Ta dig an en hinderbana på liv och död i Avgrundens tempel i ett ”massivt asynkront flerspelar”-spel där du kan se hur tidigare spelare mött sitt öde i jakt på heliga reliker.
Fångad i Avgrunden, omringad av tunga stenväggar klädda av murgröna och inristningar, får du kontakt med Altec, avgrundens gud. Ditt uppdrag är att hitta kraftfulla reliker så att Altec kan använda sig av dessa krafter för att befria er från detta fängelse. Försök att ta dig igenom olika tempel fyllda med faror och ibland till och med hemsökta av upptäckare som kom före dig och tvingas återuppleva sitt sista äventyr i evighet eller tills dess att någon lyckas nå reliken. I första nivån utmanas man enbart av lömska fällor, nästa nivå vaknar en väktare, som sedan växer sig starkare för varje avklarad nivå. I spelande stund finns det tre väktare: The Eye of Agony som skjuter laser, Devouring Rage som jagar dig och The Masked Defiler som kastar gasbomber. Min personliga favorit är den sistnämnda, det är där jag haft störst framgång.
Eftersom du bland annat blir jagad får du springa en del. Men du kan också huka dig. Just huk-tangenten kommer väl till pass vid fall från hög höjd då den aktiverar en rullande mjuklandning. Dessutom kan man glida genom att springa och huka sig samtidigt. Detta var något jag hade lite svårt med eftersom jag använder lillfingret till just de tangenterna när jag spelar, men av en slump sänkte jag händerna så att med ett liggande lillfinger kunde använda båda knapparna samtidigt, annars kan man alltid anpassa kontrollerna. Utöver dessa kontroller kan man dessutom använda en piska. Med en snabb snärt kan man exempelvis öppna skattkistor eller påverka fällorna och spelet låter dig dessutom använda piskan som en gripklo vid klättring.
Jag har sett tillräckligt med skattjägarfilmer, där upptäckare träder in i tempel fulla av fällor, för att veta att om det verkar för lätt för att vara sant, då är det nog det. Om det är för tyst, så är det för att döden antagligen lurar runt hörnet. Därför har det droppande ekot, vattenfallens forsande och fällornas varnande aktiveringsljud en tröstande effekt. Även ljudet av min snärtande piska erbjuder en känsla av trygghet då den räddat mitt liv både en och två gånger.
Första försöket var jag observant och förväntade mig fällor över allt. Det gick dock fort att lära sig kännetecknen för fara, de är tydligt markerade med olika färgtoner. Problemet var att när jag försökt ett par gånger gick jag in i slarvigt auto-mode. Min hjärna skriker “tänk dig för nu” medan mina fingrar struntade i varningarna och gick på vana. Detta resulterade i fler misslyckanden än framgångar. Oftast var det dock inte fällorna utan någon av templets väktare som blev mitt fall.
Skattkistorna man hittar kan innehålla nycklar som låser upp alternativa vägar mot djupare grottor för den som vill ha mer av en utmaning. Kistorna innehåller även valuta som kan användas för att öppna upp genvägar eller köpa välsignelser vid helgedomar placerade i slutet och början av ett tempels nivåer. Dessa välsignelser är bara aktuella på just den banan de köps eftersom om du misslyckas blir ditt spöke fast där och allt byte du samlat på dig förblir där tills dess att en annan spelare klarar banan, först då får du tillgång till det och dit spöke släpps fritt. Det finns då möjlighet att länka just det templet till en vän så att denne får möjligheten att försöka klara templet och släppa fria alla gastar som fångats. Fördelen med att andra har försökt innan dig är att du kan se hur de gjorde och följa deras väg alternativt undvika att begå samma misstag.
Jag gillar konceptet med att kunna ta lärdom av tidigare spelares försök, även om de flesta var mycket snabbare än jag då jag tog tid på mig att utforska. Det är definitivt ett spel som skulle kunna spelas i evigheter då du aldrig spelar exakt samma bana igen, att sen vara beroende av att någon annan ska klara av den för att du ska kunna få tillgång till ditt insamlade byte gör att du fortsätter spela i hopp om att din andra släppts fri. Jag hade velat kunna välja vilken väktare jag skulle ta mig an till exempel genom att erbjudas alternativa vägar mot reliken.
Jag är inte kräsen när det kommer till indiespel då jag imponeras av att de utvecklarna verkligen tagit sig tid att utföra en dröm. Därför har jag egentligen inget mer att påpeka om hur spelet kan utvecklas tills det att det släpps fullt ut. Att detta dessutom är Early Access var inget jag egentligen reflekterade över, mer än att vissa funktioner var tillfälligt inaktiva på grund av utveckling. Jag är mycket nöjd med min erfarenhet av spelet hitintills och tvivlar på att det kommer förändras. Jag kommer definitivt rekommendera mina vänner att testa det, inte bara för att jag vill att de räddar alla mina vilsna själar utan för att det är underhållande och utmanande.
Denna recension baseras på PC/Steam Early Access-versionen.
Phantom Abyss. Lägsta pris cirka 235 kronor enligt Steam 2021-07-15.
Recensionsex tillhandahållet av Devolver Digital.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.