Hem RecensionerSpelrecensionerPlaystation Destruction AllStars

Destruction AllStars

av Niclas Emanuelsson

Att spela fotboll med bilar är ett koncept som utvecklarna bakom succén Rocket League visat sig fungera alldeles utmärkt. Samtidigt har utvecklarna bakom succén League of Legends visat prov på att man kan ha en till synes simpel gameplay och en rejäl laguppställning utan att skapa karaktärer som är exakt likadana. Om man slår ihop dessa två spel och justerar MOBA-elementet en smula har man Destruction AllStars.


Destruction AllStars börjar med en ’crash course’ (pun intended) i hur spelet fungerar: träffa, kvadda, undvik och ta över. That’s it. Spelet lånar även element från Rocket League och League of Legends; man åker runt i bilar, väljer sin hjältekaraktär och ska besegra motståndarna, antingen i lag eller ensam. Huvudfokuset är onlinespelande, men det finns också ett offlineläge där man får spela en handfull matcher av olika slag mot en annan hjälte. Man får även spela matcherna som en och samma karaktär, det blir därför en slags kampanj för varje hjälte. I nuläget finns det endast två kampanjer, men bara en är gratis. För att spela den andra kampanjen måste man köpa en speciell valuta för riktiga pengar. Å, dessa ”gratisspel” låsta bakom mikrotransaktioner… Om det här läget vore värdelöst hade det inte rört mig i ryggen, men det är ganska bra och underhållande. Man får som sagt spela en handfull matcher mot en och samma motståndare. Nät man hör det kan man tänka ”Gäsp…”, men det borde man inte, för lägena är allihop underhållande och på åtta matcher spelar man lika många olika lägen. Det är då väldigt synd att den andra kampanjen ska vara låst bakom en betalvägg. Förhoppningsvis kommer någon att ”Tear down this wall” och åtminstone göra dem upplåsbara genom den fiktiva valutan spelet har.

Spelet har som sagt ganska många lägen – i alla fall offline. Några av de spellägen som är exklusiva offline är: break time och crash course. I den förstnämnda ska man ha sönder alla lådor på banan innan tiden tar slut, plocka blåa timglas för mer tid och undvika röda för att inte förlora tid. Crash course går helt enkelt ut på att passera kontroller innan tiden går ut. Jag gillar utmaningarna i båda lägena och förstår varför de inte finns online: utmaningars mål har en grundstruktur som inriktar sig mot enspelarläge och lämpar sig inte för multiplayer. Just den delen av det stör mig inte, men jag hade velat ha tillgång till alla karaktärernas kampanjer för att klara utmaningarna med olika karaktärers fordon. Som tur är finns tre av de fyra roligaste spellägena online. Min favorit är ett ’free-for-all’-läge som heter Mayhem. Allt det går ut på är att kvadda så många motståndare som möjligt; det är ett hjärndött köttande i högt tempo med bra fysik (vilket är värt att påpeka då det är samma utvecklare som gjort Goat Simulator).

Sammanlagt finns det 16 karaktärer och alla skiljer sig distinkt från varandra: en har djävulshorn och en annan har katt-tvskärm på huvudet; en har onepiece och en annan har wrestling outfit. Inte bara utseendet skiljer karaktärerna åt, de har även varsin bil med en förmåga. För att kunna köra bilen måste man ha fyllt mätaren genom att krocka in i andra bilar med hjälp av de ”vanliga” bilarna som finns på bestämda spawn-punkter. Bilarnas förmågor kan exempelvis vara en sköld som skyddar dig och gör extra skada när du krokar in i folk eller att du lämnar ett spår av eld som gör skada när motståndare åker in i. Det finns en förmåga alla bilar har: boost. Man kan boosta rakt fram för extra skada, eller höger/vänster för samma effekt. Jag sa att det är en förmåga, men de har varsin uppladdningstid. När du boostar framåt kan du omedelbart boosta åt höger/vänster, men inte framåt tills förmågan laddat färdigt. Alla bilar har som sagt boost, men de har olika chassin. Hoppar man in i en sportbil åker man snabbt och göra en del skada, men har en låg tålighet. Kör man en SUV har finns inte hastigheten, men skadan och tåligheten är hög. För att vara ett bilspel börjar man inte i en bil, man börjar till fots.

