HyperX är ett märke som vi har profilerat ganska ofta här på hemsidan, och kommer göra det nu med ’HyperX Cloud III Gaming Headset’! Fler möjligheter att använda headsetet och en komfort som vi är väl vana vid det här laget – men överraskar det på ett positivt eller negativt sätt…?
HyperX ger oss här nu efter sju år en riktig uppföljare på det trådade HyperX Cloud II. Mycket är detsamma om du bara tar en snabb titt på headsetet, men det finns tydliga uppdateringar och förbättringar vilket vi därför kommer gå igenom här nedanför.
Men först tittar vi alltid vad vi får med i förpackningen: Headsetet, mikrofon, USB-dongel och en USB-C till USB-A adapter. USB-dongeln gör att vi kan koppla in headsetet till dator samt konsoler som antingen har USB-C eller USB-A uttag. Men du kan lika lätt använda dess 3.5mm uttag och plugga in den i datorn eller för den delen handkontrollen till valfri konsol.
USB-dongeln är för dig som undrar ett mikroljudkort som ger dig stödet för att kunna använda surroundsond när du spelar spel oberoende på plattform som har stöd för den. Genom att använda dongel får du en konsekvent ljudbild och om du bara kör via 3.5mm på t.ex. datorn baseras ljudbilden på vad du har för ljudkort.
Stödet vi får med Cloud III är väldigt god då den har stöd för att användas på Playstation 4|5, Nintendo Switch, Xbox One/Series X|S, PC och mobila enheter. På många av de olika konsolerna kan du för övrigt välja mellan att använda USB eller 3.5mm så valet där är helt upp till dig, för mig blev det 3.5mm på Playstation 5 då jag kan luta mig tillbaka och inte sitta med sladden sträckt från konsolen till soffan.
Utförandet på headsetet som vbi fick till oss kom i klassiskt HyperX-manér, det vill säga i svart och rött – men det finns även i ett helsvart utförande. På sidan av öronkåporna ser vi den numera välkända röda HyperX loggan medan dess metallarmar likaså går i denna färg medan resten av headsetet är i mattsvart. Vanligtvis är öronkåporna ovala, men med denna tredje iteration har de fått en liten designförändring. Inte till det sämre utan mest för att se till att de sticker ut lite från föregångarna. Huvudbandet i sitt svarta utseende har lagom god stoppning för att du inte ska få ont i huvudet efter långa spelsessioner, samma sak med öronkuddarna som även de ligger mjukt mot huvudet. Direkt på mikrofonen finns en dold liten LED som lyser upp rött när du har stängt av ljudet. Jag kan säga att detta headset har fått arbetat hårt nu under de heta dagar som varit på sistone, då jag har suttit timvis vid mitt Playstation och spelat Final Fantasy XVI. Men det har fortfarande varit skönt att ha det på huvudet och tack var dess imiterade läder är de bara att torka av efter en lång spelsession.
Något som utvecklarna också har ändrat om är att de har vinklat 53 mm drivelementen (dess interna ”högtalare”, riktade mot dina öron) för att ge en bättre ljudupplevelse, gett mikrofonen brusreducering samt ett inbyggt meshfilter för att plocka bort störande ljud och explosiva konsonantljud. Vad du får här är ett klassiskt headset uppdaterat för en nyare tid, det är inte de största uppdateringarna på ytan, men de gör sitt jobb väl.
På tal om göra sitt jobb väl så hoppar vi väl direkt in på ljudbilden. Precis som med HyperX Cloud Alpha Wireless får vi en krispig och ren ljudbild direkt från start, men jag märkte av att när jag hade dongeln inkopplad kändes ljudbilden lägre än när jag bara pluggade in headsetet via 3.5mm i en handkontroll eller datorn. Vad det kan bero på vet jag inte, men du har valmöjligheter på hur du vill ha det inkopplat. En del headset jag har testat på kan ibland ha lite högre basgång än vad jag uppskattar och kan ta över ljudbilden, som tur är här får vi en fin balans på bas, mellanregistret och diskanten. Basen har ett lagom tryck när du lyssnar på något bombastiskt, men att du lätt kan särskilja ut mellanregistret och diskanten. Detta märktes väl när jag tog mina testlyssningar på Sound of Silence av Disturbed eller Du Hast av Rammstein som visade upp att de finns en god balans av alla element som du kan höra.
Tittar vi på spelsessioner där jag har använt dem har vi kunnat utnyttja deras DTS Headphone:X där vi kunnat fått en fin överblick på vår omgivning med 3D-ljudbilden. Om du som mig sitter och spel där man ska smyga runt samt försöka undvika att bli upptäckt är det skönt att kunna lyssna på det 3D ljud som målas upp i hörlurarna och enkelt kunna höra vart fienderna är. Eller om du kör ett bildspel där man hör de andra bilarna när man svischar förbi och försvinna bakom dig. Att kunna lätt försvinna bort i en ljudbild som för in dig i ett spels värld är ett tecken på att headset gör sitt jobb väl och vad jag har upplevt i de spel jag har spelat under min recensionstid visar bara upp att HyperX vet vad dem gör.
Överlagt skulle jag säga att headsetet levererar en god ljudbild som du kommer kunna utnyttja väl om det så är genom att lyssna på musik, spela spel eller bara i samtal.
Mikrofonen som har uppdateras lite har en betydligt bättre ljudbild än på tidigare HyperX headset som jag har testat på och du hörs väldigt bra och tydligt och tack vare meshfiltret plockar den bort onödigt oljud eller de explosiva konsonantljud som kan uppkomma.
Något som jag kan tycka är lite tråkigt är att de ej kan hittas i HyperX NGENUITY som är deras programvara för deras olika produkter, jag uppskattar alltid om det finns möjlighet att kunna få gå in och själv ställa in en EQ som passar min hörsel bäst, men dessvärre är det inte aktuellt här.
Slutligen kommer vi som vanligt till prisbilden på headsetet; här ligger headsetet i skrivandets stund på ett pris av ca 1350 kronor vilket faktiskt inte är så illa om vi tittar på priset av många andra headset, deras trådlösa HyperX Cloud Alpha ligger på ca 1600 kronor som billigast och Cloud II på ca 700 kronor. Här får vi ett headset till ett överkomligt pris med god ljudbild och en välljudande mikrofon som sticker ut från andra mikrofoner jag testat på tidigare som har multiplattformsstöd så det räcker till och bli över, det tråkiga är bara att de är trådade och hade mer än gärna sett dem trådlös – men hey vi kan inte få allt här i världen.
Om du sitter på en Cloud II och funderar på att uppgradera och undrar om det är värt det för den prislappen som Cloud III ligger på skulle jag säga ”ja det är det”. Cloud II är inte ett dåligt headset, men den förbättrade ljudbilden och mikrofonen – samt tillgång till multiplattformsstödet och DTS Headphone:X gör att det är en stor uppgradering och förbättring som kommer gagna dig under de kommande åren till det är dags att uppgradera igen.
Hörlurar, Ear-Parts-typ: | Fullstorlek |
Hörlurar, kopptyp: | Stängd |
Frekvensrespons: | 10 – 21000 Hz |
Reglage: | Volym, Mikrofon på/av |
Ljudutgångsläge: | Stereo |
Anslutningsteknik: | Kabelansluten |
Impedans: | 64 ohm |
Tillgänglig mikrofon: | Ja |
Kopplingsgränssnitt: | USB, 3,5 mm kontakt |
Typ: | Headset |
Rekommenderad användning: | Dator, Bärbar elektronik, Spelkonsol |
Färgkategori: | Svart |
Inkluderade tillbehör: | Extern kontrollenhet (USB), Avtagbar mikrofon |
Färg: | Svart |
Gaming: | Ja |
Mikrofontyp: | Kondensator för elektretmikrofon |
Operativt läge för mikrofon: | Enkelriktad |
Känslighet: | -42 dBV/Pascal |
Vikt: | 308 g |
Recensionsex tillhandahållet av HyperX. Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
i samarbete med PriceRunner