I en alternativ verklighet har hyper-industrialisering skett under 80-talet. Företag styr världen och stadens brottsbekämpare verkar enbart vara intresserade av att spöa potentiella kriminella, snarare än att utreda de olika dåden som sker i staden. Det behövs en individ som inte skyr några medel (lagliga eller inte) för att komma fram till sanningen! Det är där vi kommer in i bilden.
Shadows of Doubt är ett slags actionrollspel i förstapersonsvy. Vi iklär oss rollen som en privatdetektiv i en stad där brottslighet och andra skumma affärer är vardagsmat för invånarna. Polisstyrkan som kallas för Enforcers har inga problem med att bestraffa individer som befinner sig på fel plats vid fel tillfälle, men de är inte särskilt intresserade av att utföra några utredningar. Det är vårt jobb, eftersom att ingen annan vill utreda brotten mer noggrant är det upp till oss som privatdetektiv (eller Private Investigator) att göra just detta. Vi verkar dessutom vara den enda personen i denna yrkesgrupp i hela staden. Vi hör med andra ord inte till polisstyrkan utan jobbar för oss själva.
Problemet är att tidigare nämnda polisstyrka och övriga invånare inte verkar tycka att ditt arbete är nödvändigt. Detta betyder att när vi utför våra utredningar måste vi göra olaga intrång likt en simpel inbrottstjuv och hålla oss ifrån andra människor. Invånarna lever nämligen inte efter devisen “Sköt dig själv och skit i andra”. Om de ser att du utför något fuffens kommer de själva ta på sig uppdraget att skipa rättvisa och bestraffa dig, antingen genom att ge dig stryk eller skjuta dig full av bly!
Spelet startar med att vi får möjligheten att ta oss an ett fall vid namn Dead of Night, där vi utreder mordet på en person. Detta är spelets tutorial där olika mekaniker förklaras och du får även lite matnyttiga tips på vilka strategier som kan fungera under din karriär som privatdetektiv. Vad jag uppskattade här var att allt är beskrivet på ett pedagogiskt sätt, men spelet höll mig inte i handen. Det var fortfarande upp till mig att dra slutsatserna och komma fram till vem den skyldige var.
När detta fall är avslutat börjar spelet dock på riktigt och då är det slut på hjälpen. Det finns såklart en hjälp flik i spelets pausmeny där du kan läsa på om hur saker och ting fungerar, men spelet kommer inte längre ge dig tips på vad du bör göra som nästa steg. Detta tvingar spelaren att tänka själv och att verkligen vara noggrann. Jag ser definitivt värdet i detta, men ibland kommer jag på mig själv med att vara extremt rådvill. Jag kan befinna mig i en lägenhet där jag ska hjälpa de som bor där med att hitta deras stulna smycke. Men ingenting i lägenheten tyder på att det har funnits ett smycke och ingenting tyder på att någon utomstående befunnit sig i lägenheten överhuvudtaget. Detta för med sig att jag dels inte förstår vart jag ska ta vägen, samt funderar på huruvida jag stött på en bugg eller inte.
Efter att du löst startuppdraget kommer du att bli vräkt från din bostad för att sedan bli tilldelad ett spartanskt källarrum i ett hotell. Detta händer vare sig vi vill eller inte, då karaktären vi spelar som ligger efter med hyran sedan tidigare och till slut får hyresvärden nog. För att börja tjäna pengar så att du dels kan börja inreda din bostad och sedan flytta därifrån, är det bäst att börja jobba. Du tar dig an fall genom att gå till anslagstavlor som finns utspridda i staden olika inrättningar som restauranger, hotellobbys, stadshuset eller liknande. Här ser du ett gäng anslag som erbjuder olika typer av jobb som du kan utföra. Det kan vara allt från Humiliation som går ut på att du får information om en okänd person. Efter att du identifierat vem det är och vart hen befinner sig, ska du kasta mat på denne och sedan ta ett foto med din kamera för att tjäna pengar. Det kan vara Theft där du oftast ska stjäla ett kuvert från en specifik individ. I typen som heter Wanted ska du identifiera en individ och sedan arrestera denne. Det finns såklart ännu fler uppdragstyper, men ni får spela själva för att ta reda på vad det är för något.
