Om du liksom jag bara älskar att samla på olika outfits i spel, eller kanske att upptäcka en vacker värld med en mängd små hemligheter, ja då har du kanske redan hört talas om Infinity Nikki. Annars så har du ett spännande äventyr framför dig!
Nikki är sedan tidigare en franchise med spel framför allt till mobil. Själv spenderade jag många timmar av min tonår med att samla på vackra kläder och tävla mot andra stylister i att sätta ihop den snyggaste kombinationen av kläder på min första smartphone. Samtidigt som jag kämpade för att klara alla events utan att bli indragen i frestande mikrotransaktioner.
Nu har företaget Infold Games bestämt sig för att låta Nikki ta klivet till PC och konsol med ett rejält spel där fokus inte enbart ligger på att samla säsongens nya mode utan även upptäcka en magisk värld. När huvudpersonen Nikki letar efter den perfekta klänningen på vinden så grabbar en klänning plötsligt tag i henne och tillsammans med sin talande katt Momo dras hon in genom en portal i en garderob. Portalen leder dem till en mystisk plats där en röst i fjärran talar till dem och ber dem komma till henne. När Nikki följer rösten upptäcker hon att klänningen hon hittade på vinden ger henne magiska krafter. För varje magisk kraft hon använder så förändras klänningen till en annan outfit. En blå manet-inspirerad klänning låter Nikki sväva genom luften och en klänning inspirerad av naturen låter henne rena monster så att de försvinner.
Vi som spelare får lära oss hur de olika klänningarna och deras krafter kan användas när vi följer rösten genom ruiner och över svävande klippor. När vi väl finner den person som rösten tillhör får vi en fantastisk cut scene där ett frö sås till varför den magiska klänningen och dess mirakel-outfit fanns på vår vind. Nikki slungas återigen genom en portal efter en dramatisk dialog med denna mystiska person och vaknar sedan upp i en solig ruin. Momo oroar sig för att han aldrig ska få smaka sin älskade BBQ igen nu när de är fast i en annan värld, men Nikki ser positivt på situationen och tillsammans ger de sig iväg för att uppsöka civilisationen. På något sätt förstår de att mirakel-outfiten som Nikki blev av med efter mötet med den mystiska kvinnan är nyckeln till att ta sig hem. Snart stöter de på en av invånarna i denna värld och blir varse att här är stylister några av de viktigaste invånarna samhället. Nikki blir inbjuden till stylistgillet och ger sig dit för att påbörja sin resa som rookie-stylist, med förhoppningen om att hitta en mirakel-outfit för att ta sig hem igen.
Väl på plats i staden blir vi introducerade till platsens kultur av stylister och att lämna önskningar till The Wishing One. Relativt snabbt dras vi in i ett mysterium med en rad människor som hamnat i koma efter att de använt en snabb-önsknings-flaska. Berättelsen för oss till flertalet spännande platser och allt fler outfits låses upp antingen genom att vi spelar igenom berättelsen eller genom att vi byter till oss olika klädesplagg med någon av spelets alla valutor.
Trots att det finns en gripande berättelse och en stor variation av extra uppdrag runt om i världen så märks de starka kopplingarna till tidigare mobilspel genom förvirrande menyer, mängder med olika level-system och en uppsjö med valutor. I menyerna finns det ett antal olika undermenyer som i vissa fall heter nästan samma sak och enligt mig utan att egentligen förklara vad de gör. Denna väldigt förvirrande meny ska vi som spelare navigera för att plocka på oss belöningar för olika saker vi gjort i spelet. De olika nivåmätarna och uppdragen löser vi mer eller mindre omedvetet genom att spela spelet, fånga ett visst antal insekter, samla ett visst antal klädesplagg eller förinta tillräckligt många fiender och så vidare, men att hitta vart vi får belöningarna och hur är långt i från uppenbart. Jag antar att det är något som sitter i ryggraden efter några veckor med ett onlinespel, men under mina recensionstimmar var det upphov till en hel del förvirring.
Här finns även som sagt en uppsjö av olika valutor att försöka hålla koll på. Grundvalutor för att köpa kläder så klart, men även energipoäng som vi enbart har en viss mängd av varje dag (verkliga dagar) och ett antal specialvalutor som används för att låsa upp chansen att få säsongens speciella klädesplagg i en gachamekanik. I sann gacha-anda blev jag vid ett tillfälle av med en hel del av min ena exklusiva valuta utan att veta om jag köpt fel annan valuta för den eller om de bara helt sonika försvann i transaktionen… I verkligheten älskar jag gacha, där jag stoppar i ett mynt och får någon av de priser som finns på automatens bild, men i många spel så visas det upp fantastiska priser medan utfallet ytterst sällan är några av dessa utan oftare ett par vanliga jeans. Om du mot förmodan får ett av de extra fina priserna så ger de oftast mer poäng vid en stylingtävling än vad ett vanligt klädesplagg ger, men så är inte alltid fallet.
Här ser vi ett praktexempel på mikrotransaktioner. Alla valutorna är köpbara för att du ska kunna få (chansen) att samla på dig alla de fantastiska säsongsbundna outfits som spelet erbjuder. Även några av nivåerna i vissa levelsystem kan du köpa dig till med riktiga pengar. Men jag vill påpeka att spelet så långt som jag hunnit spela inte har tryckt detta i ansiktet på mig som spelare. För att se dessa säsongsspecifika erbjudanden och möjligheten att köpa specialvaluta så måste jag gå in på rätt ställe i menyn och leta efter det. Så om jag inte vill spendera riktiga pengar så är spelet fullt spelbart och det finns mycket att njuta av även om du inte deltar i jakten på säsongens fast fashion
I din garderob kan du välja vilka kläder Nikki ska ha på sig. Det går att ändra frisyr och varje frisyr har en bestämd hårfärg. Hudfärg går även det att ändra men kroppsformen är vad den är. Alla klädesplagg har olika etiketter som berättar vilken stil de är, gulliga, enkla, sexiga och så vidare. Det finns så klart mer vanliga eller praktiska kläder, men om du kan springa omkring i balklänning obehindrat, varför skulle du välja något annat? När vår garderob är tillräckligt stor kan vi utmana andra stylister i att skapa den bästa outfiten på ett förbestämt tema. Beroende på hur mycket poäng varje klädesplagg har i respektive tema får du en slutpoäng som förhoppningsvis är tillräckligt hög för att överglänsa din motståndare. Vinner du en sådan stylisttävling får du belöningar i form av valuta, material eller kanske till och med ett nytt klädesplagg.
Något som jag ännu inte kunnat testa på är interaktionen mellan olika spelare. Vad jag kan utläsa av min speltid så kommer inte flera spelare in i samma värld, utan du är huvudpersonen i din berättelse. I tidigare spel har spelare kunnat tävla mot varandra i stylisttävlingar och jag antar att det är den spelarinteraktion som kommer tillkomma. Enligt mig känns detta lite futtigt i ett onlinespel med säsonger då du inte kan glänsa inför andra spelare i den där fantastiska klänningen, men det är ju en smaksak…
Många av de klädesplagg som du samlar på dig får du inte bara hux flux, utan du får ett recept för hur du skapar dem. Dessa material finns spridda över en vacker värld som faktiskt känns riktigt välbefolkad. Det finns mycket att upptäcka och vissa material är betydligt svårare att hitta, men långt ifrån omöjliga. För att samla in ull måste du borsta får, vissa kläder kräver fiskar som du behöver fiska upp ur havet medans vissa ingredienser växer på blommor som bara slår ut på natten. Givetvis måste du ofta använda dig av dina magiska klädesplagg för att samla in materialen. När du tar fram ditt metspö så byter du magiskt till dina fiskekläder, du får ett gulligt förkläde när du ska borsta ett djur och så vidare. Att hitta nya material och jaga efter de specifika saker som jag behövde för ett klädesplagg jag just låst upp spädde på min upptäckarglädje så att jag ofta sprang händelserna i förväg. Inte för att detta gör något. Världen är helt öppen och vi får upptäcka så mycket vi vill och hur vi vill. I det långa loppet tror jag dock att världen är lite för liten för att hålla ett onlinespel igång över en längre period. Min förhoppning är att spelet fortsätter att utvecklas och att vi snart får mer att upptäcka.
Här finns även monster och strider. En av dina magiska klänningar möjliggör som sagt att du kan rena monster och på så sätt utplåna dem. Genom en enkel magisk attack kan du skicka ut ett renande ljusklot som slår ut enklare monster och skadar de större. I den öppna världen finns ett antal mindre monster som ger dig speciella monstermaterial när du besegrar dem. Genom fast travel-kristallerna kan du ge dig in i parallella dimensioner där du kan slåss mot bossar, ta dig an utmaningar på tid och lösa pussel i tempelform. Allt för att samla på dig mer eller mindre unika material. Dessa strider och utmaningar är inte direkt utmanande, men ger trevlig variation till upptäckande och shopping. I den öppna världen finns även ett antal minispel och utmaningar så som att spela en enklare form av flipperspel eller använda de olika magiska klänningarna för att ta sig genom en bana i landskapet. Dessa ger små belöningar och skapar enligt mig en mer levande värld att upptäcka. Som en del av berättelsen ger vi oss också in i en typ av kortare dungeons där det gäller att navigera över djupt vatten, hoppa på platåer och slåss mot mindre bossar.
Musiken i spelet är verkligen välproducerad och med sina pop-toner ökar känslan av glättigt upptäckande i en värld med väl valda färger och massor med saker att samla på. Till detta kommer ett välgjort röstskådespel för alla karaktärer i berättelsen. Särskilt katten Momos härliga kommentarer förhöjdes verkligen av att ha dialogen röstsatt. Än så länge har jag stött på några scener som hade lite problem med att något röstspår saknades, men det tror jag nog är löst nu när spelet är lanserat. Till skillnad från en hel del spel med asiatiska studios så skulle jag säga att detta har betydligt mindre sexuella vibbar. Inga konstiga ljud i strider eller allt för lättklädda karaktärer. Fokus är här på mode i alla former.
Jag har spelat med mus och tangentbord, för det har varit det enda alternativet på PC. Jag tror det hade varit trevligt att kunna spela det med kontroller även till PC. Konsekvensen skulle nog bli att det finns färre genvägar till olika menyer och att vi på konsol måste navigera den maffiga huvudmenyn något oftare än PC-spelare.
Det finns en del lite roliga missar i hur karaktärsmodellerna rör sig i relation till varandra i en del scener, men inget som jag inte tror kommer lösa sig inom kort. Nu i ett tidigt skede så var det snarare komiskt att den dramatiska scenen med ett förhör fokuserade på karaktärernas magar istället för deras ansikten då karaktärsmodellerna stod upp i stolarna istället för att sitta ner eller näst hästvagnen åkte på snedden efter hästen.
För att vara ett gratisspel så är min upplevelse att spelet är väldigt välproducerat. Vilket kanske inte borde förvåna mig med alla de gratisspel vi fått på senare tid, men när det gäller gulliga modespel så har jag gått på lite för många nitar. Även dyra sådana. Därför är jag glatt överraskad av Infinity Nikki och rekommenderar att alla testar det åtminstone en lite stund då det finns på både PC, PS5 och mobil. Även om jag är skeptisk till att spelet är särskilt spelbart på mobil. Kanske låter konstigt att ge ett gratisspel utmärkelsen “Bra köp”, men det når inte riktigt upp till toppklass på grund av förvirring kring menyer och valutor. Men en stark rekommendation från mig!
Denna recension baseras på PC versionen.
Finns även till Playstation 5 och mobil.
Infinity Nikki. Gratis att spela med frivilliga mikrotransaktioner.
Recensionsex tillhandahållet av Infold Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.