Vad skulle hända om världarna av Shin Megami Tensei och Fire Emblem möttes? Det är kanske en skum tanke, men denna tanke blev till verklighet 2015 när Nintendo och Altus samarbetade för att skapa spelet Tokyo Mirage Sessions #FE till Wii U. I år har spelet portats till Switch i den definitiva utgåvan Tokyo Mirage Session #FE Encore.
Spelet utspelar sig, som titeln antyder, i Tokyo. Huvudpersonen heter Itsuki Aoi och är från början som vilken japansk tonårig kille som helst, men det ändras snabbt när han blir indragen att jobba på J-popfirman Fortuna Entertainment tillsammans med sina vänner Tsubasa Oribe och Touma Akagi. I början får vi reda på att fem år innan spelet utspelar sig försvann många kända pop-artister, eller “idols” som de kallas i spelet. Bland de försvunna var Tsubasas syster, Ayaha. Tsubasa har sedan dess ett enda mål i livet – att ta efter sin syster och bli en lika stor popstjärna som hon en gång var.
Tsubasa bestämmer sig att göra en audition i Daitama. Utmaningen går inte som hon tänkt, eftersom det visar sig att mannen som håller i eventet är en “Mirage”, en slags utomjording från en annan dimension – ”Idolaspere”. Efter att Itsuki och Tsubasa blir lurade in i den andra världen får de reda på att alla Mirages inte är onda. Här kommer Fire Emblem-aspekten in i bilden. Genom att frita en slags energi kallad “Performa” från onda Mirages utvecklas våra huvudpersoner till så kallade “Mirage Masters” och får goda Mirages som slåss vid deras sida. Dessa är i själva verket karaktärer från Fire Emblem. Itsuki får Chrom från Fire Emblem: Awakening och Tsubasa får Caeda, som debuterade i Fire Emblem: Shadow Dragon and the Blade of Light. Tillsammans kan de uppnå “Carnage Form”, vilket innebär att Mirage och Mirage Master smälter samman till en enhet under en temporär tid. Detta sker endast under spelets många strider.
Spelet utspelas i sex kapitel och varje kapitel är uppdelat i en intermission-del och en mission-del. I intermission-delen kan du utforska Tokyos gator och göra sidouppdrag som bygger banden mellan spelets huvudkaraktärer. Tokyo består huvudsakligen av några komprimerade områden du kan utforska från en världskarta. De två viktigaste är Shibuya och Fortuna Entertainment. I Shibuya kan du köpa utrustning och annat som kan komma till hjälp i strid. Här kan du också ta emot uppdrag från främlingar som säger åt dig att hämta något åt dem. Shibuya är inte särskilt stort. Det består av några få kvarter och två affärer, men det är här en stor del av storyn utspelar sig.
Som jag nämnde tidigare jobbar Itsuki och hans vänner på Fortuna Entertainment, men något jag inte nämnde är vilka deras egentliga ambitioner är. De säger sig vara ett popfirma, men egentligen är det en samlingsplats för växande Mirage Masters. Inuti firmans byggnad finns en hemlig dörr som leder till ett ställe kallat Bloom Palace. Här stöter Itsuki och hans vänner på en mystisk varelse vid namn Tiki, som även är en viktig del av spelets berättelse. I Bloom Palace kan du använda performa du har samlat för att skapa nya vapen, så kallade ”Carnages” och även andra passiva förmågor som ger dig förmåner i strid. Efter att du har klarat vissa sidouppdrag, med särskilda karaktärer, kan du även här låsa upp nya attacker att använda i strid. Här finns även en särskild Idolasphere som du kan använda dig av för att ge dina karaktärer bättre stats. Exklusivt till Switch-versionen kan du här även låsa upp en “ex-story” som fungerar som en extra berättelse vid sidan om själva huvudberättelsen. Under “ex-storyn” kan du låsa upp nya kostymer som inte fanns med i originalutgåvan. Bland dessa finns bland annat en dräkt av Joker från Persona 5 som Itsuki Aoi kan bära. Förutom detta är Switch-versionen och Wii U-versionen i princip identiska, grafiskt sett, men i jämförelse med Wii U-versionen har nysläppet på Switch märkbart bättre laddningstider i och med kraftfullare hårdvara.
Nu har vi kommit fram till spelets huvuddel som gör att det passar in i JRPG-genren, alltså själva stridssystemet. I varje kapitel stöter du på ett problem och det problemet kommer ofta i form av att en person har blivit övertagen av en Mirage. Miragen skapar en portal till en idolaspere. Huvudkaraktärerna går in i för att fria personen från Miragens grepp. Inne i Idolasheren stöter du på miljöer som reflekterar den besattes personlighet.
I varje Idolasphere finns fiender/Mirages som du kan möta för att initiera strid.
Varje strid är turbaserad och bygger på svagheter och styrkor. Varje fiende (och partymedlem) har en svaghet du kan utnyttja för att starta så kallade “sessions”, vilket är en slags kedjeattack där flera fiender/partymedlemmar kan attackera under samma tur. Antalet sessions du kan göra när du attackerar en fiende med dess svaghet beror på vilka “session-skills” du lyckats utrusta dig med. Spelet har även en lista längst upp på skärmen som visar i vilken ordning alla attackerar. Spelet är på så sätt strategiskt och för att vinna en strid krävs det att du utnyttjar sessions och turordningslistan på ett smart sätt.
Spelet är inte för alla. Det krävs en väldigt specifik spelsmak för att för att spelet verkligen ska fånga dig. Personligen tyckte jag om stridssystemet, eftersom det på många sätt liknar mitt favoritsystem när det kommer till turbaserade strider, Octopath Traveler. Spelet är starkt influerat av sitt hemland och är ungefär så typiskt japanskt det kan bli och passar därför troligen inte den stora massan, men om du gillar animerade J-popkonserter och JRPGs är det kanske värt att kolla närmare på.
Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen.
Tokyo Mirage Sessions #FE Encore. Lägsta pris 564 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-01-31.
Recensionsex tillhandahållet av Atlus (Bergsala).
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.