Citizen sleeper

av Victoria Sandberg

Håller du alltid vad du lovat? Eller är det du först och andra sen? Hjälper du alla omkring dig eller kan du prioritera vad som är viktigast? På den ringformade rymdbasen Erlin’s Eye hankar alla sig fram och hoppas på att framtiden kanske kan bli lite ljusare.


Citizen Sleeper är ett narrativt RPG i en cyberpunk stil där du som en humanoid skapad av emulerade minnen och känslor från en riktig människa, rymmer från ditt liv hos Essen-corps vilket gör dig till en brottsling och tjuv då du stulit din egen kropp från Essen-corps som skapade dig. Din sort kallas för Sleepers och ses inte alltid med blida ögon på, inte riktigt människa och inte riktigt robot. Väl framme på den nedgångna rymdbasen Erlin’s Eye som är ett ringformat samhälle långt från någon annan civilisation tar spelet sin början.

Du för narrativet framåt och går mellan att vara passiv eller aktiv i konversationer med andra invånare och varelser på rymdbasen och blir innästlad i en mängd olika situationer, politiska åsikter och livshistorier. Ibland är det upp till dig hur involverad du ska bli, men ibland är det ditt eget – eller någon annans – öde som hinner upp dig oavsett om du vill det eller ej.

Konversationerna och berättelsen om vad du känner, möter och utför utspelar sig genom en text i kortare eller längre stycken som visas på skärmen. Ibland får du val för hur du ska agera eller svara som kan påverka hur händelserna utvecklar sig. Jag fick verkligen känslan av att mina beslut spelade roll och gav mig, och andra omkring mig, konsekvenser som inte alltid var så trevliga. Texten beskriver hur jag som spelare upplever saker, platser och miljöer, vilket enligt mig ger en djupare inlevelse än om det är en huvudkaraktär som upplever händelserna. Till en början kan alla namn på olika gäng, fraktioner och tekniska prylar vara lite förvirrande, men snart har man lärt sig tillräckligt om världens lore för att hänga med alla politiska åsikter och händelser för din tid på stationen.

Karaktärerna presenteras med stilla helkroppsillustrationer och har alla sina problem, drivkrafter och sin egen morala kompass. De känns verkligen levande och när jag misslyckades med ett uppdrag för att rädda en man och hans dotter fick jag på riktigt skuldkänslor för att jag inte lagt fullt fokus på att hjälpa dem. Spelet sparas automatiskt, så lagt kort ligger. Något som när eftertexterna rullade fick mig att genast vilja slänga mig in i universumet igen och göra ett nytt försök till att hjälpa mina favoritkaraktärer eller göra andra val i avgörande ögonblick. Berättelsen grep mig verkligen och det känns hela tiden som att jag riskerar att förlora allt om jag bara gör ett misstag eller glömmer att dubbelkolla hur lång tid jag har kvar. Det finns dock aldrig någon risk för att du som karaktär ska dö på riktigt och få en game over.

En hel del av de konversationer och händelser som sker har nämligen en eller flera tidsbegränsningar. Det finns en sorts dygnsrytm, som kallas för cykler. I varje cykel kan du utföra upp till sex handlingar beroende på hur mycket kraft du har. Här kommer det in en sorts strategisk del där du måste hålla koll på att din kropp inte bryts ned och att du inte svälter. Som en humanoid bryts din kropp ned om du inte med jämna mellanrum injiceras med ett stabiliserande serum och som levande varelse måste du ju äta för att överleva. Svälter du tar du skada och vissa handlingar kan skada dig. Ju mer nedbruten och skadad din kropp är, desto färre handlingar kan du utföra i varje cykel. För varje cykel bryts alltså din kropp ned och du måste även äta för att hålla dig vid god hälsa.

Vissa händelser sker direkt när du vaknar vid en ny cykel men de flesta triggas av att du lyckats fylla en klocka. Genom att utföra en handling fylls generellt ett block i en klocka, vilket kan vara antingen positivt eller negativt. Som tidigare nämnt kan dock klockorna fyllas genom att en cykel går, och när dessa klockor fylls har du oftast misslyckats med det specifika uppdraget. Inte helt ovanligt sker dock flera händelser och nedräkningar parallellt med varandra, så det gäller att hålla ögonen öppna och prioritera sina handlingar.

