Overwatch är ännu en titel i en serie av spel där Blizzard levererar sin egen tolkning av existerande spel genrer. Med Hearthstone levererade de en lättåtkomlig men ändå utmanande CCG (Collectible Card Game) och med Heroes of the Storm fick vi ett mer streamlinat MOBA som var enklare att hoppa in i än Dota 2 och LoL. Med säljsiffrorna i åtanke samt de positiva mottagandet kan man tänka att Blizzard hittat rätt ännu en gång. Sett till helheten är spelet ett praktexempel på kvalitativ speldesign och marknadsföring, men i min egen mening finns det vissa balanseringsproblem som Blizzard borde tänka om på.
Premissen är mycket simpel. 12 spelare i lag om sex möts på en karta med satt mål. Varje bana är specefikt designade för olika speltyper så som Payload och King of the Hill. Vilket gör att varje bana verkligen är skräddarsydd till speltypen. Varje spelare får välja mellan ett brett utbud av karaktärer som har vitt skilda spelstilar men också personlighet. Att gå igenom allihopa skulle ta några paragrafer för mycket så jag tar ett urplock av mina personliga favoriter.
Gått efter speltid så har vi karaktären Pharah högst upp. Hon är utrustad med en jetpack som gör det möjligt att flyga högt över slagfältet och skjuta ner med sitt raketgevär. Hennes Ulti eller bäst attack är en skur av raketer som kan med rätt timing rensa ett helt lag. Spelas hon rätt är hon definitivt en av de farligaste offensiva karaktärerna på grund av den höga skadan som raketgeväret kan leverera.
På plats nummer två finner vi karaktären Mercy. Hon är en ren support karaktär som har möjligheten att hela sina medspelare samt att boosta deras skada. Det som gör henne extra kraftfull är hennes Ulti som ger henne förmågan att återuppliva alla döda lagkamrater inom en viss radie. Med rätt timing kan Mercy vända en hel match vilket gör henne till ett självklart val som för en support spelare.
Sist men inte minst har vi cyborg ninjan (eller samurajen?) Genji. Hans är utrustad med en bunt kaststjärnor samt förmågan att kunna reflektera inkommande projektiler. När han aktiverar sin Ulti drar han fram ett svärd som levererar stor skada i snabb följd. Genji är nog en av de karaktärer som är svårast att spela på grund av sitt låga HP och att hans huvudattack kräver hög precision. Men i rätt händer är han precis lika dödlig som andra offensiva karaktärer.
En match kan som helhet ta ungefär 10 minuter. Då tiden mellan matcherna är ytterst kort så är chansen stor att man glömmer bort tiden och spelare vidare match efter match. Den stora variationer av kartor gör det även att man kan spela många matcher i rad utan att det känns för repetitivt. Dock är det värt att nämna att i nuläget finns det endast ett så kallat Quick Play läge. Tidigare under den stängda betan fanns det ett tävlingsläge men det blev bortplockat och Blizzard håller nu på att omarbeta läget.
Hela gänget samlat!
Spelet har också ett levelsystem där man tjänar lite XP varje match. Varje gång man levlar upp får man en så kallad Loot Box där man har chansen att få lite olika kosmetiska attiraljer som spelet erbjuder. Det kan vara allt från ett skin, en voice line, ett spray eller ren valuta som man kan köpa vilket skin man vill för i shoppen. Man har möjligheten att köpa Loot Boxes för riktiga pengar men det är endast kosmetiska detaljer det handlar om. Värt att nämna är att Blizzard har lovat att alla karaktärer och banor som släpps framöver kommer läggas till kostnadsfritt för alla spelare.
Grafik och Presentation
Spelet som helhet är ytterst färgglatt och snyggt. Det går att köra på allt mellan en halvrutten potatis och NASA:s senaste superdator. Då jag personligen uppskattar hög FPS så drog jag ner det mer krävande inställningarna och får cirka 120 FPS på medium, vilket jag tycker är alldeles utmärkt prestanda med tanke på min hårdvara.
Allt detta verkar ju bra Carl, vad är det som du inte gillar?
Problemet, eller snarare problemen jag har med spelet är den balansering Blizzard valt att gå med för en handfull karaktärer. Precis i skrivande stund har Blizzard släppt en patch som ändrar om lite saker och i min åsikt går det i rätt riktning. Följande är lite av de saker jag anser borde ses över.
- McCrees kullerbytta borde inte ladda om hans revolver. I nuläget kan han spamma ner till och med de största tanksen genom att tömma hela cylindern, rulla, och tömma den igen.
- McCrees högerklick (tömma hela cylindern på hans revolver) borde få en cooldown då den i nuläget går att spamma gång på gång efter varje omladdning
- Widowmakers gevär borde balanseras om så att hon blir mer av en ren sniper klass. I nuläget är hon svår att kontra då de hjältar som har lättast att nå henne har så lågt HP att hon kan bara spraya ner dem med sitt helautomatiska gevär.
- Widowmakers inzoomade skott laddar upp till full skada alldeles för fort.
- Widowmakers Ulti är att hela laget kan se fiender genom väggar med full konturlinje på alla fiender i 15 sekunder. Denna laddas upp alldeles för snabbt (minst 4 headshoots). I min mening borde man göra om den till en puls som visar vart en fiende är endast för Widowmaker själv.
- Några av de offensiva (Pharah, McCree, Reaper) har Ultis som kan rensa ett helt lag bara genom att klicka Q och möjligtvis sikta lite grann. Deras effektivitet borde ses över och kanske minska skadan de gör.
- Mercys Ulti (Och många andra hjältars Ulti för den delen) laddas upp alldeles för snabbt.
- Torbjörns turret hittar sina mål alldeles för fort. Millisekunden man är i synfältet börjar man bli beskjuten vilket gör den överdrivet stark.
- Mei är den mest trasiga karaktären i hela spelet. Hon har förmågan att frysa fast en annan karktär på nära håll och så fort man börjar frysa fast är det nästan omöjligt att rymma.
Denna recension baseras på PC versionen
Prisbild – Standard 365kr – Orgins Edition 551kr – Collectors Edition 990kr (PC)
Recensionskod tillhandahållen av Kinguin / Blizzard
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.