Innehållsförteckning
Att spel ska klassas som en konstform är något som det debatterats mycket om i många år. Särskilt rörande Nomada Studios första spel, Gris, som i mångas ögon betraktas som just ett konstverk i spelform. Jag kan inte annat än att hålla med. Nu har Nomada Studios andra spel kommit, Neva. Det är dags att ge dig ut på ett äventyr fyllt av vänskap, fara, hjärtesorg och hopp!
En vacker resa genom en dyster värld
Precis som Gris är Neva ett spel helt utan dialog, men trots det tycker jag att spelet har ett tydligt narrativ som berörde mig. Du spelar som en flicka vid namn Alba som möter en vargunge vid namn Neva (det får du reda på då flickan ropar på vargens namn när hon vill locka till sig den). Alba verkar vara ensam överlevande i en döende värld fylld av vrickade monster som påminner mig om No Face i Spirited Away. Målet i spelet är att överleva de fyra årstiderna (sommar, höst, vinter och vår), samtidigt som du och Neva reser runt till olika områden i hopp om att rädda världen från korruption.
Neva är i mångt och mycket ett spel som reflekterar ett allvarligt samhällsproblem, nämligen miljöförstörelse och dess konsekvenser. Det är även ett spel som visar att om vi samarbetar finns det i ljus i slutet av tunneln. Den fåordiga berättelsen i Neva var något som verkligen berörde mig. Ett bra konstverk kan sägas vara ett som lever upp till devisen “en bild talar mer än tusen ord”. Det lyckas Neva med galant. Trots att Neva är ett spel utan dialog sker det karaktärsutveckling under spelets gång. Vi får se hur Neva växer upp från en valp till en fullvuxen varg och hur Nevas förmågor utvecklas i takt med det. Det är lätt att förstå sig på denna karaktärsutveckling eftersom det både yttras visuellt och rent spelmekaniskt. Utan att gå in för mycket på detaljer angående detta för att undvika spoilers tycker jag det är riktigt välgjort på ett sätt bara spel kan göra i sitt berättande.
Spelmekaniskt är Neva i grund och botten en 2D-plattformare med pusselelement där du tar dig igenom varierade miljöer tillsammans med din varg. För att ge ett exempel på ett kreativt pussel är under vintern när du ska använda din skugga i isen för att hitta plattformar som skapas ur din reflektion eller när du ska använda portaler i en specifik ordning för att nå en viss plats under hösten. Jag ska inte gå in på pusslen mer än så, men jag vill ändå trycka på att de är kreativa och varierande. De flesta kanske inte kräver stor tankeverksamhet för att klura ut, men de är ändå tillfredsställande att lösa.
I Neva finns det två svårighetsgrader att välja mellan, ”Äventyr” och Berättelse”. I ”Äventyr” tar du skada från fiender och i ”Berättelse” är du odödlig och vissa pussel är lättare att lösa. Jag körde igenom hela spelet på ”Äventyr” och tyckte det var relativt enkelt, men jag uppskattar att de valt att lägga till ett till läge för att fler ska kunna ta del av spelupplevelsen.
Engarde!
Något som gör Neva unikt gentemot Gris är dock att spelet innehåller strider. Tidigt i spelet får Alba ett svärd som hon kan använda för att slåss mot ondingar. Denna stridsmekanik är inte speciellt komplicerad. Du svingar med ditt svärd och det är i princip allt du kan göra. Det finns inga hemliga förmågor att låsa upp under spelets gång utan striderna är mest till för att ge variation till gameplay. Du kan rulla undan fiendeattacker och slå med svärdet.
Längre in i spelet låser du även upp förmågan att skicka Neva mot en fiende för att sätta fast den så att du kan få in några extraslag. Striderna kanske inte är de mest utvecklade som sagt, men jag tyckte ändå om att de finns. Det fick spelet att kännas unikt gentemot andra liknande “artsy”-spel, vilket jag uppskattar.
Jag nämnde tidigare att spelet är som ett konstverk, och det är det verkligen sett till det grafiska. Spelet har en otroligt vacker och handmålad stil som ger liv till spelets miljöer. Dessutom bidrar den stämningsfulla musiken med klassiska inslag av blås och piano till stämningen. Dessa aspekter bidrar till en väldigt mysig och känslosam upplevelse. Jag spelade igenom spelet på Steam Deck eftersom det stod som verifierat, och jag upplevde inga konstigheter där, allt flöt på riktigt bra.
En upplevelse för stunden
Längden på spelet är dock något jag behöver poängtera innan du springer och klickar köp omedelbums. Det är ett riktigt kort spel som du lätt kör igenom på en till två sittningar. (För mig tog det strax under fem timmar). Det finns heller inte särskilt mycket hemligheter att finna i miljöerna. Det enda som finns är blommor som du kan interagera med och det enda dessa gör är att ge dig en siffra i menyn. Dessutom finns de flesta rakt framför näsan på dig så det blir inte särskilt mycket extra speltid om du skulle jaga efter alla. Enligt Nintendo eShop kostar spelet runt cirka 240 kronor, vilket jag tycker är ett överkomligt pris för den spelupplevelse du får ta del av, men jag kan förstå om vissa skulle ha reservationer på grund av den kortare längden.
Sammanfattningsvis är Neva ett mycket välgjort “konstspel” som jag skulle rekommendera för dig som vill ha en kort och koncis upplevelse. Om du är ett fan av Nomada Studios tidigare spel, Gris, eller andra liknande spel, som Journey är det verkligen att rekommendera!
Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet finns även till Playstation 45, Xbox Series X|S och Nintendo Switch.
Neva. Lägsta pris ca 240 kr enligt Nintendo eShop 2024-10-14.
Recensionsex tillhandahållet av Devolver Digital.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.