”Äntligen kan du återvända till spelet där allt började, föregångaren till DotA och WoW kommer ut igen med förbättrad grafik, animationer och nya mellansekvenser!” -En lögnare
Om du haft internet den senaste veckan har du säkert inte behövt scrolla alltför länge i nyhetsflödet tills du stött på någon rubrik om Warcraft III: Reforged. Det har inte varit bra rubriker. Men innan vi börjar prata om brutna löften och problem med återköp så vill jag berätta vad Warcraft III: Reforged faktiskt är.
Warcraft III: Reforged är en remaster på Warcraft III: Reign of Chaos och expansionen Warcraft III: The Frozen Throne från 2002 respektive 2003. Det är ett RTS-spel utvecklat och utgivet av Blizzard Entertainment. Spelet har en massiv enspelarkampanj där du får lära dig hur de fyra olika raserna i spelet spelas och vad som skiljer dem åt. Om detta är ditt första RTS-spel så är det en jättebra introduktion då det väldigt grundligt förklaras hur man samlar upp resurser med de arbetare man skapar ur sitt slott, hur man bygger byggnader och hur man skapar trupper.
Det som skiljer Warcraft III från andra RTS-spel är dock hjältarna. I kampanjen så har dessa hjältar huvudrollerna i spelets story (mer om den snart) och allteftersom de slåss går de upp i nivå, lär sig nya förmågor och kan plocka upp olika föremål för att förbättra sin stridsförmåga. I kampanjen så behåller dina hjältar sina nivåer, förmågor och föremål från uppdrag till uppdrag, och en känsla av det man gjorde i uppdraget innan faktiskt spelar roll infinner sig på ett vis som jag saknar i andra RTS-spel. Speciellt när du får se din hjälte bli starkare och starkare desto längre in i spelet du kommer.
Storyn är engagerande och underhållande. Man får följa den unge prins Arthas uppgång och, till största delen, fall. En beprövad historia som funkar lika bra 2002 som 2020. Berättelsen förs vidare i mellansekvenser mellan uppdragen, det ser helt okej ut, men allt känns väldigt gammalt. Uppdragen är varierade och erbjuder olika sätt att spela spelet. Allt från det klassiska basbyggandet till uppdrag där du kanske bara har tillgång till ett visst antal soldater erbjuds i ett varierat tempo. Allt är dock väldigt lätt, även på den svårare svårighetsgraden. Om du vill ha en utmaning kan jag dock rekommendera flerspelarläget.
Här får du välja mellan en av de fyra raserna: människor, Orcher, Svartalver och odöda, och sen matchas du mot andra spelare. ”Matchas” är dock ett lite för starkt ord då det inte finns någon form av rankingsystem eller poäng att samla så att du möter motståndare på samma nivå som du. Det känns lite tråkigt att stöta på veteraner som kan ha 18 års erfarenhet då jag själv är helt ny till serien. (Jag kan dock med detta gladeligen meddela att alla raser är välbalanserade då jag förlorat lika hårt mot alla fyra.) Det finns också en stor mängd kartor och kampanjer skapade av andra spelare som du kan pröva på efter att ha klarat av enspelarkampanjen.
Låt mig presentera, mitt största problem med Warcraft III: Reforged: det känns inte nytt. Jag sitter och undrar varför Blizzard inte ändrade på spelets UI så att det inte tar upp halva skärmen? Varför har jag en begränsning på antalet trupper jag kan markera samtidigt? Varför är spelet så lätt? Varför ser animationerna ut som att det inte har hänt något sen 2003? Mycket varför, låt oss göra en liten lista.
- Warcraft III: Reforged har retroaktivt tagit bort funktioner från originalspelet rapporterar en användare från reddit. Alltså, om du har suttit med din kopia av Warcraft III i 18 år så kan du inte längre göra vissa saker nu som du kunde göra då.
- I den gameplay-trailer som kom ut den 2:a november 2018 så står det stort och tydligt om helt ombyggda karaktärer och animationer och om en uppgraderad UI. Om du har haft oturen att spela Warcraft III: Reforged får du gärna peka vart detta nya visuella finns, för jag kan inte se det med blotta ögat.
- Det visades upp nya mellansekvenser på Blizzcon 2018, här är samma scen i spelet sida vid sida (OBS! Spoilers i denna videosnutt om du är intresserad av storyn). Nu är jag ingen cineast av något slag, och jag har ett rejält synfel, men det ser inte riiiiktigt ut som det vi fick se 2018.
- (Kanske inte har så mycket att göra med spelet i sig, men folk som har försökt hjälpa andra med återköp har blivit bannade rapporterar ccn.)
- Blizzard uppdaterade sin EULA (End user license agreement). Ni vet, den där man trycker ”godkänn” på utan att läsa), så att alla anpassade lägen som andra spelare skapar nu ägs av Blizzard. Är de kanske lite bittra över succén som blev DotA? Vem vet.
Okej, nu spårade jag kanske ur lite, men det som är mest relevant för den här texten är just de förändringar från originalspelet som jag inte kan hitta i Reforged. Att marknadsföra sin produkt på ett vis men sen sälja något annat är inte bara riktigt fult, det är olagligt.
Jag blir riktigt ledsen över det som i slutändan blev Warcraft III: Reforged. Om Danny hade sagt ”Hej Joel, det här är ett RTS- spel från en liten indiestudio som försöker återuppliva RTS-genren” och det inte släppts video efter video med panelsamtal, löften och trailers, hade jag kunnat ge Warcraft III: Reforged en ”bra köp” utmärkelse. I grund och botten så är detta ett bra spel (från 2002) med en intressant story och roliga uppdrag. Visst, det saknar lite utmaning, men kärnan finns där. Jag vill avsluta min recension med en uppmaning: Köp inte detta spel. Belöna inte stora företag när de beter sig dåligt. Rösta med din plånbok. Och låt dig själv vara lite ledsen över remastern vi aldrig fick.
Denna recension baseras på PC versionen.
Warcraft III: Reforged. Lägsta pris c.a 320 kronor enligt Battle.net 2019-02-07.
Recensionsex tillhandahållet av Blizzard.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.