Under kort tid har Elgato seglat som till att bli en stark utmanare på mikrofonsidan – något som var tydligt när vi täckte Elgato Wave:3 häromåret. Nu tar tillverkaren ett ytterligare steg in i XLR mikrofonernas värld, där mängder av utmanare gömmer sig i vassen, och konkurrensen är större. Om Elgatos nya Wave DX – och så tillika bundling med Wave XLR faktiskt hänger ikapp motståndarna, återstår att se (eller snarare höra)!
Denna toppmatade mikrofon bjuder på en ren design, vilket påminner om tidigare nämnda Wave:3. Denna svart eleganta XLR mikrofon upplevs proffsig direkt ur förpackning, med sin tydliga tyngd och minimalistiska uppsyn. En mikrofon som självklart går att använda på diverse olika PreAmps, men som lyfts extra mycket skulle du använda Elgatos egna Wave XLR (mer om den längre ner).
För i just sammanhanget med Wave XLR bjuds det på finesser som förhoppningsvis efterliknas hos konkurrenter; Clipguard. Denna funktion är i korthet ett sätt att automatiskt skifta ljudupptagningen till en mycket lägre volym. Säg att du exempelvis tar i under en inspelning, då tar Clipguard tillfället att byta till en lägre ljudupptagning, allt på ett väldigt naturligt sätt. Vad detta innebär är att du mer eller mindre alltid slipper distorsion eller tvånget i att hela tiden titta till ljudnivåer. Man skulle lätt kunna tänka sig att det fungerar halvdant – för hur snabbt måste denna skiftning inte vara – men ärligt talat är det oerhört imponerande att du mer eller mindre kan vara så högljudd som du vill utan att det påverkar inspelningen.
Men Clipguard är givetvis mer av en funktion som hör samman med hela bundlingen och i förlängningen Wave XLR – hur är då själva mikrofonen?
Den dynamiska mikrofonen bjuder på ett Cardiod läge, frekvensomfång mellan 50 – 15 000 Hz och en impedans på hela 600 Ohm. Så bara på ett tekniskt plan räcker det långt. Själva ljudbilden är välrundad, varm och med en skön underliggande bas, som aldrig tar för mycket rum. Det skänker mikrofonen en mer ’broadcaster’-liknande känsla, och kommer definitivt gillas av både podcastare såväl som musiker. Den analoga mikrofonen väger runt 440 g och ger därför en tydlig vikt utan att bli allt för tung. Just hur mikrofonen lyckas lyfta mer bastunga och mellanrregisterlagda röster gör att mikrofonen blir väldigt flexibel. Ja, för mer ljusa röster duger det, även om jag kan tycka att det där skulle behöva en aning mer omfång i ljudupptagningen. Tack och lov har Wave XLR riktigt goda EQ möjligheter för just detta, vilket höjer helhetsintrycket mer. Mikrofonen är dessutom riktigt bra på att utesluta omvärldens bakgrundsljud i sig själv, något som inte bara är på grund av sitt inbyggda pop-filter, utan härstammar för hur god kvaliteten av mikrofonen faktiskt är.
Skulle du vara ute efter enbart en analog mikrofon kan jag lugnt säga att du kommer bli nöjd. Den rena designen parat med en härlig ljudbild gör att den står ut – även om det är med paketet bestående av Wave XLR och mikrofonarm som den höjer sig ytterligare.
Wave XLR och bundlingsdrömmen!
