Det är inte lätt att hålla koll på sina försäkringar i dagsläget, och jag kan tänka mig att det inte är mycket enklare för de som jobbar på försäkringsbolagen heller. Men hur kan det se ut i framtiden? Skin Deep ger oss en liten blick i vad som kan vänta oss.
En okänd mängd år in i framtiden har försäkringsbolag börjat frysa ner agenter för att skydda värdefulla tillgångar på rymdskepp. Nina Pasadena är en sådan agent, jobbar för tillfället åt talande katter, och enligt ryktena är hon också riktigt bra på sitt jobb. Hon är så pass bra att pirater jagar henne utan att hon själv vet varför, men det kommer hon ta reda på! Men för att få information behöver hon pengar, vilket innebär att hon behöver jobba en hel del på flera olika skepp. Jag gillar upplägget för spelets berättelse, den direkta intrigen med att pirater jagar karaktären jag spelar får mig direkt att bli intresserad och ta reda på varför. Än mer när jag får reda på att den som jagar Nina är hennes egna klon, vad hände där liksom?
Hennes jobb går ut på att frysas ner och sedan tinas upp om ett skepp hon befinner sig på bordas av pirater. Något som verkar hända ungefär varannan vecka. När det väl händer vaknar Nina upp inuti sin kapsel med information om hur många i besättningen det är hon behöver rädda. Sen är det bara att lämna kapseln och börja smyga runt för att hitta nyckelkort, besättning samt, om möjligt, döda piraterna som har bordat. Det blir många dammiga ventiler att krypa runt i samt en hel del planering i hur en bör gå tillväga för att minska risken att dö.
Den sista biten är rätt viktig att hålla koll på, för även om Nina har vissa förmågor vi vanliga dödliga saknar, som att kunna vara utanför rymdskeppet och inte dö, har skjutvapen bra effekt på henne. Och fienderna är väldigt glada i att skjuta när de får syn på mig, krävs inte många skott innan Nina ligger på marken döende. Hon har visserligen en automatisk hjärtstartare som får upp henne igen, och om det finns fiender i närheten får de sig en rejäl stöt som ger mig chansen att hoppa på dem. Vilket fungerar utmärkt om det bara finns en fiende i rummet, annars behöver jag snabbt slinka ut och lista ut en ny plan.
Som tur är finns det lite grejer på skeppet som kan hjälpa mig. Bananskal, svartpeppar, deodorant, tändare samt böcker låter som vardagliga saker, men i händerna på en expert kan de vara dödliga vapen. Okej, jag överdriver lite, men de fungerar bra för att uppehålla fienderna korta stunder så att jag ska kunna döda dem. Jag kan dock bara bära fem grejer i taget och behöver planera lite vad jag tar med mig, dessa syns tydligt till vänster på skärmen. Om det finns gasläckor på skeppet kan det vara bra att ta med mig en tändare eller något som kan skapa en gnista för att få till en mindre explosion som kan knocka fiender. Annars kan jag hoppa på deras ryggar och skalla in dem i olika objekt som finns i rummet, skjuta dem om jag har tillgång till vapen eller krossa ett fönster eftersom de inte kan andas i rymden – men det kan Nina. En kul grej med fienderna är att de kan återupplivas om deras huvuden lyckas sväva till särskilda punkter. För att stoppa det från att hända kan jag plocka på mig huvudet själv, vilket känns som en lagom morbid grej att göra, och sedan skicka ut det i rymden via sopnedkast, toaletter eller bara slänga det rakt ut när du är utanför skeppet.
Det är inga stora skepp jag söker igenom, men en nivå kan ta upp till en halvtimma att spela. De flesta är antagligen smartare än vad jag är och kan därför klara av dem snabbare. Största anledningen till att det tar tid är att dörrar, fönster, ventiler och sopnedkast är låsta vilket stoppar mig från att gå hur jag vill, när jag vill. I början är det bara att hitta rätt nyckelkort eller slå på rätt kontrollpanel för att låsa upp de olika låsen. De lägger dock snabbt till ett extra hinder, lösenordsspärrar till kontrollpanelerna där lösenorden är utspridda över skeppet. Ibland syns de tydligt och ibland har de gömt dem ganska bra, jag behöver därför kolla överallt för att hitta dem. Ibland har även fienderna nyckelkort eller viktiga föremål på sig, och för att få tag på dessa behöver de antingen dö, eller att jag snor föremålet ur deras ficka.
Det är en betydligt farligare väg att gå, men ibland är det det enda alternativet. Jag gillar dock upplägget för spelet med allt smygande och filurande i ventilationerna för att lista ut bästa sättet att befria besättningen. Som tur är finns det kartor på flera ställen av skeppen där jag får reda på vilka rum det finns fiender, katter eller toaletter i, och det uppskattas oerhört när jag försöker hitta besättningen. När jag väl har lyckats hitta alla, behöver jag bara ta mig ut ur skeppet och stoppa in dem i en kapsel som tar dem till säkerhet. Men ibland kan jag också få möjlighet döda fler pirater när förstärkningar anländer, och då kan jag antingen ha ihjäl allihopa eller sno deras skepp. Oavsett hur så vinner jag.

Ibland får man bara kolla läget.
Spelets kontroller är för det mesta smidiga, med några få undantag. Till exempel hukar jag mig med C-tangenten och kollar närmare på saker med Shift. Inga större problem egentligen, men för en som har muskelminne för andra spel som är i förstapersonsperspektivet blir det ofta fel. Det går dock att binda om tangenterna eller spela med en handkontroll vilket alltid är en bonus. Spelets grafik känns som en blandning mellan modern och Playstation 2, den är blockigt och kantigt, men samtidigt jämn och fungerar bra. Det som sticker ut mest sett till grafiken är väl att besättningen som räddas är fyrkantiga katter som får mig att tänka på Minecraft. Musiken påminner mig om spionfilmer som utspelar sig under 70-talet, det är en groovy mix som både passar in i spelet samtidigt som det kanske inte riktigt gör det. En annan kul grej är att alla karaktärer som syns på en nivå pratar. De kanske upprepar samma fraser men det ger ändå lite mer liv i atmosfären att höra två pirater prata lite med varandra.
Även om jag känner att Skin Deep inte riktigt är min typ, ser jag att det är ett spel som kan passa många andra. Det finns omspelningsvärde i att klara av nivåerna snabbare än tidigare, klara av speciella mål för de olika nivåerna eller att hitta de gömda kassettbanden som är väl gömda på skeppen. Sen är prislappen på 200 kronor mer än vettig med tanke på hur mycket spel du kan få för pengarna. Jag tror som sagt att det här kan vara något för de flesta.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Skin Deep. Lägsta pris 201 kronor enligt Steam.com 2025-05-14.
Kod tillhandahållen av Annapurna Interactive.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.