Du är en gullig liten robot som färdas genom rymden och lever ditt gulliga lilla robotliv. Tänk då att en kaxig, högljudd och inte minst otroligt ful utomjording gör att du kraschar och smiter med vitala delar. Vad gör du då? Du ger dig ut på jakt för att ge honom en fet smäll helt enkelt!
Astro Bot är ett platformsäventyr i tredjepersonsvy, där vi tar oss an rollen som Astro Bot. Han är en liten robot som ger ifrån sig gulliga läten. När vi träffar honom färdas han i sitt rymdskepp format som en Playstation 5 tillsammans med sina små gulliga robotkompisar. Tyvärr dyker en fruktansvärt ful och högljudd rymdvarelse upp på sin svävande simring. Han ger ifrån sig några störiga nonensljud och är allmänt irriterande. Som om inte det vore nog har den gröna skitstöveln fräckheten att plundra vårt skepp på vitala delar, för att sedan sticka iväg och vi får se hur huvudkaraktären störtar med rymdskeppet på en öde planet. När vår hjälte har samlat sig beslutar han sig för att ge sig ut på jakt. Dels efter de förlorade komponenterna till rymdskeppet, dels för att hitta de kamrater som har hamnat gud vet vart och till sist men inte nog: Ge den flygande gröna idioten en stor fet smäll på käften!
När spelet sedan startar på riktigt inser vi att planeten vi precis störtade på fungerar som vår hembas. Det är här vi kommer montera de sex förlorade komponenterna. Vi kommer även ha möjlighet att längre fram i spelet, ge Astro Bot lite nyare kläder om vi skulle tröttna på hans vanliga utseende. Det är även här alla våra robotkompisar kommer samlas när vi väl räddat dem. För att komma till spelets slutmål, måste vi besöka fem stycken galaxer. Hur flyger vi utan ett helt rymdskepp då? Vår hjälte har givetvis en mindre farkost formad som en handkontroll till en Playstation 5!
Hursomhelst, med denna farkost flyger du ut i rymden, där du kan se vart alla galaxer är. Varje galax består av ett antal områden som du måste dyka in i och göra plattformsäventyr-saker, såsom att hoppa på plattformar och slå illasinnade varelser innan den slår dig. Förutom fiender finns det även ett antal av dina små robotkompisar som du måste rädda. Här gäller det att vara uppmärksam på omgivningen, för vissa av dina kamrater är väldigt väl undangömda, du behöver därför vara beredd på att avvika från den väg som spelet visar att du ska gå. Jag själv uppskattade detta mycket. Det blev som pussel att lösa och spelet fick mig väldigt ofta att känna mig smart och duktig som hittade dem.
Måste vi verkligen rädda allihopa? Nej du behöver inte rädda varenda liten krabat, men du måste faktiskt rädda ett gäng av dem om du vill klara spelet. Innan du är färdig med galaxen du befinner dig i, måste du besegra en boss. Bossarnas områden är dock låsta fram tills du uppnått rätt räddade antal robotar. Summan varierar från galax till galax, men summan kommer bara bli högre och högre således rekommenderar jag att hitta så många du bara kan. Majoriteten av de små robotkompisarna är vita och generiska till utseendet. Men det finns faktiskt några med unikt utseende, dessa utseenden är referenser till andra Playstation titlar gamla som nya, Crash Bandicoot, Bloodborne, och God of War är bara några exempel på titlar vars karaktärer fått ett gulligt robot-utseende. Jag älskade detta mer än jag borde, främst älskar jag den kärleksfulla glimten i ögat som finns i dessa referenser. Dessutom fungerade detta som en del av motivationen till att leta rätt på dem, eftersom att jag ville se vilka titlar som det skulle refereras till på den aktuella banan och ifall jag skulle förstå dem.
Om det skulle vara så att du inte är en fena på att utforska banorna och inser att du måste leta rätt på fler för att kunna låsa upp vägen framåt behöver du inte börja gråta och kasta från dig handkontrollen i affekt. Du kan återbesöka alla banor hur mycket du vill. Vid återbesöken kan du köpa en fågelkompanjon för 200 av de mynten som du kommer samla på dig vare sig du vill eller inte (mynten finns överallt på banorna och du behöver därför inte anstränga dig särskilt mycket för att få tag i dem). Denna fågel kommer att likt en metalldetektor pipa i snabbare intervaller när du närmar dig dina kamrater samt flyga åt den riktningen som du bör gå. Den kommer pipa för andra hemligheter också, men om du vill veta vad detta är för hemligheter, får du spela spelet själv!
Målet på varje bana är egentligen att ta dig från punkt A till punkt B. Detta gör du genom att springa, hoppa på plattformar och slå fiender som är i vägen för dig. Allt detta kommer med tiden bli allt klurigare och mer utmanande. Jag blev ärligt talat förvånad över hur utmanande spelet blev bitvis. Jag hade fördomsfullt tänkt att jag hade med ett simpelt barnspel att göra, men fick framförallt äta upp detta i spelets senare skede, då det faktiskt krävdes ett fokus för att lyckas ta sig vidare. Nu ska ni inte bli rädda för att det kommer vara brutalt och oförlåtande. Nej då. Spelet kommer öka svårigheten succesivt och kommer bara använda sig av de medel som du redan fått stifta bekantskap med. Du kommer på vissa banor få lite tillfällig extrautrustning för just det området du befinner dig i. Alltifrån långa aparmar som hjälper dig vid mer avancerad klättring samt kasta vissa objekt, ett slags jetpack som ger dig en bosst när fart eller behov av att kunna hoppa längre krävs, samt en metallkostym som gör att du kan förvandla dig till en metallboll.
Allt detta känns alltid väldigt lekfullt och underhållande. Det ger väldigt trevlig variation till spelet och är en stor anledning till att underhållningen i spelet är så pass hög att det är svårt att stänga av. Lekfullhet och spelglädje verkar ha varit de ledorden som utvecklarna har jobbat efter. Allt från slapstick och referenshumorn i de ordlösa mellansekvenserna till hur spelmekaniken kryddas med extra inslag gör det väldigt roligt! Visst kan spelet vara tufft ibland, men det känns aldrig orättvist. Det handlar om att vi som spelare ska använda oss av det vi redan fått lära oss och applicera det på de utmaningar som kastas mot oss. Det är med andra ord precis så utmaningar i spel ska vara designade. Detta når sin kulmen i striderna med bossarna. Dessa strider kan ses lite som läxförhör, för att säkerställa att du har sugit in allt ordentligt. Återigen är det bitvis ganska tufft, men det känns aldrig orättvist och det upplevs alltid som att det är görbart att besegra dem.
Det som hade kunnat förstöra detta, skulle vara kontrollerna i spelet. Som tur är det på det stora hela inget problem med dem alls. Det är ingen irriterande fördröjning mellan knapptryck och handling och kontrollschemat är utformat på ett sätt så att det känns väldigt naturligt och för med sig att jag inte behöver fundera över vilka knappar som jag trycker på. De enda tillfällen som jag har ett problem med kontrollerna, är tillfällena då vi ska använda Move-funktionen. Till en början var jag skeptisk för att sedan fascineras över att de fungerade bra, till att sedan återgå till att vara skeptisk igen. Vad detta innebär är att du inte ska trycka på några knappar, utan du ska sitta och vrida på kontrollen som om den vore en ratt. Antingen för att styra en farkost, eller rikta en kanon. Det finns fler exempel när funktionen används, men vad de har gemensamt är att jag inte hade haft något emot om de hade skippats helt. Återigen är det ingen katastrof, men det är helt klart det jag tycker sämst om i spelet.
För att verkligen understryka spelglädjen, behöver du inte sitta genom några tråkiga laddningsscener. Spelet är designat på så sätt att allting känns som att det går sömlöst mellan olika världar och dylikt. Det var ju förvisso något som Sony slog på stora trumman för när Playstation 5 släpptes och Astro Bot tar verkligen tillvara på detta!
Spelets grafik är väldigt färgglad och verkligen vacker. Ibland stannade jag upp och bara skådade vyerna. Miljöerna har även dem en god variation och vi kommer att befinna oss i många olika typer av miljöer. Risken att bli utled på miljöerna är således väldigt låg. Ljudbilden gör även sitt för den glädjefulla upplevelsen. Både genom ljudeffekterna och alla robotars gulliga läten. Spelet har även ett charmigt soundtrack med olika typer av låtar beroende på vilken miljö du befinner dig i, däribland originallåtar som bjuder på lite extra humor för den som är uppmärksam på texterna.
Astro Bot är definitivt en av årets absoluta höjdpunkter för mig! Det var längesedan jag spelade ett spel var fyllt av så mycket spelglädje. Allting i spelet är egentligen skapat för att påminna oss spelare om att det faktiskt är riktigt jäkla kul med spel. Men det bjuder också på riktigt väldesignad spelmekanik som både är varierad och är en stor orsak till underhållningsfaktorn. Oavsett hur gammal du är, vilken typ av spel du gillar och hur mycket du spelar, är detta utan tvekan ett spel som du kommer ha mycket glädje av.
Denna recension baseras på Playstation 5 versionen.
Astro Bot. Lägsta pris 769 kronor enligt Playstation 2024-09-05.
Recensionsex tillhandahållet av Sony PlayStation.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
i samarbete med PriceRunner