Människan försöker ständigt effektivisera olika arbeten, inte minst i restaurangbranschen. Men vad händer om en robot försöker sig på samma sak?
När jag börjar med kampanjen så får jag gå igenom några enklare uppgifter där spelet egentligen håller mig i handen och visar mig hur spelet fungerar. Jag behöver sätta ut dispensers som tillverkar olika råvaror som behövs till maten. Sedan behöver jag transportband och robotarmar som förflyttar maten till grillar, fritöser eller assemblers som sätter ihop måltiderna. Efter dessa två nivåer står jag sedan helt själv och ska försöka lista ut hur jag bäst bygger dessa snabbmatsrestauranger för att klara de olika målen. Dessa mål varierar från att inte använda för mycket ström, inte använda för många ingredienser, samt att faktiskt tillaga de måltider som beställs av de mänskliga kunderna.
Det är inte hela världen om man inte skulle klara av dem, men om man vill klara av banorna perfekt så lär man få sitta där och effektivisera sina robotkök in i minsta detalj. Jag satt länge på de olika banorna för att försöka lista ut hur de olika recepten skulle tillagas, hur jag skulle ställa alla maskiner för att få plats med dem, samt svor högljutt när det inte gick riktigt som jag ville, saker som tyder på att jag gillar ett spel.
Men den känslan försvann, och det tog inte mycket längre tid. För jag började känna mig mer frustrerad över hur spelet snabbt satte högre krav på mig i kampanjen utan att egentligen locka mig med något mer än att få en utmaning, och jag gillar utmaningar, men jag vill gärna få en belöning när jag klarar dem. Automachef ger mig inga belöningar, utan skickar mig vidare till nästa nivå likt en robot, med nya delar att använda som kan förenkla mina kök, men jag får ingen genomgång om hur jag kan använda dem.
Det finns en maskin som låter mig programmera in mina egna kommandon, vilket låter väldigt intressant. Men jag har hållit på med programmering och jag vet hur svårt det kan vara att få det rätt. Så jag hade ju gärna sett en liten genomgång eftersom man kan använda den väldigt tidigt i spelet. Men utöver de grundläggande mekanikerna, hur man inte överbelastar proppskåpet, hur man hanterar olyckor, samt hur man använder flytande ingredienser finns det inga fler genomgångar. Istället hittar jag nya maskiner jag kan använda, men vet inte riktigt hur jag ska använda dem.
Utöver kampanjen finns det dessutom möjlighet att skapa egna nivåer samt spela andras nivåer, det är en kul grej om man tröttnar på kampanjen. Dock så kan man ju missa hur lite fungerar om man inte är klar där innan, vilket kan leda till stora frågetecken och en del frustration när det dyker upp något man inte har gjort tidigare. Det finns även moddar till spelet, direkt via Steams Workshop så finns det lite att variera sig med, som att servera danska maträtter.
Jag hade roligt med Automachef i början, men jag kände snabbt hur jag bara blev mer frustrerad över de mer komplicerade nivåerna och gick från att vilja klara alla målen som de hade, till att bli nöjd om jag enbart kom igenom nivån så jag kunde börja brottas med nästa. Jag hade nog uppskattat det mer om spelet bara visat att jag hade låst upp en ny maskin när jag blev klar med en nivå, så jag kunde vara intresserad av att använda den vid nästa. Det hade räckt mer än väl för att behålla mitt intresse istället för att smyga in de nya maskinerna bland de andra. Som det ser ut nu, är det här ett kök jag kommer hålla mig borta ifrån.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Automachef. Lägsta pris 129 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-10-28.
Recensionsex tillhandahållet av Team 17.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.