Det är svårt att förneka vilken storslagen framgång Life is Strange hade. Har utvecklarna DONTNOD Entertainment lyckats med att skapa en efterföljare som kan sätta lika stort intryck på spelaren? Life is Strange 2 – Episode 1: Roads är början på en ny berättelse, men med ett första avsnitt som håller ett litet annorlunda tempo.
A band of wolf brothers..
Life is Strange 2 känns familjärt i början; de första minuterna i spelet får en att tro att det kanske kommer vara ännu en säsong med stereotypa tonåringar. Detta förändras hastigt och man inser snabbt att utvecklarna tagit en annan vändning när det gäller tempo, omgivning och berättelse. Istället för ett gymnasieliv så får vi följa bröderna Sean och Daniel Diaz som tvingas fly på resande fot ut från Seattle och ner genom Oregons skogar. Avsnittet, som har titeln Roads, tar oss på ett äventyr längs skog och väg. Det känns ensammare, lite likt TellTales the Walking Dead, men även mer intimt. Det stora fokuset är på de två vargbröderna, som de kallar sig själva, och dess relation. Life is Strange 2 är således en helt ny berättelse med nya karaktärer och andra omgivningar. Det finns små referenser till första spelet, men utöver detta så är Life is Strange 2 just nu helt oberoende Life is Strange. Detta kanske förändras med tidens gång men det återstår att se.
Eftergångaren är likt sin föregångare i gameplay, sans krafter för närvarande. I typisk tredjeperson och äventyrsanda, likt de flesta peka-och-klicka spel, så styr man Sean genom att undersöka och interagera med människor och föremål. Eftersom fokuset ligger mest på bandet mellan Sean och Daniel så förs de flesta konversationer mellan dem. Spelaren får via Sean försöka styrka bandet med sin lillebror, samtidigt som man tacklar konsekvenserna som uppstår när Daniel bevittnar sin storebrors olika handlingar. Man träffar även på andra karaktärer genom tidens gång, vissa mindre hjälpsamma än andra. De val man gör i avsnittet verkar komma att ha betydelse i framtiden, ett par enstaka val kommer redan ha betydelse under själva avsnittets gång.
Mindre krafter..
Även olikt det första spelet så introduceras spelaren inte till användbara krafter. I första spelet kunde man använda Max krafter redan från början men i Life is Strange 2 verkar Daniels krafter vara i etableringsstadiet och spelet låter en få bevittna dem växa fram gradvis, dock utan någon möjlighet för spelaren att använda dem till sitt förfogande. Daniels kraft är även olik Max, då de inte är att böja tid och rum utan något helt annat. Hur mycket krafterna kommer vara i fokus antar jag att vi får se utvecklas vidare i de senare avsnitten och jag ser fram emot att se vad utvecklarna har i åtanke. Jag fick en lite Stranger Things-känsla över det hela, vilket får mig att sukta efter mer. Jag uppskattar dock att utvecklarnas val av att låta kraften vara en mindre biroll genom att successivt introducera den.
.. men ändå kraftfullare.
Att vara på rymmen är inte guld och gröna skogar, men även innan spelet drar igång får vi en liten hint om ett underliggande ämne som kommer att vara en röd tråd genom avsnittet; rasism. Bröderna Diaz är amerikaner med mexikanskt ursprung och detta är något de hela tiden blir påminda om utav människor de bemöter under avsnittets gång. Roads utspelar sig nämligen under hösten av 2016 runt Halloween, vilket var även under USAs valtider. Den systematiska rasismen och dess problematik är tydligt synlig genom avsnittets gång. Några av de mest kraftfulla och obehagliga händelserna i spelet uppstår när karaktärerna konfronteras med påtaglig rasism. Life is Strange 2, likt sin föregångare, lyckas med att både beröra och uppröra under ca 3-4 timmar i avsnittet Roads. Än en gång visar de upp att vi lever i en värld där, som en person man bemöter i Roads uttrycker, ”allt är politiskt”.
En polerad macka..
Life is Strange 2 är grafiskt sett ett upplyft från sin föregångare. Det har ingen slående grafik, men det känns ändå mer polerat denna gång. Omgivningen är mer detaljrik och modellernas animationer är bättre. Man får en känsla av ensamhet när Sean vandrar med Daniel genom skogen. Brödernas samspel beror mycket på vad som finns omkring i deras omgivning. Det finns möjligheter att uppmuntra Daniel genom att t.ex. lära honom ”kasta macka” när man är nära en flod. Jag uppskattar verkligen hur utvecklarna har lekt med de olika möjligheterna att använda brödernas omgivning; det gör att det segaste segmentet i avsnittet inte känns för outhärdligt innan avsnittet trappar upp sitt tempo igen. Det är lite som att lära sig kasta macka: det går segt i början men plötsligt hittar spelet den perfekta stenen att studsa på vattnet. I det perfekta ögonblicket.
Eftersom det är en helt ny berättelse i Life is Strange 2 så förekommer inte de gamla karaktärerna från det föregående spelet. Det är nya röstskådespelare, som gör ett gediget jobb, speciellt för Sean och Daniel. Den akustiska gitarren är fortfarande närvarande och i överlag så är musiken i spelet fortfarande lika stämningsrik. Sean tycker även om att rita och hans skissbok är alltid intressant att gå genom eftersom hans skisser efterspeglar hans erfarenheter under äventyrets gång. Det finns även moment i spelet som låter honom sätta sig ner och skissa vissa ögonblick samtidigt som man får en monolog. Life is Strange 2 lyckas gång på gång på kreativa sätt fängsla spelaren. Speciellt när det vill ge en inblick Seans tankar eller bandet mellan de två bröderna. Både grafik, röstskådespeleri och musiken lyckas framställa väldigt stämningsfulla men melankoliskt vackra moments.
Om du tycker om allt vad Life is Strange innebär så kommer du nog uppskatta Life is Strange 2, även om första avsnittet är olikt i både tempo och berättelse. Jag tror att detta är en berättelse som kommer vara värd att uppleva och jag ser fram emot de äventyr som de kommande avsnitten har att erbjuda.
Denna recension baseras på PC versionen.
Life is Strange 2 – Episode 1: Roads. Lägsta pris 315 kronor enligt Prisjakt.nu 2018-10-20
Recensionsex tillhandahållet av Koch Media.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.