Det har gått nästan fyra år sedan jag försökte dölja ett mord i Overboard! och nu ska jag försöka se till att jag inte sparkas ut från skolan? Känns lite som ett steg neråt i hur allvarligt det är, men kan det finnas mer gömt här?
Året är 1922 och det är terminsavslutning på flickskolan Miss Mulligatawney’s School for Promising Girls men något fruktansvärt har hänt. Det fantastiska fönstret som sägs ha gjort en nunna gravid har förstörts! Vem kan ligga bakom detta? Ja, just det, det har även skett ett misstänkt mordförsök, men vem har gjort sönder fönstret? Fingrarna pekar snabbt på Verity Amersham och hon behöver lista ut hur hon får dem att peka åt andra håll, och det snabbt.
Okej, det blir mer fokus på mordförsöket när det väl uppdagas, men till en början ligger fokuset på att fönstret har gått sönder. Verity har bara några timmar på sig att se oskyldig ut och lägga skulden på någon annan. Ju mer jag spelar, desto mer upptäcker jag att hon inte är riktigt lika oskyldig som jag till en början kunde tro. Men det är ändå upp till mig att försöka få henne att verka oskyldig genom att leta upp ledtrådar på skolan. Jag vet redan från start att det kommer ta mig ett flertal spelomgångar med mycket pekande och klickande innan jag lyckas med en perfekt spelomgång.
Varje spelomgång börjar likadant, Verity är i biblioteket tillsammans med sin skolkamrat Louisa som, av någon anledning, slår sönder fönstret och ramlar ut. Eller, det råder lite delade meningar om hon ramlar, hoppar eller blir knuffad ut ur fönstret. Oavsett vilket måste jag som Verity försöka att få bort skulden från mig, men det finns flera på skolan som vill driva ut mig av olika anledningar, vilket gör det hela betydligt svårare. I varje scen får jag tillgång till olika val att göra, det kan vara att prata med andra karaktärer, interagera med något i närheten eller lämna området. Jag behöver alltså hitta rätt strategi för att gå igenom hela skolområdet vid rätt tidpunkter och välja rätt dialogval när jag pratar med de olika karaktärerna på skolan. Det kan vara en bra idé att ha lite anteckningar vid sidan, för det är en hel del att hålla koll på.
Den första spelomgången kändes som om spelet bara var ute efter att kasta ut mig från skolan, även om det inte fanns några, enligt mig, egentliga skäl för det. Men det uppdagas i framtida spelomgångar att det är mer som händer i bakgrunden än vad jag först trodde. Varför vill rektorn så gärna kasta ut Verity? Eller vad är Fifis problem med Verity? Spelet är tydlig med att visa vilka karaktärer som är mer antagonister och vilka som är med samarbetsvilliga, vilket jag uppskattar. Det är dock inte alltid tydligt vad dialogvalen kommer leda till i det långa loppet.
Spelet använder sig av samma funktioner som studions tidigare spel Overboard! där du ska få undan tvivel om att du har mördat din man under en kryssning. En rätt stor skillnad är dock att här i Expelled! finns det även en mätare som visar hur stygg du är. Snäll som jag är försökte jag till en början att klara av spelet genom att vara så snäll som möjligt, gå på mina lektioner och uppföra mig. Det visade sig dock rätt snabbt att det inte är rätt väg att gå, utan för att få reda på allting behöver jag välja mer och mer stygga handlingar. Säga ifrån rektorn, stjäla något, ljuga och så vidare.
Jag tycker om pusselspel, jag är dock inte särskilt bra på dem vilket innebär att jag ofta fastnar och vet inte vad jag ska göra för att ta mig vidare i spelet. Det händer även här, men om jag känner att jag har fastnat är det bara att gå till ett annat rum eller interagera med något annat än vad jag gjorde i den förra spelomgången. Ibland hjälper det inte, men ofta hittar jag något nytt som kan få min nästa spelomgång att gå lite bättre. Det finns dessutom en liten checklista jag kan kolla för att hjälpa mig komma vidare i spelet. En spelomgång varar i ca 30-45 minuter som mest, vilket innebär att det kommer bli repetitivt. Men det betyder också att jag blir lite sugen på en spelomgång till då kan jag vet att jag kan beta av en hyfsat snabbt.
De har valt att fortsätta med samma grafiska stil som i Overboard! vilket jag tycker är ett smart drag, det är en unik stil de har valt som får spelet att sticka ut lite. Den är simpel, ja, men den gör sitt jobb. Det finns egentligen inga röster i spelet, förutom Veritys tankar ibland som får en röst, samt några läten här och där, men inga dialoger. Det blir därför mycket läsande för att hänga med i vad som händer. Det är inte mycket musik som spelas, men när den spelas passar den in bra. Istället har de många ljudeffekter som regn, fotsteg och liknande vilket höjer min inlevelse i spelet, vilket är trevligt.
Jag hade en roligare stund med Expelled! än med dess föregångare Overboard! men jag kan inte riktigt säga varför. En grej kan vara att det finns lite mer att hämta här än i det förra spelet, mer att utforska och annat som låter mig upptäcka nya saker. Men spelet lider av samma problem med att det snabbt kan kännas repetitivt bara efter några spelomgångar, särskilt om en inte lyckas göra några större framsteg. För det är egentligen samma berättelse som du spelar genom om och om igen. Det kan vara kul för vissa, själv känner jag mig rätt färdigt med Verity Amershams berättelse här.