I många spel med inspiration från andra världskriget följer vi dramatiska strider vid frontlinjen, men i detta lugna och lite melankoliska indiespel får vi följa en ung kvinna som utsätts för stridernas följder på hemmafronten i den lilla byn Tinglev i Danmark. Kan hon rädda sina nära och kära eller är allt dömt att försvinna?
En vinter som ger sken av att allt ska sluta med Gerdas leva lyckliga i alla sina dagar, vänds allt på ända när motsättningarna mellan Tinglevs danska och tyska invånare trappas upp i takt med andra världskrigets upptrappning. Gerdas vardag slits i stycken när det blir klart att hennes nyblivne make är en del av motståndsrörelsen och blir tillfångatagen av Gestapo i samband med en explosion i byns fabrik. Vi får följa en berättelse som är baserad på verkliga händelser där det är upp till spelaren att göra Gerdas val i konversationer och situationer som spänner från vardagliga göromål till livsfarliga situationer.
Stämningen är för det mesta lugn och något melankolisk. Du får uppleva den danska landsbygden och småorten Tinglev i vinterskrud. Det är sällan bråttom och du som spelare har alltid tid på dig att välja Gerdas nästa drag. Du besöker platser och deltar i dialoger i en pekaklicka-mekanik där du styr Gerda och hennes val i en 3D-miljö med enkel och något suddig grafik samt med flervalsalternativ i specifika situationer och dialoger.
Gerda A Flame in Winter är ett dialogtungt spel med flervalsalternativ som påverkas av dina tidigare handlingar. Objekt som du har plockat upp kan ge dig en fördel eller flera valbara alternativ i en dialog, som att trösta någon med en matbit eller ge smärtstillande till någon som skadat sig. De alternativ som du inte kan välja, för att du inte har hittat rätt föremål, syns men är ej valbara, vilket gav mig en aha-känsla av att det alltid fanns flera sätt som jag hade kunna hantera situationen på.
Dina val i dialoger påverkar vilken sida i kriget som Gerda sympatiserar mest med. Det finns inte bara två utan fyra olika sidor. Som hälften tyska och hälften danska utgör Gerda länken mellan tyska och danska invånare i den lilla byn, men du kan även välja om hon ska sympatisera med motståndsrörelsen eller de ockuperande tyskarna. Desto högre nivå av sympati Gerda har med de olika sidorna i kriget desto enklare eller svårare kan det vara att utföra vissa saker. I en del dialoger eller situationer kan du nämligen välja alternativ som är en sorts chansning. Det står under alternativet hur stor chansen är att du får ett bra eller dåligt utfall av att säga eller göra på ett visst sätt. Men bara för att det är enkelt enligt dina förutsättningar betyder inte att du alltid får ett gott utfall. Misslyckas du kan till exempel den Gerda pratar med bli förolämpad men lyckas du så förstår personen hennes synsätt.
Det är inte alltid helt tydligt vad som kommer höja eller sänka Gerdas sympati med de olika sidorna, utan du kan mitt i en konversation råka säga något som höjer eller sänker sympatin för en sida i kriget som inte ens närvarar vid tillfället. Detta tyckte jag till en början var lite irriterande men det blev snabbt en del av spelmekaniken som jag lärde mig att hantera. Ville jag sympatisera mer men en sida så fick jag lösa det senare eller i en annan konversation, något som fick spelet att kännas levande och gav mig som spelare en stor inverkan på hur de olika karaktärerna reagerade på vad Gerda sa.
Det finns många karaktärer som man även kan ha personliga relationer med. De litar på Gerda i olika grad beroende på hur hon agerar och vad hon säger. Ju högre tillit, desto lättare är det att påverka dem eller få karaktärerna att hjälpa dig på olika sätt. Både tilliten och sympatin för de olika sidorna mäts i + eller – med stigande och sjunkande siffror som markeras i rött eller grönt så att det är lätt att följa. De relationer och den sympati som är relevanta i den aktuella situationen visas till höger på skärmen i alla dialoger så att det är lätt för spelaren att hålla koll på hur Gerdas förutsättningar ser ut.
