Var har jag vaknat? Är det en dystopi? En utopi? Med pussel som får varje Portal-älskare att le kommer vi att leta efter sanningen och lösa mängder med pussel på vägen.
När synen klarnar kikar jag runt omkring mig och försöker på något sätt orientera mig. Egypten är min första tanke. Jag ser ett blått fält framför mig och rör mig framåt. Bonk! Kommer inte framåt. Jag ser en liten manick. Den presenterar sig som prisma. När jag bär den och kikar runt så ser jag några objekt som lyses upp och jag klickar. En stråle går från den ena saken till mitt prisma till nästa sak och det blå fältet försvinner. Raskt går jag vidare mot nya utmaningar. Några till utmaningar följer med flera prismor och andra klurigheter, sedan blir allt svart…
Yr tittar vår karaktär sig åter igen omkring och får ett ansikte uppkört i mitt och det börjar att prata, och prata. En Android som det verkar. Tydligen är jag människa nr.1000 i ett projekt att återbefolka jorden efter en pandemi. Jag är den sista planerade och och nu ska planen fortskrida enligt Alexandra Drennans planer. Hon är tydligen den som under pandemin påbörjade projektet som vi nu befinner oss i. En plan som blivit inpräntad i mina nya vänners hjärnor sedan lång tid tillbaka. Jag tittar ut genom fönstret och möts av en eventuell framtid i staden New Jerusalem.
Plötsligt möts vi av en grekisk gud på himlen som talar till oss från en plats långt borta. Ett omen? Vi måste såklart åka och ta en titt. Innan vi ska åka passar jag på att gå runt lite i staden och jag stöter på själsfrände. Ifrågasätt systemet! Ifrågasätt ditt sinne! Vill du vara med i våran lilla hemliga klubb med likasinnade? Vi möter även en del humor i våra konversationer. Som när vi ska få återberättat vad som hänt och vi får välja mellan den korta versionen, den långa versionen eller alla olidliga detaljer.
Efter många klick var vår konversation slut och jag begav mig vidare för att åka på upptäcktsfärd.
Ytterligare några diskussioner senare där vi diskuterat vad vårt syfte är, vem vår älskade skapare är och vilka som ska åka med på upptäcktsfärden så hoppar vi in i vår helikopter-liknande farkost och tar sikte på horisonten, resan är lång men för att batterierna inte ska ta slut sätts vi i vilo-läge.
Väl framme ser vi en stor hightech-pyramid med något som ser ut att kunna vara en öppning på ena sidan. Vi landar och och börjar att undersöka. Och nu börjar allvaret. Vi kommer behöva besöka flera områden där vi möts av ett visst antal utmaningar i form av pussel. När dessa är lösta har vi möjlighet att komma närmare vårt mål. När vi springer runt i aktuellt område så guidas vi fram av block med pilar som lyser vart vi är på väg härnäst. Nästan som att någon vill guida oss.
Nu har vi premissen. Lyssna på berättelse, klura ut pussel och ta oss vidare.
Pusslen som är huvudsaken för spelaren tar sig form i begränsade områden där vi hittar olika redskap som behövs för just detta pussel. Vi börjar normalt med ett redskap, kanske ett prisma som kan vinkla ljusstrålar och någon form av ljuskälla eller flera i olika färger. Någonstans finns ett mål ditt vi ska leda vårt ljus, det ser ut som en rund tavla i matchande färg som ljuset har på väggen och när ljuset träffar denna så sker något. Kanske ett kraftfält slås av, en fläkt går igång eller något annat för att fortsätta pusslet. Utmed spelets gång kommer det pussel som presenterar nya verktyg som till exempel en färgväxlare som kan göra vår röda ljusstråle grön, en färgblandare som mixar ljusstrålar eller varför inte ett verktyg som kan skapa hål på vissa vägar som vi kan leda ljuset igenom. Något som är gemensamt är att verktygen står på stativ som vi placerar ut, vilket vi också använder ibland för att trycka ned knappar som finns i marken, vad dessa gör varierar från pussel till pussel.
Det finns normalt några extra pussel per område som är frivilliga. Pusslen är tämligen varierande i svårighetsgrad vilket kan vara väldigt skönt. Från ett knäckt självförtroende så kan du vara på topp igen inom kort.
Exempel på när det börjar krångla till sig är när det är tvunget att skapa rundgång på ljusstrålarna för att kunna ta ett av de verktyg som behövts i början för att nyttja senare. Låter det rörigt? Ja lite, speciellt att beskriva det. Ni får spela helt enkelt. Många gånger var det som jag trodde jag hade en perfekt lösning med strålar gående kors och tvärs och jag skulle placera ut sista verktyget för att inse att jag kortslöt alla strålarna och fick backa processen. Det gäller inte bara att få ett flöde utan även att flödet ska löpa i rätt turordning.
Ute i områdena finns också andra saker att finna som mer historia eller eldsflammor som gör att vi kan hoppa över ett pussel om det är för svårt. Det finns även en hel del androider att prata med och vissa har sin egen agenda. Här får du själv göra dina val. Vi har även tillgång till social media i en meny, social media i spelet det vill säga. Här kan vi kommunicera med våra kamrater och läsa gruppchattar.
Jag uppskattade ljudet. Effekterna var väl gjorda och när det fanns musik upplevde jag den som bra tillämpad. Grafiken upplevde jag som bra även om min maskin låg lite i underkant för rekommendationerna, så en del effekter var avstängda och detaljerna sänkta. Kan tänka mig att det är snyggt med full kraft. Kontrollerna är klassiska WSDA + mus och majoriteten av redskapen krävde enbart musknapparna. Vi fick samtidigt ett visuellt stöd på skärmen för vilka alternativ vi har för interaktion med objektet.
Jag älskade Portal när det kom och jag uppskattar The Talos Principle 2 mycket. Bra berättelse och bra pussel (även om jag delvis bara ville klicka förbi dialogerna för att få göra mer pussel). Så är du som jag och gillar pussel så är det ett givet val.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Playstation 5, Xbox Series X/S.
The Talos Principle 2. Lägsta pris ca. 338 Kronor (28.99 euro) enligt Steam 2023-11-17.
Recensionsex tillhandahållet av Devolver Digital.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.