På randen mellan galenskap och utsikten att förvandlas till ett monster är det upp till några häxor att rädda världen från undergång. Finns det ett sätt att bryta den onda cirkeln eller vad är det som ligger bakom den förbannelse som alla häxor föds med? Vi ska nu dyka ner i en värld med monster, häxor, plundrare och arméer.
Dragon Star Varnir är ett dialogtungt JRPG med en atmosfär av hopplöshet. Huvudkaraktären Sephy är en soldat med uppdrag att utrota häxor, då de är upphovet till den alltmer ökande mängden drakar i världen. När han ensam stöter på en drake i skogen och är nära att dö blir han räddad av två häxor, för att användas som utbyte för deras tillfångatagna syster. Men då häxornas helande magi inte är tillräckligt för att rädda Sephy ger de honom drakblod att dricka, eftersom detta hjälper häxor att läka. Drakblodet väcker dock något inom Sephy och när han vaknar har han en häxas magiska krafter.
Spelet har en djup berättelse där du som spelare får följa ett gäng häxor som tillhör ett kollektiv som de kallar the den. Det består av äldre och yngre systrar, varav de äldre sköter jagandet och skyddar bostaden och de småsystrar som bor där. Alla häxor är nämligen kvinnliga och föds ur te Treasure of Life. Deras stora dilemma i livet är att de måste äta drakkött för att inte bli galna, men när de ätit tillräckligt mycket kött föder de en drake som de själva är en del av. Ibland kan de känna drakens hjärtslag i magen som en påminnelse om deras oundvikliga öde. Som om inte detta vore nog är både armén i Varnia och plundrare efter dem.
Men allt är så klart inte svart och vitt, utan häxorna som är jagade och hatade av alla kämpar för att överleva så länge som möjligt och hålla hoppet uppe. Sephy lär känna ett flertal häxor med väldigt olika personligheter och egna viljor. Kanske är de inte så hemska som alla säger? Sephy, som nu är utesluten från armén på grund av att han blivit den första manliga häxan, får kämpa med att reda ut vem han egentligen är och vem han är trogen.
Personligen tycker jag att ett riktigt bra RPG ska ha en djup berättelse och tydliga karaktärer i en värld som känns levande med mycket bakgrundshistoria, men Dragon Star Varnir har väldigt långa dialoger. Narrativet är indelat i kapitel som börjar och slutar med långa samtal mellan karaktärerna där du får veta allt från deras relationer och bakgrundshistorier till hur världen fungerar nu och förr. En del av dialogerna är röstsatta med riktigt bra röstskådespeleri, men många är upp till 20 minuters läsande av diskussioner och tankar vilket får den mest narrativfanatiske personen att nicka till.
Mellan allt läsande finns det dock en hel del att göra. Med the den som utgångspunkt reser gruppen med häxor omkring för att slåss mot drakar och samlar in material. För varje kapitel öppnar du upp en eller två dungeons med sitt eget tema som du till en början utforskar i blindo. De ser dock rätt homogena ut så minikartan tycker jag var till stor hjälp. Här stöter du på olika drakar som enbart finns här. När du attackerar eller attackeras av en drake triggas en turordningsbaserad strid som har många spännande element. Olika drakar har olika svagheter, en viss sorts vapen och/eller en viss magisk attack. Striden utspelas i tre plan och det gäller att planera vilken karaktär som befinner sig på vilket plan för att inte alla dina karaktärer ska bli utslagna på en gång. Drakarna kan röra sig fritt mellan planen precis som du och vissa större drakar täcker alla tre planen på en och samma gång. Många attacker sker endast på ett plan på en fiende, men en del kan utföras över ett större område eller flera plan.
En extradel av striderna är att dina karaktärer kan sluka sina motståndare och på så vis få nya bestående krafter som du kan låsa upp efter stridens slut. Hur stor chans du har att häxorna lyckas sluka sina fiender beror på hur skadad fienden är och vilken sorts teknik du använder. Jag tycker att detta är ett väldigt spännande sätt att utveckla karaktärerna på. Att de får nya krafter genom att äta sina fiender, något som även tas upp i själva narrativet och spelar en stor roll där.
