början i Ryza’s sommarlov och hennes plan är att njuta så mycket hon kan.
En enorm jordbävning sätter stopp för detta och efter detta dyker det upp flera öar som inte fanns där tidigare. Det är upp till Ryza och hennes vänner att hitta orsaken och ställa allt till rätta. Under deras resa kommer de att lära sig sanningen om Alkemi.
En stor del av Atelier-serien är redan nämnda Alkemi. Som Alkemist förlitar du dig på att syntetisera de olika elementen i världen, för att på så sätt skapa olika vapen, rustningar och diverse hjälpande drycker. Detta görs genom att gå runt i världen och samla på sig sten, trä, kristaller, gräs, bär och allt annat du kan tänka dig och får plats med. Detta tar du sedan med dig till ditt hemliga gömställe, slänger i en kittel med tveksam vätska, och rör om. Presto Changeo – du har ditt nya vapen.
Det är minst sagt en omständlig process. Det finns menyer och undermenyer till världens ände och personligen har jag väldigt svårt att hänga med i hur jag ska göra. Som tur är förklarar spelet lite senare att det går att göra allt detta automatiskt, så att du slipper slänga i allting för hand. Du väljer bara om du vill ha de material med bäst eller de sämst egenskaper, och sen är det klart. Det enda du behöver göra efteråt är att bestämma vilka egenskaper ditt nyskapade alster ska ha. Denna funktionen gör det oerhört mycket enklare, men å andra sidan känner jag att jag missar något väsentligt i spelet, och det gör mig illa till mods.
Den andra stora delen är strider, såklart. Det är inte ett japanskt rpg ifall det inte finns strider och monster. I början är det sparsamt, men så fort du kommer ur startblocken, finns de överallt. Varje område på varje karta svämmar nästan över av fiender. Det som är positivt är att det går att springa ifrån alla, eller i alla fall de flesta, om det är så att du inte riktigt känner för det just nu. När det väl är stridsdags, är det återigen fantastiskt komplicerat. Det räcker inte med två knappar för olika slag; istället finns det knappar för att slåss, knappar som ska hållas in för att göra sina skills, knappar för att springa iväg, parera, byta karaktär och en miljon andra saker att hålla reda på.
Misstolka mig inte nu. Jag tycker att Ryza 3 är ett fantastiskt snyggt spel. Grafiken är exakt så bra som jag förväntar mig av dessa japanska rpg-spel. Musiken är snyggt avvägd och det som ligger i bakgrunden när du springer runt på öarna och när du pratar med andra människor, skiftar snabbt karaktär när det är dags för strid. Kontrollen är helt okej, men jag personligen är inte ett stort fan av den där millimeterprecisionen som vissa saker kräver. Att plocka blommor kan vara frustrerande ifall du inte står exakt rätt för att trycka på rätt knapp.
Allt som oftast blir det också cut scenes. Små videosekvenser som samlar truppen inför ett nytt avslöjande eller en ny del av kartan. Du kan välja att trycka fram dialogen i egen takt, på automatik eller snabbspola, alla tre har sin charm och jag satte det på auto för att få en bättre rytm i dialogen.
Efter att ha spelat ett antal timmar av spelet, inser jag att den här typen av spel vänder sig till en väldigt nischad grupp av spelare. Jag, som inte har spelat j-rpg sedan Final Fantasy X går vilse i alla menyer och alla undermenyer som finns och behövs. Det blir också alldeles för glättigt, alltså det blir överdrivet glatt. Alla personer som är med skriker ut sin glädje och skuttar fram i sin vardag oavsett vad för faror som lurar. Upptill detta är jag oerhört allergisk mot smygsexualiseringen som pågår, och då främst av de unga tonårsflickorna. Det är minimala kläder och stora bröst och småfnittrigt och suggestivt. Bara en sån liten detalj som när du går och lägger dig för att sova, kommer en bild fram av den här tonårstjejen där brösten framhävs och trosor syns tydligt. Jag förstår att just detta är en del av mangakulturen och animevärlden, men jag tycker verkligen inte om det.
För att summera, är Ryza 3 ett spel som förmodligen kommer att tilltala dig som har spelat tidigare spel, eller är ett fan av j-rpg genren sedan tidigare. Det är välgjort men för mig som inte är van vid den här typen av spel, faller det tyvärr väldigt platt. Det är på japanska med engelska undertexter, men ofta så är det väldigt svårt att se vad det står, vilket leder till att jag många gånger inte alls förstod vad jag skulle göra, eller ens följde med i storyn. Jag tycker att de kunde förenklat menyerna och spelmekaniken, men jag antar att då skulle det inte tilltalat de ”riktiga” fansen. Och det är för dem som Atelier-serien görs i slutändan.
Ett stort plus dock, är att du kan klappa katterna du träffar. Bara det är nästan värt ett köp.
Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.
Spelet finns också tillgängligt till Nintendo Switch, PC och Playstation 5
Atelier Ryza 3: Alchemist of the End & the Secret Key. Lägsta pris 499 kronor enligt Prisjakt.nu 2023-03-24
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Koei Tecmo.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.