Jakt är något som man har sysslat med sedan urminnes tider. Det har varit en viktig del i människans överlevnad även om det är mindre viktigt idag än vad det har varit. Kan då Way of the Hunter lyckas återspegla hur det är att vara en jägare ute på jakt? Dags att ställa in siktet!
Storyn handlar om en ung man som har återvänt till sin morfars jaktstuga för att börja jaga på nytt. De knyter samman tutorial med story på ett nostalgiskt vis då personen man spelar som ofta pratar om vad hans morfar lärde honom och om han kan minnas det. Vissa grejer är enkla, som var man hittar vapenskåpet som har geväret samt dess tillbehör, men det blir rätt snabbt betydligt mer att hålla koll på. Jag uppskattar känslan av nostalgi utvecklarna har försökt få oss att känna genom karaktären vi spelar som. Det är dock inte bara trevlig nostalgi han känner utan det finns något mer i bakgrunden som man får ta del av under spelets gång. Jag känner att storyn är ett av spelets starkare sidor, och de finns det inte många av.
Till att börja med ser spelet hyfsat ut grafiskt, men den upplevelsen går snabbt över. Det är ständigt lagg när jag går runt, även vid lägre inställningar. Det har till och med hänt att texturen försvann en millisekund bara för att laddas in direkt efteråt och jag sitter som ett frågetecken och undrar vad det var som hände. Likaså när jag byter mellan vapen och kikare. När bytet sker ser armarna både suddiga och transparenta ut vilket fick mig att bli oerhört fundersam. Det var inget smidigt byte som man kan se i typ Counter-Strike eller Call of Duty där jag inte ens lägger märke till om armarna syns när vapnet byts ut. Utan istället fick det mig att gång på gång kolla över inställningarna för såväl spel som dataskärm för att se att jag inte hade någon tokig inställning igång. Lite lagom irriterande.
Utöver det här ser spelet väldigt grynigt ut på nära håll. Ha nu i åtanke att det här är ett spel om att jaga, man kommer behöva smyga omkring i högt gräs samt bland träd och ha dessa rätt upp i ansiktet. Då vill jag inte kunna räkna pixlarna jag ser bland granens barr istället för att kunna fokusera på mitt byte hundra meter längre fram. Det finns en hel del arbete de behöver fixa med när det kommer till det grafiska i det här spelet, men så länge man ser miljöerna på avstånd är spelets miljöer rätt vackra.
Rent spelmekaniskt tycker jag ändå att det fungerar, till och från. Man letar upp vart djur bor, kan kolla spår efter dem som dessutom visar hur ofta djuren besöker den platsen. Hjortar kan äta på ett ställe väldigt sällan men ett annat mycket ofta, då är det ju smart att hålla koll på platsen där de är ofta för att kunna skjuta en. Sen siktar man med geväret man har valt att ha framme genom att trycka på den högra musknappen, trycker ner vänstra shift-tangenten för att hålla andan och trycker sedan av. Sen hoppas man på att man faktiskt träffade för att det är inte alltid skottet faktiskt träffade där man siktade. För man måste hålla koll på rekylen, hur vinden blåser men också be till någon form av gud att man träffar rätt hitbox på djuret man skjuter. Jag vet inte hur spelet räknar ut hitboxes, men jag känner att jag borde ha lättare för att träffa rätt på ett rådjur än en fasan. Rent storleksmässigt är det såklart lättare att få in en dödlig träff på fågeln, men jag tycker att jag siktar in mig rätt in i bröstkorgen på de större djuren men de hoppar upp så snart skottet har landat och springer sedan iväg. Då kan man antingen åka till stugan eller en lägerplats för att få tiden att gå några timmar och sedan återvända för att försöka på nytt. Eller, om man lyckades skada djuret, kan man spåra det och följa efter det till sin nya plats för att försöka på nytt.
För att underlätta spårning samt att sikta kan man aktivera Hunter Sense som skärper sinnena och man kan fokusera mer på jakten. Till exempel kan man få en visuell bekräftelse på vart djur rör sig, man kan till och med se vad för sorts djur det är samt vilket kön det har. Inte illa ändå! Hunter Sense hjälper även till när man siktar mot djur, man kan nämligen se hur långt avståndet är, hur mycket kraft skottet kommer att ha när det träffar samt hur vinden blåser. När man väl träffar och dödar ett djur får man se hur väl man träffade det samt hur snabbt det dog. Baserat på hur bra man gjorde ifrån sig vid själva skottet får man också en mängd pengar. Jag försökte ”fuska” och körde över en grävling istället för att skjuta den, men det tjänade jag absolut ingenting på att göra.
Spelets ljud är många gånger lugnande. Det är mestadels naturljud som hörs med en och annan musiksnutt som kan spelas ibland. Dock fungerar inte ljudet alltid som det ska det heller. En gång när jag startade upp spelet, satte jag mig i min bil, började köra och hörde ingenting. Eller, jag hörde fortfarande miljöljuden samt när bilen studsade lite på vägen men själva bilen lät ingenting. Och nej, det var inte någon liten elbil jag körde runt med, utan en rejäl jeep som klarar av terrängen ute i vildmarken. Den lät under min tidigare spelsession och jag vet inte varför den var helt tyst den här gången. Det är dock det enda bekymret jag har haft med ljudet, för annars har jag hört såväl djur som natur.
Spelets kontroller är stabila, men det är mycket att hålla reda på. Man går runt med WASD, tittar runt med musen samt byter objekt i handen med mus scrollen eller siffrorna på tangentbordet. Det är rätt vettigt, men sen kan man huka sig, ta fram kartan, interagera med saker, tända ficklampan samt springa. En del av dem sitter på, för mig, dumma ställen. Men det är mest en vanesak för när jag har spelat en stund känns det rätt naturligt att ta upp kartan med Tab-tangenten.
I dagsläget känns inte Way of the Hunter färdigt. Det finns mycket som behöver slipas och putsas innan det ska kännas klart för att säljas som ett färdigt spel. Det är buggigt, texturerna ser inte bra ut och upplevelsen känns ibland mer frustrerande än något annat. Dock tror jag att spelet kunde ha varit bra om de hade arbetat på det ett tag till för att fixa till animationer, hitboxes eller grafik som spontant försvinner för att strax dyka upp igen. Men i dagsläget är det inte mycket att ha.
Denna recension baseras på PC- versionen.
Spelet finns även till Playstation 5 och Xbox Series X|S.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av THQ Nordic.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.