Som fotgängare är ens första uppgift att hoppa in i en bil. Det dyker alltid upp nya bilar vid fasta punkter i luften. Hoppa upp på plattformen, in i bilen och kötta! Om man struntar i att välja en bil kan man fortsätta som fotgängare. Karaktärerna har inte bara en specifik bil med förmåga, de har också en speciell förmåga som fotgängare. Allas förmågor, som kallas breaker, ökar springhastigheten, men de har ytterligare ett attribut som varierar från karaktär till karaktär. En karaktär tar ingen skada av att bli påkörd av bilar och en annan skapar ett magnetiskt fält som drar till sig objekt man kan plocka upp. Några av objekten är röda kristaller. Det är de här kristaller som laddar upp din karaktärs breaker. Även om man inte har en bil är man fortfarande ett hot mot fiendens bilar, man kan nämligen hoppa upp på taket och ta över eller slå sönder bilen (fungerar inte på hjältebilar) – om inte föraren hinner kasta av dig!

Spelet har ett enkelt upplägg och kontrollerna följer i det spåret. Man kan gasa, bromsa/backa + handbroms, boost med högerspak i önskad riktning och använda förmågor med L1 och R1. Eftersom spelet är så pass simpelt är det också väldigt lättillgängligt. Det ska tilläggas att det är ett exklusivt spel till Playstation 5 och om det var något Sony pushade konsolen med var det den haptiska feedbacken – självklart är de integrerade här. Ju mer bilen går sönder desto mer aktiv är den haptiska feedbacken; det blir trögare att ”trycka ner gasen” och den skakar hela tiden. Jag känner att den verkligen är integrerad på sättet Sony sålde in konsolen – den stärker inlevelsen, jag vill inte att bilen ska gå sönder eftersom det blir trögare att starta. Just i det här fallet är det dock oundvikligt att hålla bilen intakt.

Spelets estetik är något jag tror kommer dela spelare, speciellt det visuella. En del kommer älska färgsättningen och karaktärernas/bilarnas modeller medan andra kommer bli avskräckta av och tänka ”Nej, fy, usch vad likt Fortnite och Overwatch det är”. Personligen är jag någonstans mittemellan, spelet ser ut som om en pastellfärgsaffär har exploderat. Det är färg, färg och ännu mer färg. Jag kan avnjuta att det är mycket färg när det känns så genomtänkt som det är här. Att det är så mycket färg och samtidigt en HUD som kan kännas rörig kommer också avskräcka folk som inte har spelat. Jag hade inga som helst problem med rörigheten, den var ändå tydlig. Det de då går miste om är inställningarna. Man kan ändra i stort sett allt – då menar jag allt. Gillar du inte kontrollerna? Byt plats på alla kommandon. Du tycker att HUD:en är rörig och otydlig? Förstora det som är viktigt och stäng av allt det andra. På grund av att inställningarna är så anpassningsbara som de är, och att det är lätt att sätta sig in i gameplay, blir spelet mycket mer tillgängligt.

Ljudbilden tror jag inte kommer vara lika mycket av en vattendelare, för den är riktigt bra. Det är ljudet av morrande motorer som gör sig redo att släppa loss och låta karosser stångas som i symbios skapar ett slags harmoniskt kaos. Vansinnesbeteendet i att vaska bilar är det bästa med ljudet – men inte allt. Krascherna recenseras av en kommentator som inte på något sätt sticker ut, men det räcker, jag kräver inte mer av honom än det han levererar; är du dålig säger han att du är sämst, är du bra säger han att du är gudalik. Han gör varken till eller från, men stör du dig på honom kan du enkelt stänga av hans ljud i de formidabla inställningarna. Musik finns det också, men den överröstas av det ljud jag tidigare beskrivit, så den har jag förträngt.

Ett bra spel är det, men är det också allt?

Destruction AllStars är ett bra spel, nej, ett riktigt bra spel; kontrollen svarar utomordentligt på inputs, ljudbilden agerar i symbios med de haptiska triggarna, ljudbilden är precis så brummande och kraschig man vill ha den, inställningarna är fenomenala och det är ett kaos, ett välorganiserat sådant. Givetvis rekommenderar jag att du skaffar det och spelar. Då finns det egentligen bara en aspekt kvar, priset och om det spelar roll i min bedömning. Visst gör det. Priset på spelet är en PS+ prenumeration så nästintill gratis. Om du inte redan har en prenumeration, skaffa en och skaffa Destruction AllStars för det här är ett spel i absoluta Toppklass!


Specifikation

Denna recension baseras på Playstation 5 versionen. Destruction AllStars. 

 

i samarbete med PriceRunner

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar