Vikingar är verkligen på modet. Allt från trippel-A-titlar som Assassin’s Creed till indiepärlor som Valheim använder sig av dessa krigiska, brutala handelsmän, gärna med en stor dos mytologi i mixen. Frozenheim är ytterligare ett spel med vikingar både fram och bak, men kommer långskeppet fara hela vägen till Storbritannien eller sjunka halvvägs?
Frozenheim är ett realtidsstrategispel som både fokuserar på basbyggande och aggressiva anfall tidigt i spelomgången. I traditionell RTS-stil har du olika resurser som måste samlas in för att kunna bygga byggnader, skapa soldater och forska fram nya tekniker. Du vinner genom att förstöra motståndarnas huvudbyggnad och förlorar om din egen blir förstörd. Svårare än så måste det inte bli, men det finns några essentiella skillnader mellan detta spel och andra i samma genre.
I stället för att du skapar arbetare och sedan bygga hus åt dem har Frozenheim vänt på steken. Du bygger hus och från dessa kommer det komma arbetare. Ett vanligt standardhus ger fyra arbetare, men inte på en gång, du måste vänta ett tag, tills alla arbetare har hunnit… Hrm, ”skapas”. Om ett hus har grannar, tillgång till t.ex. en vattenbrunn eller ett sjukhus så ökar glädjen i huset. Ju gladare folk är, desto snabbare kommer husen fyllas till sin maxgräns av arbetare. Hus går också att uppgradera under spelets gång för att ge mer plats, så att bygga en glad liten by redan från början är mer än bara ett snabbt sätt att få arbetare, det är en viktig framtidsinvestering.
Ett annat vis som spelet efterapar mer lugna basbyggarspel är hur du beordrar dessa arbetare att göra saker. Här klickar du inte på individuella gubbar och ger orders, i stället tilldelar du dem en plats på olika resursbyggnader. Om du behöver mer ved, gå till vedhuggarhyddan och lägg till några fler arbetare. Inga lediga jobb i hyddan? Bygg en till! Detsamma gäller alla olika resursbyggnader i spelet, och även sånt som inte är direkta resursbyggnader, till exempel forskningscentret och vattenbrunnen, kräver arbetare. Jag kan med andra ord inte nog betona hur viktigt det är att bygga en bra by med glada invånare.
Den sista strängen som lånats från basbyggarspelens lyra är årstidshjulet. Beroende på årstid kan dina trupper röra sig extra långsamt, det kan behövas mer mat till folket, eller så kanske alla bara ska hålla käften och vara glada över att det är varmt. Därtill finns det också oväder som väldigt tillfälligt förstärker årstidernas effekter. Med det sagt så är inte Frozenheim ett basbyggarspel. Det är ett RTS, där aggression vinner över allt annat.
Det uppstår en djup dissonans när dessa två genrer av spel möts. Det fantastiskt roliga och välutvecklade basbyggarelementet av spelet krockar med RTS-delen på ett obehagligt vis. Till att börja med saknar jag en del information som brukar finnas i ett klassiskt RTS-spel. Hur mycket av en viss resurs jag lyckas plocka ihop på en minut, hur många byggnader/arbetare jag har tillägnat en vis typ av resurssamling och annan viktig ekonomisk information berättar inte spelet. Det låter kanske inte som så mycket, men för att skapa en balanserad ekonomi måste du ha en överblick, och det är väldigt svårt att få i Frozenheim. Man kan självklart se det som ett extra lager utmaning, men även de senare spelen i Age of Empires-serien har dessa funktioner. Än värre är det med dina soldater och deras förmågor, här finns det inga siffror att mäta och jämföra, i stället har du olika långa streck på motsvarande, attack, försvar och hastighetsattribut. Aldrig förr har det varit svårare att lista ut om mina soldater är starkare än motståndarens.
Det största problemet är dock hur snabbt alltid vinner mest. Att bygga en bra by tar tid, speciellt om du är ny i spelet. Men även när du satt dig in i allt det spelmekaniska måste man ha ett visst mått av tålamod för att få till den där perfekta byn. Det blir då absurt när du helt enkelt kan strunta i denna del av spelet, bygga en lite armé tidigt, och krossa motståndaren utan problem. Hus kan inte slåss, och det finns egentligen inga hinder för att ta dig till motståndarens bas supertidigt och bara vinna. Handlar spel alltid om att vinna? Nä, det är sant, men att påstå att RTS-genren inte är tävlingsinriktad är att ljuga. Det finns en strategi som är bäst, varför ska jag inte använda den?
Det finns också ett kampanjläge, men detta är något kort och bidrar inte till någon vidare utmaning. Speciellt inte när du lärt dig knepet att anfalla först, bygga bas sen.
Mitt sista gruskorn i stöveln, och nu är jag kanske petig, är att dina soldater pratar svenska. Inte cool svenska, utan pinsam svenska. Om jag ber någon gå till en plats kan jag få höra ett ”Nästan.” i en överdrivet mörk macho-röst. Värst är dock när jag beordrar att anfalla fienden och varianter av ”Döda alla!” och ”Alla ska dö!” hörs i lurarna. Om alla ska dö, kan det snälla inkludera mig så jag slipper lyssna? Förutom detta är både musik och grafik helt okej, men inte mer än det.
Jag vet inte riktigt var jag landar i Frozenheim. Är det ett dåligt basbyggarspel eller ett dåligt RTS-spel? Oavsett så är det inte bra och faller mig verkligen inte i smaken. Idéen på papper låter rolig, och spelet har både hjärta och själ, men personligen kommer jag vänta till Frozenheim II innan jag gör ett inköp.
Denna recension baseras på PC/Steam versionen.
Frozenheim. Lägsta pris cirka 184 kronor enligt Steam 2022-09-20.
Recensionsex tillhandahållet av Hyperstrange.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.