Dina handlingar representeras av tärningar med 1-6 ögon som du får i början av varje cykel. Ibland behöver du ett exakt nummer för att kunna utföra en viss handling men generellt gäller att ju högre siffra, desto större är chansen att din handling får positiva följder. Handlingar kan till exempel vara att arbeta ett skift i skeppsbyggarterminalen eller på baren, undersöka ett visst område eller hacka dig in i någon specifik del av rymdbasen. Som humanoid kan du nämligen även interagera med den digitala världen, något som öppnar upp för underliga möjligheter och faror.

En positiv följd av en handling kan vara att du får bra betalt för ditt jobb eller får lite mer energi. Ett neutralt resultat ger oftast lite mindre betalt och ett negativt resultat kan skada dig eller ta bort ett block i den klocka du försöker fylla. Utöver avvägningen vilken tärning med vilket numer du ska använda till vilken handling är de olika handlingar varierande i hur farliga de är. De kan vara från helt ofarliga till riskfyllda eller rent ut farliga. Hur farlig en handling är att utföra avgör hur grava följderna blir när du får ett negativt resultat av din handling.

Med utgång från tre yrkestyper som du får välja mellan i början av spelet utgår du även från fem olika förmågor eller skills för att utföra handlingar på rymdbasen. De tre olika yrkestyperna har olika fördelar i början av spelet men spelar mindre roll desto längre du kommer. Vissa klockor i spelet ger dig nämligen utvecklingspoäng när du fyllt dem. Dessa utvecklingspoäng kan användas till att utveckla dina förmågor inom de fem förmågorna; ingenjörskap, interface, uthållighet, intuition och interaktion. Dessa fem indelningarna finns även för alla handlingar och ökar din chans att lyckas med den valda handlingen. Ett enklare RPG element helt enkelt. När du uppgraderat en viss förmåga kan den även ge dig ett extra öga på den tärning som du använder vid en handling med den förmågan.

Ett relativt litet antal nyckelföremål finns om du kan köpa, sälja, stjäla eller hitta utgör en del av spelet och ersätter ibland handlingarna. Att köpa saker räknas inte heller som en handling. Så kombinerat med konversationerna kan en del cykler kännas riktigt långa trots att du bara haft tärningar till att utföra tre handlingar.

Det finns alltså många parametrar att ta hänsyn till och mycket att hålla reda på, men jag tycker att man snabbt kommer in i det och att alla delarna bidrar till att dra in spelaren i universumet. Bakgrundsmusiken som utgörs av en form av futuristisk lofi techno och ljud som passar in i miljön på den plats du befinner dig på ökar känslan av en välutvecklad värld. Att det går från att vara tydlig musik och skifta från ett musikstycke till ett annat, för att sedan tona ned till enbart bakgrundsljud skapar en trevlig atmosfär och gör att det aldrig känns som att samma spår loopar upprepade gånger. Det finns inget röstskådespel, men det var inget som jag saknade.

De menyer som finns är enkla att navigera och tydliga med kontrasterande färger. Texten känns som en trevlig storlek både i handhållet läge på Switchen som jag spelat på och på min tv-skärm när jag sitter i soffan. Jag har personligen spelat främst i handhållet läge och tycker att spelet gör sig bäst så, lite som en interaktiv bok sittandes med en kopp te på soffan. Spelet stödjer dock inte touch-funktionen, vilket jag tycker hade varit trevligt om man som jag spelar mycket i handhållet. Det finns några små buggar så som att det nästan konstant står att du har en uppgradering möjlig trots att du inte har det och att spelet laddar in lite långsamt om det stått i gång på Switchen över natten, men detta är verkligen inget som stört mig.

Jag var nyfiken på det här redan när jag såg trailern och blev inte besviken. Med sin gripande historia och beroendeframkallande cykelmekanik sprang Citizen Sleeper genast in på min personliga GOTY-lista. Det är så klar inte för alla, men vill du testa en visual novel med mer än bara konversation rekommenderar jag verkligen detta. Jag tror att det kan utgöra det perfekta alternativet till en bok under en tågresa eller en varm dag i hammocken. Helt klart värt flera spelgenomgångar då det finns hela nio olika slut och jag hittade ett flertal nya karaktärer som jag inte ens träffat på i min första spelomgång när jag fortsatte spela efter eftertexterna. En stark rekommendation! 

Specifikation

Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen. Finns även till PC, Xbox series X/S och Xbox One.

Citizen Sleeper. Lägsta pris 125 kronor enligt Epic Games 2022-05-21.

Recensionsex tillhandahållet av Fellow Traveller.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar