Hem RecensionerSpelrecensioner Necronator: Dead Wrong

Necronator: Dead Wrong

av Martin "Fyghar" Johansson

När jag gjorde förhandstitten på Necronator: Dead Wrong tidigare i år var jag inte särskilt imponerad. Så det ska bli intressant att se vad jag tycker nu när spelet har släppts på riktigt.


Storyn i Necronator: Dead Wrong är att du ska bli nästa mörka herre, tänk Sauron, över denna världen. För att lyckas med detta så måste du först slå ut alla riken som kan tänkas att vilja stoppa dig, och det är ett gäng. Det är inte mycket mer med själva storyn, utan man får spela om kampanjen när man förlorar, med nya hjälpmedel till ens förfogande. Det är lite kul att varje spelomgång är annorlunda mot den förra, man får nämligen nya kort, andra event och andra reliker vilket resulterar i att varje spelomgång är unik. Jag tycker storyn är rätt kul, den tar inte sig själv på för stort allvar utan det är mycket skämt och humor i stort sett hela tiden, vilket fungerar rätt bra i ett sånt här spel.

Så det var storyn, och spelet i sig är inte mycket svårare att spela. Man kommer till en nivå där målet kan vara att besegra sin motståndare eller att försöka överleva en viss tid. För att klara sig så får man kort att spela ut som kostar en viss mängd mana beroende på vad det är för kort, och man har en manamätare som fylls på under tiden man spelar. Det gäller att planera vad och när man ska spela sina kort för att vinna, för korten kan vara spells, troops eller utilities som gör mina trupper bättre på olika sätt. Det är enkelt att komma in i, men för att faktiskt vinna så gäller det att planera en hel del, för motståndarna kan ha reliker som direkt saboterar för dig. Jag blev riktigt frustrerad över att alla mina motståndare hade en relik som hindrade mig från att spela kort när jag använde mina spells, för jag fick fem skelett varje gång jag använde en spell. Det var en stor del av min armé!

Reliker är för övrigt magiska objekt som permanent ger olika förmåner, vissa är bara bra medan andra så får man offra något för att kunna använda dem. På det stora hela så gillar jag hur det här spelet fungerar. Jag som småbarnsförälder har ofta ungefär samma nivå av uppmärksamhet som min dotter, så att jag snabbt kan sätta mig in och lära mig ett sånt här spel är bara positivt i min bok.

Jag gillar hur grafiken ser ut när jag spelar, det är en mix av pixelgrafik som utspelas på en bana man kan snurra runt på. Det är praktiskt att kunna snurra runt så man kan se alla de olika vägarna som både mina och fiendens trupper kan ta. Jag har mer än en gång missat en väg vilket kan ha slutat i att jag förlorade, så det är skönt att spelet låter mig kolla över hela banan om jag så önskar. Jag är dock inte lika förtjust i hur själva karaktärerna ser ut, men det är mer en smaksak än faktisk kritik.

Ljuddesignen är inget särskilt. Musiken känns passande i så väl menyer som i strider, men den sticker inte ut på något sätt, utan den är bara där. Samma sak med ljudeffekterna, de låter bra men jag tycker nog att de är rätt högljudda, fick dra ner på ljudet en hel del för att kunna höra musiken ordentligt.

På det stora hela tycker jag att Necronator är ett kul spel med en hel del möjligheter att spela om för nya erfarenheter. Det finns flera valbara karaktärer som har sina egna kortlekar och gimmicks. Spelet är dessutom rätt billigt, men trots detta så finns det en risk för att man kan tröttna på konceptet. Men vem vet vad de planerar i framtiden, och för stunden så tänker jag fokusera på att bli en större Lord of Darkness än vad Sauron var.


Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.

Necronator: Dead Wrong. Lägsta pris €16,99 enligt Steam 2020-08-04.

Recensionsex tillhandahållet av Dead Good.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar