Hem RecensionerSpelrecensioner Mortal Kombat 11: Aftermath

Mortal Kombat 11: Aftermath

av Martin "Fyghar" Johansson

Mortal Kombat 11 fortsätter med sina köttiga strider och har nu efter ett år fått en expansion som fortsätter historien, samt återintroducerar några välkända karaktärer. Om du inte vet vad Mortal Kombat 11 är så rekommenderar jag att du först läser vår recension av grundspelet från förra året.


Om du inte har spelat Mortal Kombat 11 och inte vill bli spoilad så är det här din enda varning. Läs vidare på egen risk.

Historien för Aftermath börjar direkt efter att huvudhistorien i Mortal Kombat 11 är avslutat. Raiden har gett upp sina gudomliga krafter till Liu Kang, som nu är gud över eld och åska och som precis har spöat upp Kronika. Men det kom med ett högt pris, när han försöker återställa tidslinjerna som Kronika har manipulerat så dyker några bekanta ansikten upp. Det är Fujin, Night Wolf och Shang Tsung som varnar Liu Kang om att han riskerar att förstöra hela existensen om han fortsätter försöka fixa tidslinjerna, för han saknar nämligen Kronikas krona som är anpassad för just det här ändamålet. Problemet är att den förstördes under striden mot Kronika och finns inte längre, men det gäller bara nutiden, den finns ju fortfarande i det förflutna. Så Liu Kang skickar tillbaka trion för att hämta kronan och ge den till Raiden i det förflutna så att de kan använda den i framtiden och sabotera Kronikas planer. Men saker går sällan som planerat.

Jag gillar spelets historia, vilket kan vara lite ovanligt för mig när det kommer till fightingspel, för de är sällan särskilt bra. Men när det kommer till Aftermath så fastnar jag och vill veta vad som händer härnäst och hur det kommer påverka hela sammanhanget med tanke på att folk ändrar historiens gång på olika sätt. Det kan dock bli rätt svårt att hänga med i allt som händer och det är inget ovanligt när det gäller tidsresor; eftersom det finns massa regler om vad man får och inte får göra så framtiden inte påverkas. För min del är den lagom komplex, jag skulle dock velat ha lite mer spelarinteraktion, mer än att bara välja min kämpe då och då. Det kan bli segt med så många cutscenes efter varandra och det känns mer som en interaktiv film än ett spel.

Utöver historien så får vi träffa på några extra karaktärer, det är dels trion jag nämnde tidigare men utöver de så får vi gaphalsen Sindel och även framtidspolisen Robocop. Alla karaktärer ser bra ut och de rör sig på sätt man förväntar sig. Robocop är inte snabb och smidig, så då är det logiskt att han rör sig klumpigt under striderna, men han har vapen som kan hjälpa honom. Såna små saker kan göra stor skillnad för striderna. (Red.anm. Robocop är för övrigt spelad av ingen mindre än Peter Weller som gestaltade karaktären i de två första ikoniska filmerna).

Vi har även fått några nya arenor att slåss i, fyra stycken nämligen och det är både helt nya samt gamla bekanta. De har även återintroducerat Stage Fatalities, varför vara den som massakrerar dina motståndare när arenan kan göra det åt dig? Du kan ju bara ”råka” slå av din motståndare från arenan i den mycket frätande poolen bredvid som får dem att smälta tills enbart skelettet är kvar. Jag tycker dock att dessa är väldigt krångliga att få till, det står i kommandot att man ska stå nära sin motståndare för att kunna göra dem,  men jag har ändå bara lyckats få till en enda stage fatality. Det är ett kul grej att använda sig av stage fatalities, men tror man snabbt tröttnar på dem ändå. Men om du inte vill vara den som har ihjäl folk till höger och vänster så kan du nu göra Friendship för att avsluta striden. Då kommer du istället för att mörda din motståndare göra något gulligt som att dansa eller krama en gigantisk teddybjörn. Det känns lite malplacerat i ett sånt här spel, men det är rätt underhållande.

Grafiken och ljudet är lika bra som det är i huvudspelet. Röstskådespelarna är riktigt stabila under sina dialoger och animationerna för de olika karaktärerna ser riktigt bra ut. Man kan tydligt både se och höra hur det tar emot Shang Tsung att hjälpa de goda och inte få sin vilja igenom, vilket är ett rent nöje. Även kontrollerna är riktigt bra, jag får snabb respons på mina kommandon och karaktären gör som jag vill, såvida det inte gäller fatalities, men det kan vara för att jag inte är tillräckligt snabbt eller råkar trycka lite åt fel håll.

Det här är en välarbetad expansion, man får en hel del för pengarna, men mycket av det är gratis som följer med i en uppdatering som förbereder för expansionen. Jag hade gärna sett en extra arena och kanske någon mer karaktär för att det ska kännas värt summan i nuläget. Det följer inte med så mycket för att förlänga spelarglädjen en längre period, men om du gillar Mortal Kombat 11 så kommer du nog att gilla expansionen. Men jag tycker nog inte att expansionen är värd de 400 SEK i nuläget, men det skulle inte krävas någon större sänkning av prislappen för att jag skulle införskaffa den. Så om ni ursäktar mig, så har jag några extra skallar att slå in, eller så kramar jag en stor nalle.


Specifikation

Denna recension baseras på Playstation 4-versionen.
Finns även till PC och Xbox One.

Mortal Kombat 11: Aftermath. Lägsta pris 399 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-06-01.

Recensionsex tillhandahållet av Warner Bros. Interactive Entertainment.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar