Vi måste rädda vår ö, men vad ska vi prioritera först i kampen på att återupprätta vår paradis-ö? Med slit värdigt en fattig bonddräng slår vi vårt hö och slåss mot monster.
När jag blev tilldelad Coral Island så blev jag glad. Jag älskar mysiga spel efter alla år med spel såsom Quake, Duke Nukem och GTA. Ju mer action, blod och skjuta desto roligare hade jag. Jag blev extra glad då jag redan hade 35 timmar i detta spel och gärna ville dela med mig av min upplevelse, på gott och ont. Dock så svämmas ju marknaden över av denna typ av spel för stunden, till exempel My Time At Sandrock och Moonstone Island, men hur håller sig detta gentemot konkurrensen?
Vi börjar med att anlända på en ö där vi har en fallfärdig gård som vi ska restaurera. Det vill säga som alla andra liknande spel på marknaden. Vi får hjälp av bybor att rusta upp gården till en acceptabel levnadsstandard och får i uppdrag att gå ut i byn och hälsa på de övriga byborna. Snart uppdagas dock en hel del problem. Ett oljebolag tänker ta över den ö i området som är minst populär, det är fullt med sopor på havets botten, öns jättar som bara vi kan se är försvunna, öns gudinna är försvunnen och gruvan är full med monster. Dessutom lurar än fler hemligheter under havsytan.
Och detta är bara början. Att ett oljebolag tänker ta över den minst populära ön är såklart ett jättehot och jag undrar hur myndigheterna tänker, men stora oljebolag brukar få som de vill. Ön vår gård är belägen på börjar med rank F och vi ligger längst ned på skalan av alla öar vilket innebär att snart blir vår vackra ö en oljeindustri. Tidigare låg ön högre upp på listan över öarnas popularitet, dock påverkar ett oljeutsläpp på våra stränder detta negativt. Någon har dessutom tömt museet på utställningsföremål! Dock så är det lätt hänt att glömma bort att rädda ön och fokusera på sin egen utveckling.
Vad ska vi då göra? Vi kommer att städa havet på skräp, gräva ned oss i gruvan, leta museiföremål och försöka lista ut hur vi kan hjälpa gudinnan och jättarna. Det är såklart inte det enda vi gör i spelet, vi kommer ju såklart också att odla grödor, bygga ut vår gård med de ritningar vi finner under spelets gång. Det kan vara en masugn för att smälta metaller så att vi därefter kan uppgradera vår yxa så att vi kan hugga nya trädtyper eller kanske ett automatiserat bevattningssystem. Själva byggandet är tämligen grundläggande, samla resurserna och klicka i en meny för att sedan placera ut detta på vår gård. På sikt kan vi ha djur och husdjur likväl (korna och lamorna är sanslöst gulliga), Under tiden så stöter vi på en del småuppdrag som byborna har. Dessa rör sig huvudsakligen om ”sälj x antal av y, hämta x”, ”tillverka y och ge till min fru vars födelsedag jag glömt bort”.
Något som jag lätt glömmer bort även i detta spel var att vårda relationer till byborna och djur i staden. Ge blommor på födelsedagar, prata med dem och utföra deras små uppdrag. På sikt kan vi gå på träffar för att till slut gifta oss. Vi är till en början lite promiskuösa och kan dejta allt och alla fram tills vi gifter oss med någon lycklig person (eller jag lyckades inte men står att det går). Rykten säger att hur vi sköter våra romanser påverkar spelet i liten utsträckning. Hur det visar sig har jag ingen aning om eftersom jag bara har spelat på mitt sätt. Kön spelar ingen roll här på Coral Island, inte ens när det kommer till att skaffa avkommor.
Ön i sig själv är enligt mig lagom stor, det tar någon minut eller två från ena ändan till den andra, det finns variationer på områdena och detaljer som ger ett bra helhetsintryck.
Även om dialogerna är bra så blir spelet en aning repetitivt efter ett tag. Hämta det här, hugg rent här, samla resurser för att göra det här. Vad som dock hjälper till är att mycket sker parallellt vilket innebär att vi kan växla mellan att en dag hämta saker, en dag fokusera på vår gård, en dag gå ned i gruvan eller tillbringa en dag under ytan. Med jämna mellanrum är det även evenemang som till exempel en husdjursdag eller att plantera träd på ett skövlat område som bryter det monotona. Själv är jag periodare. 10 dagar gruva för att upptäcka att det är en ny årstid och alla mina grödor som jag glömt bort att skörda har vissnat. Detta är ju dock vad denna genre handlar om, berättelse och uppdrag är en hjälp för att ta ut en riktning i spelandet. Vid slutet av varje dag går vi och lägger oss för att få en sammanställning på hur det har gått under dagen. Huvudsakligen monetär avstämning, som att slå ut kassan på slutet av arbetsdagen.
Grafiken är inte något som pressar de nya konsolerna till max men den är fin och ger en bra mysig stämning. Ofta har jag inte så mycket kommentarer på ljud, bra eller dåligt. Här är dock något jag inte känt så ofta, avsaknad av ljud. Med det menar jag inte att det inte finns ljud utan det saknas ibland ljudeffekter. Till exempel när du slår på ett monster så var det tyst, eller när du bryter malm så är det också tyst. Eller var får jag säga, för några av dem dök upp i en patch för ett tag sedan så det verkar som att utvecklarna jobbar på det för fullt. Kontrollen är standard och inget jag stör mig på överhuvudtaget. Det känns hemtamt.
Något som hände var att efter en uppdatering så började spelet krascha. Inte ofta, men med jämna mellanrum. Som tur är så automatsparar spelet vid slutet av varje dag så blir enbart en dag som får spelas om. Dock kan det ändå vara frustrerande. Misstänker det snart kommer en ny uppdatering dock.
Om vi tjuvläser lite på internet så finns det dom som tagit sig igenom huvudstoryn på 40 timmar, men även de som spelat 150-200 timmar och fortfarande har saker kvar att göra. Vapen som kan uppgraderas, ritningar att fixa, hus att dekoreras och några färdighets-bonusar att låsa upp. Så det är mycket spel för pengarna. Personligen är jag någonstans mitt emellan och kommer fortsätta spela ett bra tag till. Det står sig väl i konkurrensen mot spel som My Time At Sandrock, Moonstone Island och Fae Farm i mitt tycke och det ger mig oftast ett stort leende på läpparna. Om du går i tankarna mellan något av dem hade jag rekommenderat Coral Island. Varför? Ingen aning, men det har sugit in mig på något sätt de andra inte lyckades med.
Coral Island är enformigt, långsamt och… och… alldeles underbart!
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Playstation 5 och Xbox Series X|S.
Coral Island. Lägsta pris 319 kronor enligt xbox.com 2023-12-08.
Recensionsex tillhandahållet av Humble Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.