Förutom dessa uppdrag kommer det vara en aktiv mördare i staden också. Du har en skanner som läser av polismeddelanden utan att du behöver göra någonting med den. Skannern talar om på vilken adress som det har skett ett mord och det är bara att promenera dit och börja undersöka. Vad som också kan hända är att mördaren via telefon kommer att kontakta dig. Det spelar ingen roll vart du är, om det är en allmän telefon eller inte, mördaren vet tydligen vart du befinner dig och vilken telefon denne ska ringa till för att prata med dig. Det kan såklart tyckas vara märkligt, men jag gillade detta, då det förstärkte illusionen av att ständigt vara iakttagen och att aldrig få känna sig trygg.
Vad vill mördaren då? Hen vill att du ska städa upp brottsplatsen såklart. Eller i alla fall att du ska se till att liket försvinner. För en ganska hög summa pengar ska du med andra ord föra kroppen till en soptunna, eller varför inte dumpa den i havet? Kruxet är att ingen annan får se dig göra det. Detta blir ett problem då du inte kan bära kroppen över axeln. Du kan inte heller gömma den i en hockeytrunk för att kunna vara än mer subtil. Det går inte ens att öppna fönstren i spelet för att kasta ut dem. Nej det enda sättet du kan forsla iväg kroppen på är att släpa den längs med marken.
Detta är en synnerligen besvärlig aktivitet, eftersom att alla byggnader är försedda med övervakningskameror vilket i sin tur är kopplade till ett säkerhetssystem som kan börja skjuta på dig. Du rör dig nämligen inte särskilt fort när du släpar på ett lik, vilket gör det väldigt lätt att fastna i kamerans blickfång. Som tur är kan du på olika sätt sabotera eller avaktivera kamerorna och därefter undvika säkerhetssystemet. Då återstår bara problemet med invånarna i staden. Som jag nämnt tidigare kommer ingen strunta i vad du håller på med utan kommer försöka bestraffa dig. Återigen förstår jag att denna aktivitet inte ska vara den enklaste att utföra, men jag hade uppskattat om fler lösningar hade funnits tillgängliga då det känns lite begränsat i nuläget.
Begränsningen är särskilt tråkig, då spelet i övrigt strävar efter att inte vara begränsande alls. Spelet använder sig av någonting som kallas för Procedurell generering. Vilket betyder att saker och ting kommer att skilja sig från gång till gång som du spelar. Adresser kommer befinna sig på olika platser, ledtrådar likaså samt namn på gärningsmän och dylikt kommer att skilja sig. Detta för med sig att om du skulle köra fast, är det inte bara att kasta sig ut på internet för att hitta lösningen. Visst kan du få tips av andra spelare, men ingen kommer kunna ge dig lösningen för fallet just DU utreder, då det kommer att vara unikt för just dig.
Öppenheten som spelet strävar efter är att alla ledtrådar kan vara viktiga och att lösningen på ett fall kan skilja sig hela tiden. Ibland löser du fallet tack vare ett fingeravtryck, andra gånger genom att spåra ett butikskvitto. Det finns hela tiden olika sätt att komma fram till lösningen och vi måste tänka som en detektiv för att koppla ihop de lösa trådarna. Det är spelets stora styrka; inlevelsen! Jag känner mig som en del av staden där jag är villig att leta genom alla vrår för att lösa fallen!
Tyvärr stöter jag på tillfällen då spelet inte känns lika öppet. Förutom tidigare nämnda tillfälle när jag ska göra mig av med lik, blir känslan lite densamma när jag försöker prata med spelets NPC:er. De flesta är nämligen allt annat än hjälpsamma om du frågar efter deras namn kan de säga åt dig att “Inte lägga näsan i blöt” och du måste således muta dem för att få reda på det. Likaså kan de vara lika motvilliga att berätta om de har sett något mystiskt, eller om de har sett en specifik person tidigare eller inte. Ibland kan du som sagt betala en muta för att få reda på svaret, men det är sällan du får någon matnyttig information. Frågar du efter en person kan du få reda på vart de jobbar eller bor, vilket inte är dålig information såklart, men ibland hade jag gärna fått reda på lite mer som till exempel vanor och dylikt. Vid frågan om du sett något underligt kommer du nästan garanterat få svaret; “Förutom att du stör mig? Nej!” eller liknande. Det betyder att du nästintill bara kan lösa fall genom att utföra handlingar istället, vilket egentligen inte är fel, men återigen hade jag gärna sett att du skulle kunna prata dig fram till en lösning.