Spelet följer en tidslinje där du som spelare får välja utifrån en översiktskarta över byn vart Gerda ska bege sig vid olika tidpunkter. Tiden går efter det att du besökt en viss plats och en scen har utspelat sig, så du har sällan tid att undersöka alla platser som finns på kartan innan dagen är över. Efter varje scen eller situation återgår spelet till översiktskartan där Gerda skriver i sin dagbok och spelaren får välja hur hon avslutar sitt inlägg i dagboken. Beroende på vad vi väljer får hon en bonuspoäng för medmänsklighet, insikt eller kvickhet. Dessa bonuspoäng kan sedan användas vid vissa tillfällen under dialoger för att till exempel uttala sig stöddigt eller hjälpa någon i nöd. De utgör en sorts personlighet för Gerda och kan även de få följder i berättelsen.
Väl på en plats kan du styra vart Gerda går och välja vem eller vad hon ska interagera med. Oftast har du gott om tid att undersöka och prata med folk, men ibland har du bara en viss tid på dig innan något avgörande händer. Exempel på detta kan vara att ett tåg avgår eller att någon kommer tillbaka till rummet som du befinner dig i. Detta ger ett visst taktikelement till spelet och en variation som i kombination med de olika möjligheterna i dialogerna gör att spelet aldrig blir långtråkigt.
Med stämningsmusik i bakgrunden, vanligen i form av mollbetonade pianotoner, fick jag verkligen inlevelse i de skrämmande, förvirrande och förtvivlade situationer som Gerda hamnade i. Grafiken är som sagt enkel men utgör en tillräcklig representation av händelserna och platserna samt gör att fokus hamnar främst på dialogen och Gerdas egna tankar. Det finns dock en pulserande vit inramning som tidvis kan vara lite störande och som jag inte riktigt förstod meningen med. Det finns en berättarröst på både danska och engelska som utgör Gerdas egen röst när hon skriver i sin dagbok. Som alltid kan det vara lite förvirrande att läsa på ett språk och lyssna på ett annat, men jag tyckte personligen att spelet gav en än mer gripande känsla med det danska röstskådespelet.
Det finns en del buggar som i ett fåtal fall i min genomspelning förstörde stämningen något. En karaktär var osynlig i en scen där han spelade en viktig roll och i det dramatiska slutet gled en av karaktärerna på mage över skärmen i stället för att resa sig upp efter att hon ramlat. Något komiskt i allt det seriösa, men inget som störde helheten av spelet.
Då dina val kan inverka i sådan stor grad på berättelsen finns det i enbart en spelomgång mycket som man missar. Hemligheter som aldrig avslöjas, händelser som aldrig utspelas och platser du aldrig hinner besöka. Dina val och handlingar påverkar även slutet som finns i flera variationer. Allt detta gör att det helt klart är värt att spela igenom spelet ett flertal gånger. Men på grund av den tunga stämningen i berättelsen kände jag inte för att slänga mig direkt tillbaka in i ännu en spelomgång. Snarare blir det nog att jag längre fram plockar upp spelet igen så som man läser om en bra bok, med den skillnaden att här finns mer att upptäcka och kanske även ett lyckligare slut.
När man klarat ut spelet finns det en möjlighet att spela spelet på ett lite annorlunda sätt. Då kan du spola tillbaka tiden under dagarna för att kunna delta på alla platser under en dag, vilket tidsmässigt inte går i den första genomspelningen.
Gerda: A Flame in Winter är en gripande berättelse för den som vill uppleva den relativa vardagen i vårt grannland Danmark under andra världskriget. Lite som att läsa en interaktiv bok där det kommer oväntade vändningar och där tiden alltid känns knapp trots att spelaren får gott om tid att göra sina val. Jag har främst spelat Gerda: A Flame in Winter på bussen till och från jobbet, och spelet är perfekt för detta. Texten på Switchens skärm är i det minsta laget, men är klar och tydlig med ljus bakgrund och något som jag snabbt vande mig vid. Vill du ha något avslappnande att spela när du ska varva ner på kvällen men ändå vill ha en gripande berättelse rekommenderar jag verkligen Gerda: A Flame in Winter.