Den USB-C anslutbara Wave XLR är ett ljudgränsnitt med vilket du pluggar in en XLR mikrofon. På det sättet förefaller den oerhört förenklad – särskilt om man tänker på hur den ser ut. Men skenet bedrar! Denna glorifierade PreAmp kommer i svart (även om man kan köpa till olika skal om så önskas för mer varierad estetik) och är nästan industriell i sin stil. Ett enda hjul, med vilket du (genom att klicka på) kan ändra ljudupptagning, medlyssning eller hur ljudövergångar mellan mikrofon och datormix ska ligga. Precis som mer avancerade PreAmps är denna fantommatad – med andra ord krävs 48V vara aktiverat för att ge ström till mikrofonen som du ansluter. På dess baksida har du en ’mute’-knapp, som aktiveras med en lätt beröring – d.v.s ’touch’ kontroll. På baksidan hittas tre kontakter; XLR, hörlursutgång med noll latens (för ögonblicklig avlyssning) och USB-C port. Det är allt…. Nåja, i alla fall i hårdvaruväg. Ser vi istället på Wave Link – programmet som används till denna ”PreAmp”, märker vi att det finns betydligt mer flexibilitet än vad vi först trott. Inte nog med att denna programvara ger dig mängder av input kanaler – där du kan övervaka streammix, outputs, andra källor i datorn och självklart mikrofonen i sig – du får även en mängd effekter. Noise Gate för att undvika låga brusnivåer i ljudupptagningen, kompressor för att automatiskt bibehålla jämna ljudnivåer (oavsett hur du pratar volymmässigt) och en direkt EQ gör att det plötsligt blir betydligt mer granulärt i vad du kan ändra. Och ärligt talat är detta något som jag gärna ser fler tillverkare anamma. Enkelheten i hur du bara startar upp Wave XLR och pluggar in din mikrofon gör att du får en så klar förhöjning i ljudkvalitet som gör att exempelvis Wave DX ännu mer kommer till sin rätt. Att ha kompressor och noise gate är givetvis inget nytt för de med mixerbord eller liknande – men att få det i mjukvaran och dessutom så lätt aktiverat gör detta till en fröjd.
Att Elgato dessutom har Stream Deck, innebär att du ges ytterligare möjligheter för ’on-the-fly’ förändringar medan du exempelvis spelar in. Skulle du vilja starta en specifik ljudeffekt på din ljudupptagning, eller starta/stänga av diverse funktioner, går det alldeles utmärkt (och intuitivt) ställa in detta även på Stream Deck – som ett komplement till Wave XLR.
Hela faderullan!
Om vi då först synar mikrofonen – är det utan tvekan ett riktigt bra köp för alla användare av PreAmps. Ljudbilden är varm och fin, toppmatningen parat med inbyggt pop-filter gör att den utesluter annat ljud riktigt bra, och utseendet i sig är stilrent. Det är helt enkelt en riktigt bra XLR mikrofon – även om givetvis någon form av PreAmp är ett måste.
Som paket, där Wave XLR + Wave DX och en boomarm (mikrofonarm) medföljer är detta oslagbart. Kvaliteten i programvaran hos Wave XLR kompletterar Wave DX på ett ypperligt sätt, och skänker dig som användare inte bara lättförståeliga funktioner, men även väldigt kvalitativa sådana. Det hela är bara svårt att värja sig mot, och kan därför inte vara annat än en minst lika varm rekommendation.
I lådan (Wave DX)
Wave DX
Svängbart fäste
Gängadaptrar till 3/8-tums och 5/8-tums
Snabbstartsguide
Teknisk information (Wave DX)
Kapsel: Dynamisk
Polaritetsmönster: Kardioid
Frekvensrespons: 50–15000 Hz
Känslighet: 2.5 mV/Pa, -52 dbV/Pa
Impedans: 600 Ohm
Anslutning: 3-pinnars XLR
Mått: 53 x 53 x 146 mm
Vikt: 440 g
Fäste: 1/4-tums, 3/8-tums, 5/8-tums
Systemkrav (Wave DX)
XLR-ljudgränssnitt
XLR-kabel (3 pinnar)
Mikrofonstativ, mikrofonarm eller motsvarande
Fungerar med (Wave DX)
Elgato Wave XLR
Elgato Wave Mic Arm / LP
Recensionsex tillhandahållet av Elgato. Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
PS. i nuläget saknar vi prisbild på hela paketet – Mikrofonen i sig kostar €119.99 via Elgato.com. Men det kommer uppdateras allteftersom priser kommer.