Du behöver även passa dig för omgivningen och elementen i spelet. Om du till exempel rotar genom en soptunna, kommer du få en status som heter Stinky vilket betyder att du luktar illa. Inte särskilt önskvärt när du smyger i en lägenhet och försöker hålla dig gömd från den andra karaktären där inne. Är du ute i regnet kommer du bli blöt, vilket betyder att du kan plötsligt halka omkull när du befinner dig inomhus och rör dig för fort. Båda dem är roliga detaljer, men som även kommer med lite frustration. Det är såklart inte konstigt, eftersom att det ibland handlar om min egen vårdslöshet. Du kan även råka ut för brutna ben, blödande sår och dylikt. Som tur är kan du via spelets huvudmeny se vad du ska göra för att bli av med det aktuella tillståndet. Återigen får ni spela själva för att få reda på vilka olika typer av tillstånd som finns.
Det finns såklart lite leksaker som vi i egenskap av detektiv har till vårt förfogande. Vi har bland annat en liten skanner som vi kan läsa av både fot och fingeravtryck med. Vi har låsdyrkar, dock i ett begränsat antal. Vill vi ha fler sådana måste vi köpa nya via någon av köpautomaterna som finns utspridda i staden, eller hålla ögonen öppna för hårnålar eller gem som kan användas till detta.
Ju längre fram i spelet som vi kommer, desto mer pengar kommer vi att tjäna, vilket i sin tur betyder att vi kan köpa fler leksaker, såsom handbojor, kameror, skottsäkra västar och slutligen vapen. Striderna är dock med flit besvärliga, det är nämligen lättare att själv ta väldigt mycket skada, snarare än att lyckas åsamka skada, vilket betyder att våld bör du bara använda när du verkligen inte har några andra alternativ.
Utseendemässigt har spelet en voxelgrafik. Vilket betyder att allt och alla i spelet ser ut att vara ihopsatta med små byggstenar. Jag tycker själv att valet fungerar väl. Utvecklarna har jobbat riktigt bra med ljuset och framför allt regnet för att verkligen vagga in oss i en stämning av noir vilket jag absolut inte klagar på! Ljudmässigt har vi mest en mängd ambienta ljud såsom fotsteg, läten från lampor, oväsen från tv-apparater och så vidare. Med andra ord är det bakgrundsljud som gör ett riktigt bra jobb med att stärka inlevelsen för oss! Det finns även ett syntdrivet soundtrack som definitivt gör sitt jobb bra med att försätta oss i futuristisk noirstämning, även om det inte är ett soundtrack som du kommer att tänka på under tiden som du inte spelar.
Shadows of Doubt är ett spel som verkligen blandar och ger. Å ena sidan älskar jag det för den inlevelse som väcks i mig och att det verkligen får mig att känna mig som en detektiv. Å andra sidan väcker spelets strävan efter att inte hålla mig i handen på väldigt mycket frustration. Jag är säker på att det måste förekomma en hel del buggar i spelet fortfarande, eftersom det i flera fall verkar som att ledtrådar inte förekommer överhuvudtaget. Om vi bara hade haft möjligheten att få subtila puttar i rätt riktning skulle det också vid flera tillfällen lindra frustrationen av att famla runt genom staden i blindo. Spelet kommer verkligen inte falla alla i smaken, men gillar du detektivspel och vill ha en upplevelse där du får lösa brotten själv, är det en stark rekommendation. Är du inte såld på detta är jag rädd för att du troligtvis kommer bli uttråkad. Med det sagt sitter jag fortfarande och tänker ut eventuella lösningar på fallen jag har aktivt för tillfället. Nu ska jag hänga på mig trenchcoaten och ta på mig hatten igen, buset vilar aldrig och någon måste handskas med det!
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även tillgängligt på Xbox Series X|S och Playstation 5.
Shadows of Doubt. Lägsta pris 287 kronor enligt Steam 2024-10-28.
Recensionsex tillhandahållet av Fireshine Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.