Lego-spel har vi fått på en mängd filmlicenser, här får vi ett spel som är sin egen berättelse och där vi faktiskt själva får bygga med Lego-klossar. Hur väl fungerar byggandet och är det kul? Det ska vi kolla in nu!
Spelets berättelse är att vår huvudkaraktär får ett brev från sin morfar som är en uppfinnare och ägare av ett nöjesfält. Han vill visa upp en ny uppfinning som han har skapat. När du kommer dit visar det sin att borgmästaren tänker stänga ner nöjesparken för att morfadern har låtit den förfalla medan han arbetat på sin uppfinning, vilket visar sig vara en portal. Plötsligt dyker hans robotmedhjälpare Rusty upp från ingenstans. Det visar sig att han försvann i ett experiment och blev sedan uppgraderad av utomjordingar så att han nu har nya förmågor som kan hjälpa er. För att fixa nöjesparken behövs glädjekristaller för att ge energi till en apparat som Rusty har skapat och för att få tag på glädjekristaller måste man använda portalen och åka för att hjälpa folk i nöd och hjälpa dem att bli glada igen.
Vårt huvudområde eller hubb är morfaderns nöjespark där portalen står i dess mitt. Härifrån kan vi åka mellan de olika områdena efter att vi har låst upp dem och kan utforska dem mer om man så vill eller bygga mer på de saker man redan gjort.
Vi får uppsöka fem olika områden där man ska hitta folk i nöd och hjälpa till att bygga ihop saker som gör att man kan ta sig vidare i spelet. Det första området är i en djungel där ett flygplan har kraschlandat och du måste hitta de överlevande och hjälpa dem att hitta varandra. Här kan vi behöva bygga broar, stabilisera plattformar som folk står på så man kan gå och prata med dem utan att allt kraschar ihop under en.
Det andra områden är i en ökenstad. Här har vi en rik investerare som vill bygga ett monument till ära av sin favoritkatt. Jordbävningar uppstår och det är upp till oss att ta reda på vad det är som skapar dem och försöka stoppa dem. Det finns en arkeolog som undersöker en pyramid och vi måste ta oss in då det kan finnas ledtrådar där om vad det är som pågår.
Det tredje områden utspelar sig under medeltiden och vi hamnar vid ett slott, mer än så tänker jag ej säga om det här området eller de sista två då du får uppleva dem själv.
Varje område är uppbyggt som ett enormt diorama där man får en isometrisk vy. Man kan zooma ut på området och snurra runt och se allt som finns gömt runt varje hörn. Dioramat vrider på sig när man går runt ett hörn eller när man rör sig till ett område som ej syns från den vinkeln man tittar. Att kunna titta runt på området man är i kan ge en insyn om det finns gömda skatter eller andra saker man skall hålla ögonen öppna efter, mer om det senare i texten.
Som vi ser på bara de två första områdena är det stor variation på dem och vad man ska hitta och göra för att hjälpa innevånarna där att bli glada. Man kommer också få nya uppgraderingar som kan hjälpa oss vidare till nästa mål.
Efter att man har klarat av ett område får man en glädjekristall som gör att vi kan reparera en av attraktionerna som finns i nöjesparken, men inte nog med det utan man får också bygga delar av attraktionen. Den första är en kopp-attraktion där man får bygga de tre koppar som man ska sitta i. Det är kul att man får vara med där och designa sina egna attraktioner. Med det sagt är jag inte den bästa på att designa, men de får duga, för det är ändå jag som har gjort dem.
I andra Lego-spel fanns det en liten bit där man kunde bygga, men det var mer att lyfta utvalda delar på rätt plats eller så var det att hålla in en knapp för att sakerna man skulle bygga sattes ihop själva. Här får vi nästan helt fria tyglar att bygga. Allt man bygger är inom ett rutnät där vi får en max höjd och bredd som vi måste hålla oss innanför. Vi får även alla de delar och lite till vi behöver för att klara av att bygga tex en stabil bro. För att klara av byggnaden måste man klara av vissa krav på den som är olika för alla objekt vi kommer bygga, det kan vara att en robot ska kunna åka över bron utan att den trillar ihop eller att man ska placera ut saker på en viss plats. Sen när man klarat kraven kan man leka runt med de sista bitarna och göra vad man bygger lite finare. Personligen var jag lite minimalistisk i mitt byggande då jag bara ville komma vidare och gjorde bara vad som krävdes för att klara av kraven som behövdes på dem.
Men hur är själva byggandet?
Här får vi som sagt inom ett rutnät bygga nästintill fritt, men det finns några krav. Man man får platsen där det ska byggas på som kan vara sidorna av en bro med utvalda platser där man kan börja placera saker på för att bygga. Framför ligger en massa olika legobitar som det finns ett visst antal av alla. Sedan klickar man bara på den delen man vill använda, dra den dit man vill (här gäller det att tänka på att man bygger i en 3D-rymd) och placera den där. Eftersom man bygger i en 3D-rymd kan det ibland bara svårt att se exakt vart legobiten är, men man kan snurra runt byggplatsen 360 grader. Man kan snurra på objekten och höja och sänka dem beroende på vart man vill ha dem.
Prologen när man kommer och ska träffa sin morfar ger väldigt bra instruktioner i hur man kan och inte kan bygga, samt att man får lära sig nya saker om byggande under banorna.
Personligen tycker jag att byggandet fungerar väldigt bra. Det tar bara en stund att lära sig att se vart bitarna kommer att hamna och om man är i rätt höjd, men tack vare att man kan snurra runt och enkelt flytta på bitarna så löser det sig alltid till slutet. Dock har jag ett problem med att när jag ibland flytta kameran när jag håller i en bit och ej satt fast den någonstans, då när jag flyttar kameran kommer biten att flytta sig helt fel så fort jag försöker röra på den, men det är en småsak som inte tar ifrån allt för mycket av byggandet.
Om du är en som verkligen tycker om att bygga fint eller vill ha fler saker när du bygger finns det också. Man kan komma tillbaka till saker man har byggt och då kan man slå igång sandlådeläget. Genom att slå igång det får man tillgång till nya lego bitar man kan använda i sitt bygge, här får man tillgång till de bitar man kan köpa i de olika områdena.
Historien i sig känns inte som den bäste enligt mitt tycke, men den är duglig och ger mig ett bra svepskäl att ge mig ut på äventyr för att bygga med Lego. Banorna är väldigt varierande och det man får bygga är allt olika och man får olika krav som man måste uppfylla för att kunna få den godkänd. Spelet ger den som faktiskt vill kunna få bygga med Legobitar i ett Lego-spel istället för att bara hålla in en knapp och få allt byggt åt en chansen att göra det.
Ljudbilden är ganska avslappnande, det är musik som är passande för de olika områdena. I djungeln är det lite mer äventyrsmusik och djungel-ljud, i ökenstaden har vi mer egyptisk musik inspiration, medeltiden är precis vad man tror inslag av lite mer folkmusik och så är det med alla områden i spelet.
Spelet är roande, byggandet är kul när man kommer in i det och det är bara en del av det.
Det finns även en massa saker man kan samla på sig om det så är skalbaggar, kameleonter eller hitta skattkistor där det finns en valuta (olika för alla områden) i den som man kan köpa nya legobitar eller kläder till vår karaktär. Ja just det, man får bygga ihop sin egna karaktär i början av spelet och man kan köpa nya saker man kan ha på sig på banorna.
Allt som allt hade jag det riktigt kul när jag spelade Lego Bricktales, det var inget licensspel baserat på en film där man inte kunde bygga något ”på riktigt”. Här får man bygga och samtidigt uppleva ett äventyr där man fixar en nöjespark tillsammans med Rusty och sin morfar. På det stora hela en varm rekommendation för legobyggaren i dig.
Denna recension baseras på Xbox Series X|S versionen.
Spelet finns även till PC, Playstation 4 och Nintendo Switch.
LEGO Bricktales. Riktpriset för spelet ligger på €29.99.
Recensionsex tillhandahållet av Thunderful.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.