Eftersom alla häxor har en drake inom sig kan de ibland känna av deras hjärtslag och under strid för en kortare tid få tillgång till dess kraft. Då gör din karaktär extra skada och är i allmänhet lite mäktigare än vanligt. Det gäller att planera striderna noggrant för drakkrafter aktiveras automatiskt när dina karaktärer fyllt upp sina drakmätare. Karaktärens drakmätare fylls genom att de deltar i strid, så att skifta dina karaktärer i några strider innan nästa boss kan vara en bra idé för att göra lite extra skada. När draken har aktiverats är karaktären i drakform under några få rundor.
Under spelets gång får du allt fler karaktärer som även kan agera supporter till någon av dina stridande karaktärer. Detta kan ge olika fördelar och ibland skyddar din supporter din stridande karaktär eller gör en uppföljande attack.
När du når grottans slut finner du en sparpunkt i form av en magisk sten, efter detta stöter du på den platsens boss som oftast består av en extra stark drake. Denna magiska sten fyller upp alla dina karaktärers hälsa och magi, SP, så att du kan fortsätta att utforska omgivningarna och samla på dig mer material från både drakar och på marken om du inte känner dig redo för att ta dig an bossen riktigt än.
Men du kan inte bara hänga med i berättelsen och klara dungeons till du kommer tillbaka till the den, något som spelet inte riktigt klargör. Från kapitel fyra måste du nämligen mata småsystrarna hemma med det drakkött och andra drakdelar du samlar på dig för att de inte ska bli galna. Detta får du förklarat för dig, men glider du med i narrativet och inte avbryter utforskandet av dungeons då och då kan det vara för sent. Småsystrarna kan redan ha blivit så galna av bristen på mat att de har gett sig av. Matar du dem för mycket förvandlas de dock till drakar som du sedan möter ute i olika dungeons.
Misslyckas du med att ta hand om småsystrarna, dör i strid eller beter dig galet i de fall du får påverka dialogen genom att göra ett val av Sephy’s svar så ökar din galenskapsnivå. Denna visas i huvudmenyn i form av en våg och påverkar hur sagan slutar. Når du en viss nivå av galenskap får du nämligen ett alternativt slut. Det finns tre olika slut beroende på galenskapsnivån och hur många systrar som fortfarande lever. Tyvärr kände jag inte att något av sluten var riktigt så belönande som jag hade hoppats efter att ha läst och stridit mig igenom lite över 20 timmar av hopplöshet.
Utöver huvudberättelsen finns det ett element av dating sim där du som Sephy kan ge presenter till de andra häxorna. När du gett tillräckligt många presenter triggas en något kortare dialog där du får lära känna den specifika häxan och hennes historia samt rädslor och önskningar. Här tar spelet nästan en liten harem-vändning och det faktum att Sephy är den enda mannen är tydligt.
I bakgrunden har du nästan jämt en slinga med olika musikstycken beroende på situationen som på ett trevligt sätt förhöjer atmosfären. Dock bryts den på ett inte så smidigt sätt varje gång stämningen ändras. Musiken är klassisk med inspiration från medeltida musikstycken.
Kontrollerna och menyerna känns fort intuitiva trots alla funktioner och all information ges till dig i lagom stora portioner med en lite större inlärningskurva precis i början av spelet. Då mycket är turordningsbaserat och dialog finns det inte mycket att säga om följsamheten, men jag tycker som sagt att alla menyer och val i strid fungerar bra.
Det borde vara en omöjlighet för ett snart tre år gammalt spel.
Jag har spelat Dragon Star Varnir på Nintendo Switch, både dockat och handhållet. Tyvärr upplevde jag några tillfällen där texturer sakta började försvinna och sedan kraschar spelet, främst i handhållet. En av gångerna så allvarligt att den korrumperade min spardata till den grad att det bara var att börja om. Det borde vara en omöjlighet för ett snart tre år gammalt spel. Kanske hade jag bara otur?
I sin helhet tycker jag att Dragon Star Varnir är ett spel som tagit många bra beslut och lyckats implementera striderna i narrativet på ett sätt som gör att alla val har betydelse. Det är mycket att tänka på men det gör bara spelet än mer spännande. De långa dialogerna gör dock att spelet känns väldigt långsamt, trots att alla dialoger är högst relevanta för spelets gång. Kanske att spelet gör sig bättre om du spelar det lite då och då istället för att endast spela detta i en vecka, men då med risken att du glömmer bort en del viktiga funktioner. Det krävs helt enkelt att du är på humör för att dyka ner i djupa och långa dialoger för att du ska uppskatta det här spelet till sin fulla potential.
Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen.
Spelet finns även till Playstation 4 och PC.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Idea Factory.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.