Blacksmith of the Sand Kingdom är ett sött litet crafting-JRPG där man får följa Volker på sin resa när han tar över sin fars verkstad och titel som kungariket Muspelheims smed. Spelet påminner lite om Atelier-serien då det går ut på att skapa nya föremål i sin verkstad för att sedan sälja dem i sin affär.
Volker behöver ta sig ut utanför rikets murar för att hitta de ingredienser eller komponenter som behövs för att skapa föremål. Det är Volkers stora dröm att vara en äventyrare och nu kan han slå två flugor i en smäll; han kan ta hand om sin fars verkstad samt kombinera det med att äventyra. Till hjälp har han sin bästa vän Valeria och ett konstigt litet djur vid namn Pitte.
Först måste Volker gå med i Äventyrarnas Gille, där han sedan kan rekrytera andra äventyrare att följa med honom. Allt som allt kan man ha upp till fem karaktärer i ens gäng. Från början finns det fem olika klasser man kan välja, men ju mer man spelar desto fler subklasser låser man upp, som gör att man kan skräddarsy sitt team mer. Man kan även välja en tro, vilket ger extra poäng i vissa förmågor. Detta kan man ändra under spelets gång. Det går till och med att ändra vilken formation karaktärerna ska vara i under fajter. Dessutom kan man uppgradera karaktärernas förmågor om man har tillräckligt med guld.
Här kommer vi till andra stora delen i spelet, det vill säga att gå ut och utforska olika Dungeons; man kan besöka en dungeon per dag. Det är också här spelet kommer att avancera i storyn. Man får önskemål av invånarna i Muspelheim som de vill att man ska genomföra antingen genom att utforska, ha ihjäl en viss fiende, samla ihop komponenter eller helt enkelt skapa nya föremål. Ju längre man kommer i spelet desto svårare blir fienderna. Striderna i spelet fungerar som klassiska JRPG, de är turbaserade och låter spelaren ta det i sin egen takt. Varje karaktär och klass har olika förmågor som går att använda. En präst kan hela, en tjuv kan stjäla och en magiker kan skjuta eldbollar och så vidare. Tyvärr känns spelet väldigt grindigt och repetitivt efter ett tag. Det är kul i små doser men i längre sessioner känns det mer som att man går på autopilot, vilket man faktiskt kan göra! Det går helt enkelt att trycka på en knapp och karaktärerna slåss för dig utan att du behöver lägga mycket tanke bakom det. Detta tyckte jag var något väldigt bra implementerat, då spelet som sagt blir repetitivt. Det tål att tilläggas att på Pc-versionen har spelet enbart stöd för tangentbord och inte mus. Det är dock enkelt att navigera och spelet har bra nybörjarguider som är enkla att förstå för att smidigt bli van vid kontrollerna.
Spelets craftingsystem är expansivt och jag tyckte det var väldigt kul att se vilka föremål som sålde mer än andra. För att skapa föremål använder man de resurser man får när man utforskar. Ibland behövs bara en viss råvara, ibland behöver man skapa flera olika saker för att få en viss slutprodukt. Utöver att sedan låta Valeria visa ens föremål i sin butik till försäljning, kan man även skapa bättre utrustning och vapen till Volker och hans kamrater. Detta kommer såklart gynna en i striderna.
Det finns andra ställen att besöka i Muspelheim. Genom att besöka ett tempel kan du hela dina karaktärer. Det finns ett värdshus som erbjuder en måltid om dagen för ett pris; det är här man får sin mesta XP. Visst, man får XP via strider också, men inte alls lika mycket. Ett tips är att alltid utnyttja att äta en måltid varje dag. Det finns även en arena där du kan fightas med fiender och klättra upp i olika ranker. Dessa fiender är lite mer utmanande än de som finns i dungeons. Såklart har Muspelheim en egen shop också, där man kan köpa saker man behöver och även olika manualer till att skapa nya föremål.
Grafiken är inte enastående men den har sin charm då det påminner om äldre JRPG-spel. Jag hade nog velat ha lite mer variation på hur de olika dungeons ser ut, då de är rätt tråkiga i längden. Jag gillar detaljerna på de olika karaktärerna. När Volker interagerar med andra invånare i Muspelheim får man upp lite snyggare karaktärsbilder i ett anime-stuk. Det finns inte något röstskådespeleri och spelets soundtrack är likt de flesta JRPG:n, men det står inte ut i mängden. Musiken är rätt lugn och rogivande förutom i strider då det får ett mer uppåt tempo. Det är klassiskt och det funkar.
Blacksmith of the Sand Kingdom är ett mysigt crafting-JRPG som lätt kan bli beroendeframkallande. Tyvärr kan det även bli repetitivt vilket är en nackdel för de som blir lätt uttråkade av att köra samma sysslor igen och igen. Jag tyckte om att spela i små doser. En liten munsbit per dag.
Denna recension baseras på Steam versionen.
Blacksmith of the Sand Kingdom. Lägsta pris 209 kronor enligt Prisjakt.nu 2021-01-23.
Recensionsex tillhandahållet av KEMCO.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.